Co bude dál s Williamsem

První vozy týmu Franka Williamse a Patricka Heada závodily ve Velké ceně Argentiny 1978. Od té doby si dojel pro 114 vítězství a 9 titulů mistra světa. Nyní se rodina Franka Williamse společně s dalšími akcionáři rozhodla, že firmu (a tím pádem i tým) musí předat do rukou někomu jinému, aby zajistila jeho dlouhodobou budoucnost.

Štítky: Williams Zveřejněno 30. 05 2020 — Tomáš Richtr

Williams postavil svou úplně první formuli pro začátek sezony 1978. Ale Frank Williams závodil už léta před tím. Jeho projekty Frank Williams Racing Cars (1969 až 1975) a Wolf–Williams Racing byly neúspěšné. Frank Williams a Patrick Head založili firmu Williams Grand Prix Engineering, která si nejdříve kupovala formule March 761 (Ford Cosworth DFV 3.0 V8), než pro Velkou cenu Argentiny Williams postavil formuli svou. A jelikož předchozí kupované vozy Frank Williams přejmenovával na FW a pořadové číslo, proto je úplně první formulí zkonstruovanou Williamsem až vůz FW06.

Osmdesátá a devadesátá léta byla úspěšná a Williams je třetím nejúspěšnějším týmem v historii formule 1. Tituly pro něj získali Alan Jones (1980), Keke Rosberg (1982), Nelson Piquet (1987), Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996) a Jacques Villeneuve (1997).

Riccardo Patrese, Williams-Renault FW14B, Monza 1992

Jak ale zarputilost a tvrdohlavost Franka Williamse a Patricka Heada pomohla dosáhnout na úspěchy dříve, tak stejné vlastnosti týmu škodily v cestě za úspěchy v budoucnu. Na začátku století měl k dispozici bezpochyby nejlepší motor ve startovním poli, BMW. Ale ke stavbě šasi Williams odmítl BMW s jeho technickými zdroji pustit a na titul nedosáhl. Následovalo osm let nejistoty, se kterým motorem závodit, až se Williams dohodl s Mercedesem pro začátek hybridní éry v roce 2014. Stihl dosáhnout ještě na jedno vítězství v kvalifikaci a dvoje umístění na stupních vítězů, ale jinak s motorem schopným vyhrávat velké ceny se Williams topí v beznaději a na chvostu startovního pole.

V roce 2017 se Frank Williams rozhodl vstoupit se čtvrtinou své firmy na frankfurtskou burzu. Před tím, v roce 2010 absolvoval chytrý krok, když inženýrské činnosti zastřešil pod firmou Williams Advanced Engineering, která se začala věnovat tak úspěšným projektům mimo F1 a motorsport obecně. Část výnosů Williams Advanced Engineering byla pak použita k pokrytí nákladů týmu F1. V prosinci loňského roku Williams část společnosti Williams Advanced Engineering prodal firmě EMK Capital.

Michael Schumacher, Ferrari F310B
Jacques Villeneuve, Williams-Renault FW19
Jerez 1997

Závodní firma Williams Grand Prix Engineering skončila loni ve ztrátě 12,5 milionů liber. Vedení formule 1 týmům platí prize money i v době pandemické přestávky a sport zavádí rozpočtové stropy a systém technických bonusů. Ale nic z toho zjevně týmu Williams nepomůže přežít nájezd na novou éru F1 a proto zvažuje několik scénářů, včetně prodeje firmy Williams Grand Prix Engineering, tedy týmu F1.

Neznamená to ale, že by lusknutím prstu byl tým F1 Williams prodán někomu jinému a ten zmizel z mapy formulového světa. Ba naopak. Jednak Williams musel své rozvahy o prodeji týmu zveřejnit, protože to přikazují pravidla frankfurtské burzy. Coby veřejně obchodovatelná firma musí být Williams ve svých plánech transparentní. A jakákoli jednání o prodeji firmy budou podmíněna tím, že bude pokračováno v odkazu Franka Williamse a Patricka Heada. Tedy že Williams, ať už se v budoucnu jmenuje jakkoli, bude závodit ve velkých cenách F1 a pokoušet se o vítězství a tituly.

Williams si najal poradenské společnosti Allen & Co. a Lazard, aby s procesem případného prodeje nebo kapitálového vstupu pomohly. Po podpisu dohody o mlčenlivosti (NDA) budou pak zájemcům o koupi poskytnuty detaily o firmě, aby mohli absolvovat proces analýzy možných rizik (due diligence) před podáním konkrétní nabídky. V současné době zájemci nejsou a Williams může proces prodeje kdykoli přerušit.

Zahájení transparentních rozvah o zajištění budoucnosti týmu jako jeho konce ve formuli 1 je tak v podstatě přehnané. Naopak. Majitelé rodinného byznysu konečně pochopili, že nemají na to dosáhnout na toužené úspěchy. Už bylo na čase, protože v záři slávy 80. a 90. nelze přehlédnout, že posledních 20 let je neúspěšným trápením. Držme palce.

Juan Pablo Montoya, Williams-BMW, Japonsko 2001

Diskuse k článku

Napsat komentář