Hlavní obsah

Hromadný home office přinesl firmám až třetinové snížení produktivity

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedním z opatření proti šíření nemoci covid-19 je i tzv. home office. Již dva měsíce tak valná většina zaměstnanců českých firem musí běžnou pracovní agendu vykonávat z domova. Dlouhodobé přesunutí pracovníků na home office však některým firmám přineslo nižší výkonnost.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Na produktivitu zaměstnanců některých českých firem, kteří jsou od zhruba poloviny března nuceni pracovat z domova, se zaměřila interní analýza poradenské společnosti Moore Czech Republic (MCR).

„Z analýzy mezi našimi klienty jsme zjistili, že během března klesla produktivita zaměstnanců zhruba o desetinu. Navzdory očekávání, že si zaměstnanci i v domácím prostředí postupně zvyknou na standardní pracovní režim, efektivita v dubnu nadále klesala, a to v průměru o třetinu oproti běžnému stavu,“ uvedl Petr Kymlička ze společnosti MCR.

Hlavním důvodem je podle něj zejména to, že na home office se musely přesunout celé týmy bez ohledu na to, zda byla jejich činnost pro tento způsob práce vhodná.

Občasnou kancelář doma by uvítala většina lidí

Finance

Problémem je i kyberbezpečnost

Ovšem ne každá firma může všem svým zaměstnancům umožnit práci z domova. Domácí podmínky jsou mnohdy rizikem pro kybernetickou bezpečnost a často formálně znemožňují práci s citlivými daty nebo realizaci důvěrných konferenčních hovorů.

„Běžně využívané programy pro komunikaci mezi členy týmu jsou relativně snadno napadnutelné. Existují sice i speciální programy se silným zabezpečením, jejich zavádění ve firmách je však operativně náročné. Riziko ale může představovat i nedostatečně zabezpečené domácí WiFi připojení,“ doplnil Kymlička.

Změna firemní kultury trvá roky

Pracovat z domova nemůže také většina zaměstnanců státní správy, a to především z důvodu, že pracují s údaji a dokumenty, které nemohou opustit budovu úřadu.

„Ať už jde o jakoukoliv společnost nebo úřad, pro efektivní práci z domova je zapotřebí mít nastavené vhodné procesy. V případě neočekávané události, jako je právě současná pandemie, díky tomu zaměstnanci vědí, co a jak mají dělat,“ doplnil Kymlička.

Jak dále dodal, je nyní zřejmé, že pracuje-li celá firma vzdáleně, může režim home office efektivně fungovat spíše kratší dobu. „Z dlouhodobého hlediska je to naopak často neudržitelné. Přizpůsobit firemní kulturu zcela novému způsobu práce navíc může být záležitostí i několika let.“

Anketa

Pracujete či jste během pandemie pracovali na home office?
Ano
72,8 %
Ne
27,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3996 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám