Nehoda bez helmy má fatální následky, přesto ji víc než polovina dospělých nenosí

Cyklisté často podceňují vlastní bezpečnost tím, že nenosí cyklistické helmy. Upozorňuje na to analýza Centra dopravního výzkumu v Brně. Jeho odborníci zjistili, že tuto ochranu hlavy nepoužívá 56 procent dospělých a 13 procent dětí. V Česku je přitom nošení helmy na kole povinné do 18 let. Její používání by ale mělo být samozřejmostí i pro dospělé.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cyklostezka, cyklotrasa, Divoká Šárka, cyklista

Ilustrační foto | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Jsem starý člověk a nejsem zvyklý, vadí mi to,“ popisuje pro Radiožurnál jeden z cyklistů bez ochrany hlavy. Hlavně starší lidé jezdí na kole bez helmy nejčastěji, zranění při pádu z kola jsou u nich navíc zpravidla vážnější než u mladší generace.

Přehrát

00:00 / 00:00

Cyklista s helmou může přežít i vážnou nehodu, 69 procent lidí ji ale nenosí, ukazuje analýza. Téma pro Luďka Hubáčka

„V této věkové skupině obzvláště doporučujeme helmy nosit. I z té těžké nehody na kole mohu odejít se zlomeninami, odřeninami, ale bez úmrtí nebo bez těžkého zraněné hlavy,“ radí šéf Besipu Tomáš Neřold.

Právě hlava je při kolizi nejzranitelnější. Potvrzuje to i analýza, kterou provedli odborníci z Centra dopravního výzkumu v Brně.

„Pokud měl cyklista při dopravní nehodě helmu, došlo ke zranění hlavy u 27 procent. Pokud ji nepoužil, tak došlo k signifikantnímu nárůstu a cyklista měl zraněnou hlavu až v 55 procentech případů,“ upřesňuje autorka analýzy Kateřina Bucsuházy.

Cyklista jel po silnici, nedostal přednost a srazilo ho auto. Podle státního zástupce ale nesl spoluvinu

Číst článek

Například při pádu z kola při rychlosti nad 15 kilometrů v hodině narazí hlava na vozovku stejnou silou, jako byste na ni padali z výšky dvou metrů. Cyklistické helmy by měly takový náraz vydržet, i když jejich hmotnost začíná už na dvou set gramech. Záleží také na kvalitě materiálu.

„Vyšší třídy jsou vyztužené karbonovými vlákny a různými pevnými vychytávkami. Pevnější materiály rozloží sílu nárazu po celé ploše helmy,“ vysvětluje prodejce Jaroslav Fajtr z Berouna.

Od ledna do dubna letošního roku zemřelo při dopravních nehodách v Česku 15 cyklistů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je to o pět víc.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme