Týden s tancem

Tanec se vrací do offline světa: Cirk la Putyka a Tanec Praha pomalu rozjíždějí aktivity na červen, o prázdninách domácí podoba festivalu KoresponDance a na podzim posunutý MOVE Fest Ostrava. Z online světa nové tipy na zahraniční baletní produkce.
Cirk La Putyka – Kaleidoscope (foto ze zkoušek Jiří Šeda)

Nová venkovní inscenace Kaleidoscope Cirku La Putyka vznikala na dálku
Nová inscenace souboru Cirk La Putyka nazvaná Kaleidoscope 9. června zahájí program letní scény pražských Jatek78. Inscenace se pyšní několika prvenstvími. Jde o první premiéru souboru po nucené koronavirové přestávce. Finský režisér Maksim Komaro, který se členy Cirku La Putyka již uvedl inscenace Slapstick Sonata, PLAY, Batacchio a Isole, ji vůbec poprvé (a snad i naposledy) kvůli zavřeným hranicím připravuje pouze na dálku z Helsinek, on-line pomocí kamer a monitoru.

Vedle disciplín, jako jsou skoky na trampolíně, walking globe a závěsná akrobacie, uvidí diváci poprvé takzvaný naskakovaný teeterboard a rolla bola. Vedle zkušených členů souboru Jiřího Weissmanna, Michala Boltnara a Daniela Komarova se v inscenaci představí poprvé také nové tváře Cirku La Putyka Helena Nováčková, Adéla Míšková a Adam Joura doplnění Nikol Fryšovou a Naimem Ashhabem. A v neposlední řadě jde o vůbec první ryze venkovní produkci v historii souboru, která se v létě vydá putovat po větších i menších městech České republiky.

Cirk La Putyka – Kaleidoscope (foto ze zkoušek Jiří Šeda)

Základ slova kaleidoskop je řecký a víceméně znamená pozorování krásných forem. A o tom ten projekt vlastně je – o tom, že se soustředíme spíše na krásu a kouzlo okamžiku i výsledného tvaru než na hlubší filozofování o smyslu života a bytí,” vysvětluje režisér Maksim Komaro, který do inscenace obsadil osm českých akrobatů, herců a tanečníků. Novocirkusové disciplíny doplní taneční choreografie, gagy a humor. Hudbu připravil Jan Balcar, o kostýmy a make-up se postarala Kristina Záveská, o scénu Pavla Kamanová, autorem světelného designu je Jan Mlčoch a zvukovou stránku měl na starosti Jan Středa.

Premiéra inscenace proběhne 9. června, bohužel bez fyzické účasti režiséra, reprízy pak 10. a 11. června a dále 10. až 13. července na letní scéně postavené vedle prostoru Jatka78. Vstupenky jsou k dostání v síti GoOut, diváci budou rozsazeni v souladu s platnými hygienickými opatřeními.

Viktor Černický – Pli (foto Dragan Dragin)

Festival Tanec Praha v alternativní podobě
Červen bez festivalu Tanec Praha si asi dokáže taneční publikum v Praze, ale i v dalších městech, stěží představit. Díky uvolňujícím se opatřením je možné zachovat alespoň jeho část. Mezinárodní podoba je nemožná, ale tančit se bude, od 4. do 29. června. „Průběžně zveřejňujeme nový, alternativní program festivalu, který reaguje na aktuální dění a s nadhledem i respektem se staví k hygienickým doporučením. Tančíme dál tak, jak to jen jde. A budeme moc rádi, pokud si zatančíte s námi – v Praze anebo dalších 17 městech a obcích v celé republice,“ zvou organizátoři největšího tuzemského tanečního festivalu.

Letošní ročník jsme se rozhodli věnovat domácí umělecké scéně. V Praze se těšit mimo jiné na premiéru nového díla Zápas s jazykem, site-specific projekt Plíce Žižkova, na němž se podílí přes 30 českých a slovenských umělců či DUETY probíhající za prosklenými zdmi Veletržního paláce. V regionech uvedeme venkovní verzi úspěšné inscenace PLI, rodinný LEGOrytmus či elektrizující Jámu lvovou a další. Mezinárodní přesah ale úplně chybět nebude, plánujeme jej spolu s původně pozvanými umělci nabídnout online cestou. Nové termíny původně plánovaných akcí jsou v jednání a doufáme, že první várku vám budeme moci dovézt už na podzim.“

Program najdete na stránkách zde, společně pražská i regionální vystoupení: https://tanecpraha.cz/cs/events-row

Holektiv – Kaffeeklatsch (foto Dita Havránková)

Festival KoresponDance 2020 bude: v srpnu a s českým programem
Mezinárodní festival současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu KoresponDance se od roku 2013 každoročně koná v červenci na zámku ve Žďáru nad Sázavou. V posledních letech je žďárský víkend navíc doplněn předskokanem v podobě jednoho pražského festivalového dne koncem června. I nad KoresponDance tak visel otazník, zda se v letošním roce uskuteční. Organizátoři se rozhodli, že plánovaný program sice dozná radikálních změn a termín festivalu se posune na srpen, ale jsou připraveny všechny varianty realizace a konání festivalu je tak definitivně potvrzeno na 11. srpna v Praze a 14.–16. srpna ve Žďáru nad Sázavou.

