https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-volkswagen-musi-odskodnit-majitele-aut-s-upravou-softwaru
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud: Volkswagen musí odškodnit majitele aut s úpravou softwaru

26.5.2020 00:16 | KARLSRUHE (ČTK)
Skandál s naftovými motory zasáhl desítky tisíc majitelů aut. / Ilustrační foto
Skandál s naftovými motory zasáhl desítky tisíc majitelů aut. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Lidem, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi a kteří ho chtějí vrátit, musí německý koncern Volkswagen vyplatit za vůz náhradu. Výkupní částku ale může snížit podle počtu kilometrů, které zákazník autem ujel. Včera o tom rozhodl německý nejvyšší soud v Karlsruhe. Automobilka krátce nato podle agentury DPA uvedla, že se chystá zákazníky vyplatit výměnou za ukončení soudních sporů. O výši odškodnění se bude rozhodovat případ od případu. Volkswagen uvedl, že nabídne "pragmatické a jednoduché řešení".
 

Soud rozhodoval v případu německého důchodce Herberta Gilberta, který si v roce 2014 koupil použitý Volkswagen Sharan 2.0 TDI za 31.490 eur (dnes 859.000 Kč) s naftovým motorem, u kterého diagnostika cíleně ukazovala menší produkci emisí, než jaká byla skutečnost. Automobilka tomuto majiteli vyhovět odmítala, neboť vůz byl podle ní po odstranění závadného softwaru plně funkční.

"Rozsudek znamená právní jistotu pro miliony spotřebitelů v Německu a opět dokládá, že ani velké koncerny nestojí nad zákonem," prohlásil právník Claus Goldenstein, který žalujícího zastupoval. Goldenstein rovněž zastupuje dalších 21.000 klientů.

Skandál s naftovými motory zasáhl desítky tisíc majitelů aut. Spolkový soudní dvůr, jak se německý nejvyšší soud oficiálně jmenuje, ale v případu upraveného softwaru rozhodoval poprvé - proto je včerejší verdikt považován za průlomový. Výnosy dvoru také jako precedens při svém rozhodování využívají soudy nižší instance.

Agentura DPA poznamenala, že postoj soudu posiluje pozici zákazníků, pro Volkswagen by naopak mohl vést k mimořádným nákladům. Automobilka totiž čelí několika tisícům soudních řízení, které chce ale podle včerejšího prohlášení v dohledné době ukončit. Verdikt se zároveň vztahuje i na jiné výrobce aut, nejenom na koncern Volkswagen.

Německý důchodce Herbert Gilbert tvrdí, že kdyby o úpravě softwaru věděl, nikdy by si takové auto nekoupil. Jeho žalobu nejprve soud v Bad Kreuznachu v říjnu 2018 odmítl, ale odvolací soud v Koblenzi v červnu 2019 rozhodl jinak. Soud tehdy konstatoval, že automobilka ve snaze o maximalizaci zisku systematicky klamala úřady, konkurenci i spotřebitele, a Volkswagenu proto nařídil vyplatit za auto po odečtení doby užívání zhruba 25.600 eur.

Gilbert se ale s verdiktem odvolacího soudu nespokojil a u Spolkového soudního dvoru se domáhal plné částky. Spokojená nebyla ani automobilka, která požadovala revizi rozsudku. Zdůvodňovala to tím, že majitelům žádná škoda nevznikla, neboť vozy byly i přes upravený software vždy plně funkční. Soudní dvůr včera ale potvrdil rozhodnutí odvolacího soudu.

Volkswagen podle DPA udává, že proti němu bylo v Německu vzneseno asi 60.000 žalob. Včerejší verdikt do kauzy podle médií přináší jasnější linii, neboť jednotlivé soudy dosud přicházely s odlišnými závěry. I tak ale komentátoři poukazují na to, že soudní dvůr dosud neodpověděl na všechny otázky. Například není jasné, jak by se mělo přistupovat k zákazníkům, kteří si vůz s upraveným naftovým motorem pořídili poté, co se informace o skandálu dostaly na veřejnost. Dvůr má proto ke kauze na léto naplánovaná další slyšení.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

26.5.2020 00:51
Strašné neštěstí se stalo. Pan Gilbert jezdil čtyři roky s autem které míň žralo a mělo větší výkon, což ho tak poškodilo, že musí dostat odškodné ve výši 25600 Eur :D

Neměl by VW ještě nádavkem přestat vyrábět auta, sešrotovat výrobní zařízení, skartovat dokumentaci a propustit všechny zaměstnance?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

26.5.2020 07:34 Reaguje na
Je vidět, že podvod ti nepřijde jako vážný prohřešek.... no evidentně soudíš podle sebe.....
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.5.2020 20:29 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Žádný podvod se nekonal. Výrobce garantoval, že při normou stanoveném testu se motor chová nějakým způsobem. To bylo zcela na sto procent dodrženo. V reálném provozu se auto chovalo trochu jinak, mělo z pohledu provozovatele lepší vlastnosti - nižší spotřebu a vyšší výkon. Nikdo podvedený nebyl, každý dostal co požadoval.

Zákonodárci si vymysleli pitomé snižování emisí, které už začalo narážet na fyzikální možnosti. Odpověď výrobce byla zcela přiměřená. Že z toho nějakým osobám se zeleným jemnocitem naskočila vyrážka je jejich věc, měli si pořídit šlapací auto.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist