TZ: Site-specific art v liberecké galerii pracuje s duchem i historií Lázní

Site-specific art v liberecké galerii pracuje s duchem i historií Lázní / Oblastní galerie v Liberci / Liberec / 21. 5. 2020

Oblastní galerie Liberec se po deseti dlouhých týdnech, kdy musela být uzavřena z důvodu pandemie koronaviru, znovu otvírá veřejnosti a návštěvníkům nabízí unikátní instalaci z kategorie site-specific art. Interaktivní výstava nazvaná Interference je společným projektem trojice mladých umělců. Využívá nové technologie, představuje principy fyzikálních jevů a svébytný přístup k umění. Pracuje s pamětí místa i geniem loci libereckých Lázní, kde se učily plavat celé generace Liberečanů. 

Instalace pracuje se světlem, optickou iluzí a fantazií návštěvníků

Site-specific instalaci v liberecké galerii vytvořili Josef Šafařík, Adéla Bébarová a Dávid Sivý. Centrální instalace Josef Šafaříka v prostoru bazénové haly je založena na principu moiré a optické interferenci. „Horizontální grafické vzory vycházejí z architektonického detailu podlahy a jsou navrženy tak, aby u pozorovatele navodily pocit nejistoty a dezorientace,“ popisuje svůj záměr Josef Safařík. „Hlavním motivem je pomyslná vodní hladina, kterou vytváří zdvojená interferenční plachta. Ta rozděluje prostor na temný svět pod ní a světlý nad ní,“ vysvětluje kurátorka Zuzana Štěpanovičová. Díky vzájemné interakci dalších objektů sochařky Adély Bébarové a multimediálního umělce Dávida Sivého, kteří svými díly reagují a celý koncept významově doplňují, si návštěvník z výstavy odnese nevšední zážitek a zcela nový pohled na galerijní prostor.

Bazénovou halu znovu oživí vodní hladina

„Interiér bazénové haly pro nás byl velikou výzvou. Prostor je specifický svými světelnými vlastnostmi a osobitým charakterem. Architektonické prvky jsou hodně výrazné a tím i limitující,“ říká Adéla Bébarová, sochařka, autorka dvou instalací v prvním podlaží bazénové haly. „Ve svém site specific projektu vycházím ze dvou daných realit. Jednou je architektura interiéru galerie a druhou komunikace s konceptem Josefa Šafaříka. V rámci respektu ke zvolenému místu – apsida na jedné straně a výklenek na druhé – se nesnažím popřít charakter prostoru s jeho detaily, ale jemným zásahem vtáhnout klenby do celkové instalace výstavy,“ vysvětluje Bébarová. Obě její instalace na ochozu reagují na projekty Josefa Šafaříka v bazénové hale a Dávida Sivého ve světlíku.

Bébarová vytvořila s využitím 3D tisku ve velkém okně ve druhém podlaží bazénové haly pomyslné světelné paprsky. Ty komunikují s objekty jejích uměleckých kolegů a díky využití zrcadlení a dalších optických jevů navodí dojem mihotání odlesků od hladiny vody v bazénu zčeřené koupajícími se diváky.

Dávid Sivý, který se ve své tvorbě pohybuje na hranici experimentálního designu a umění, aplikoval i v případě liberecké instalace moderní technologie a nová média. Jeho světelný objekt ve světlíku bazénové haly vytváří nadpřirozený element a komunikuje s ostatními prvky výstavy.

Návštěvník může změnit prostor pouhým pohledem

Hlavní instalaci doplňuje Josef Šafařík ještě sedmi vertikálními grafickými vzory v apsidě, kde si návštěvníci budou moci vyzkoušet interferenci na vlastní oči. Svým pohybem a změnou úhlu pohledu totiž rozpohybují transparentní grafické listy a změní charakter místa včetně architektonických prvků. I tady je nosným motivem dualita fenoménu světla v kontrastu s tmou.