Nechtěli jsme festival posouvat až na podzim, kam se přesouvá většina jarních a hodně letních akcí, myslíme si, že je potřeba přinést lidem kulturu co nejdřív,“ vysvětluje posun termínu ředitelka festivalu Marie Kinsky. Mezinárodní festivalový program byl posunut na další ročník a letos uvidíte na KoresponDance výhradně české umělce. Organizátoři nechtěli riskovat, že nebudou ještě otevřené hranice, ale hlavně se rozhodli festival využít jako platformu pro podporu české scény: „Loni jsme zvládli odehrát celý program našeho převážně outdorového festivalu, i když celý víkend propršel, tak jsme si řekli, že nechceme zklamat a zkusíme to nějak vyřešit i letos. A povedlo se. Navíc jsme celý systém letošního ročníku nastavili tak, že podpoříme české umělce, jednak jim dáme práci, kterou teď nutně potřebují, a zároveň jim i pomůžeme se selfpromo, protože jim zdarma natočíme profesionální videa. Takže se těšíme v srpnu. I kdyby trakaře padaly,“ nadsazuje ředitelka festivalu Marie Kinsky.

Na KoresponDance 2020 tak uvidíte novocirkusovou umělkyni Elišku Brtnickou, tanečníka a choreografa Viktora Černického, performerku Markétu Stránskou jejíž úspěšný sólový taneční debut LeŤ byl zařazen na program České taneční platformy 2019 a vybrán do prestižního výběru evropských tanečních projektů Aerowaves 2020, soubor Holektiv, Jana Bártu a jeho Pitch, coby zástupce fyzického divadla, či představení Barbory Látalové a kol. Karneval Zvířat.

Eliška Brtnická – Enola (foto Vojta Brtnický)

A jak je možné, že jsou si pořadatelé tak jistí, že festival bude moci proběhnout? Už teď totiž s umělci a kreativním filmařským týmem na zámku chystají záznamy všech programovaných představení. Nepřipravují ale prosté statické záznamy, nýbrž adaptace představení uzpůsobené pro oko kamery, a navíc v lokacích, které běžně nemohou být veřejnosti přístupné, takže vlastně vznikají nová unikátní umělecká díla, která budou naprosto v duchu festivalu site-specific.

Budeme mít krásná videa i nasmlouvané umělce na živá představení a budeme tak připraveni na jakékoliv překotné změny situace s koronavirem. Pokud budeme moci festival v srpnu uskutečnit standardně, videa poslouží jako ozvěny festivalu později, když budeme moci přivítat jen omezený počet diváků, ostatní uspokojíme alespoň onlinovým vysíláním, a kdyby nebyl festival možný vůbec, v plánovaných časech ho prostě jen odvysíláme. Myslíme si, že obzvlášť u akce konané v regionu je odpovědnost vůči publiku důležitá, takže jsme nadšeni, že jsme spolu s umělci našli cestu, jak festival uskutečnit,“ popsala mechanismus realizace PR manažerka KoresponDance Michaela Kessler.

KoresponDance je mezinárodní festival současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu a největší site-specific festival současného tance v České republice, který se každý rok koná na zámku Žďár nad Sázavou a v Praze. KoresponDance je vůbec prvním open air festivalem tance v České republice. Formovat se začal v roce 2009 v rámci projektu KoresponDance Europe, od roku 2013 je na scéně tak, jak ho známe dnes, jediný festival současného tance v regionu Vysočina a především festival, který dlouhodobě a naprosto jedinečně pracuje s publikem. KoresponDance přináší unikátní spojení genia loci barokního zámku se současným uměním, díky koncentraci celého programu do jednoho areálu vytváří opravdovou festivalovou atmosféru, a nejen zastřešuje sérii představení. Festivalový program zve i na prohlídky expozic a interaktivního multimediálního Muzea nové generace, zároveň často otevírá běžně nepřístupné zámecké prostory jako sklep či uzavřená křídla. Organizátorem festivalu je nezisková organizace Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA (www.se-s-ta.cz).

Losers Cirque Company – Heroes (Letní Letná 2019, foto František Ortmann)

MOVE Fest 2020 představil část programu
Thálií oceněný mim Radim Vizváry v doprovodu akrobatické skupiny Losers, představení, ke kterému potřebujete vlastní mobil, světová premiéra nebo na jeden večer otevřený bývalý obchodní dům Ostravica. To jsou vybrané části programu sedmého ročníku mezinárodního festivalu tance, cirkusu a fyzického divadla MOVE Fest 2020. Ten se letos uskuteční na podzim od 7. do 11. října v ostravském Cooltouru, Domě kultury města Ostravy nebo právě bývalém nákupním svatostánku.

Pravděpodobně nejslavnější český mim Radim Vizváry již potřetí otevře program letošního MOVE Festu. Na pódiu Domu kultury města Ostravy stane s novocirkusovým souborem Losers Cirque Company v představení Heroes, které vzniklo pod režijním vedením šéfa činohry Národního divadla Daniela Špinara. Ve stejný večer poté divákům nabídne program mezinárodního pohybového festivalu světovou premiéru tanečního představení Brave New Life, které vzniká za podpory z programu Creative Europe. Projekt vede Kulturní centrum Cooltour ve spolupráci s Tabačka Kulturfabrik Košice. „Letošním tématem festivalu je `New life`, tedy v překladu nový život. Po velmi zvláštním jaru tohoto roku jsme se rozhodli zaměřit se na představení pojednávající o hledání cesty k sobě samému, jakémsi sebepoznání. Podle původního plánu by v těchto dnech festival pomalu končil. Jsem si ale jistá, že náš nový podzimní program opět nadchne nejen umělce z Ostravy, ale také aktivní místní diváky, kteří se nebojí možná trochu experimentovat a navštívit ojedinělá představení,” uvádí ředitelka festivalu Jana Ryšlavá.

Neočekávaná situace způsobená koronavirovou epidemií přesunula tradičně jarní festival na začátek desátého měsíce letošního roku. Pořadatelé pětidenní oslavy současného tance, nového cirkusu a fyzického divadla však využili jarní krizi k vytvoření divácky atraktivního programu. Mimo zmiňované festival uvede také představení Cult Of Busy souboru T.I.T.S., které reaguje na současnou hektickou dobu a nutí diváky během představení zapojit své mobilní telefony.

Ostravu navštíví například také člen populárního uskupení PLAYBOYZ Martin Talaga se svým autorským projektem SOMA, do kterého přizve i vybrané ostravské performery. Uvede také sólo Faunus. Site-specific projekt v režii tanečnice, režisérky a spisovatelky Miřenky Čechové pořadatelé umístili do prostor bývalého obchodního domu Ostravica. V programu je také letošní premiéra skupiny Jany Burkiewiczové Růžový samuraj, která musela být už dvakrát odložena.

Baletní přenosy ze zahraničí
Ačkoli se u nás tanec nenápadně přesouvá zpět do offline světa, čas přenosů a záznamů zdaleka neskončil. Co naladit v tomto týdnu?

Anglický národní balet uvádí ve středu 27. 5. Labutí jezero v choreografii Dereka Deana. Sledovat můžete jako obvykle na jejich YouTube kanále. Záznam bude dostupný do pátku. V hlavních rolích tančí Isaac Hernández a Jurgita Dronina.

Královský balet v Londýně uvádí v pátek 29. května na svém YouTube balet Cellistka inspirovaný životem Jacqueline du Pré. V choreografii Cathy Marston účinkují Lauren Cuthbertson, Matthew Ball a Marcelino Sambé jako zhmotnění nástroje/hudby).

Do středy 27. května je také na YouTube kanálu Pacific Northwest Ballet ke zhlédnutí další verze Labutího jezera v choreografii spoluzakladatele souboru Kenta Stowella. K představení je k dispozici také desetiminutový dramaturgický úvod zmiňující první historické uvedení v Moskvě roku 1877 v choreografii Václava Reisingera.

San Francisco Ballet dává k dispozici do 29. 5. choreografii Christophera Wheeldona Bound To na YouTube zde.

Na YouTube Holandského národního baletu je ke zhlédnutí do 30. května balet Mata Hari choreografa Teda Brandsena.

YouTube Sadler’s Wells servíruje film z žánru „dance for camera“ TOM od choreografa a filmaře Wilkieho Bransona, který spojil nová média a hip hop do příběhu o hledání smyslu života.

Skotský balet nabídne 27. května Svěcení jara Christophera Hampsona (nám známého jako choreografa Giselle, která byla uváděna před šestnácti lety na repertoáru Baletu ND). Odemčeno do 30. června.

Na YouTube Mariinského divadla v tuto chvíli najdete záznamy baletů Giselle v hlavních rolích s Dianou Višněvou a MathieuGaniem a pak také Koníčka hrbáčka v choreografii Alexeje Ratmanského.

Ve čtvrtek a v pátek 28. a 29. 5. vždy v 19.30 petrohradského času bude na mariinsky.tv probíhat vysílání baletu Romeo a Julie ve slavné Lavrovského verzi, s Dianou Višněvou a Xanderem Parishem v hlavních rolích.

Z vysílání dalších souborů ruskojazyčných může zaujmout Manon z kazašské Opery v Astaně, která je nastudováním inscenace Kennetha MacMillana.

Spojení opery a baletu nabízí stuttgartské soubory – Staatsoper a Stuttgarter Ballett v inscenaci Smrt v Benátkách. Na hudbu Benjamina Brittena, choreografie tanečních pasáží Demis Volpi, záznam z premiéry z května 2017.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat