Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon je sotva v zisku, fotodivize je ve ztrátě a bude se propouštět

30.5.2020, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Nikon vydala se zpožděním zprávu o svém hospodaření za minulý rok. Není to příliš pozitivní čtení, zejména pokud se týče divize fotoaparátů. Bude se tak dále optimalizovat a hledat alternativní cesty.
V dnešní těžké situaci, kdy klesají prodeje fotoaparátů samy o sobě a kdy se k tomu přidala ještě koronavirová pandemie, není divu, že mají společnosti vyrábějící fotoaparáty problémy. Nikon i proto pozdržel vydání své zprávy o hospodaření za fiskální rok 2020 (končí v březnu 2020). Celé společnosti klesly příjmy ze 708,6 na 591,0 mld. japonských jenů, což je propad o 16,6 %. To opravdu není málo. Provozní zisk šel dolů z 82,6 na pouhých 6,7 mld. jenů, tedy o 92 %, a společnost je sotva v zisku. Provozní marže tak činí pouhých 1,1 %. Nejhorší je pro Nikon to, že spadly úplně všechny divize a všem také klesly zisky (nebo se navýšily ztráty).
 
Nikon logo
 
Fotografická divize tak nebyla výjimkou a její příjmy šly dolů z 296,1 na 225,8 mld. jenů (propad o 23,7 %). Jak tedy vidíme, tato divize je výraznou součástí celého Nikonu a tvoří 38 % příjmů (to je rozdíl např. od Olympusu, u něhož to je jen něco okolo 5 %). Zatímco loni byl zisk této divize 22,0 mld. jenů, nyní už vykázala ztrátu 17,1 mld. jenů. Jak ale již bylo řečeno, za špatné výsledky může i koronavirová pandemie, nikoli jen obecný propad trhu.
 
Nikon zveřejňuje i počty prodaných přístrojů. Celý trh s fotoaparáty s výměnnými objektivy klesl z 10,04 mil. kusů na 7,92 mil., přitom v případě Nikonu to bylo z 2,06 na 1,62 mil. kusů. Nikon si tak drží cca 20,5% podíl na trhu. Pokud jde o výměnné objektivy, tam trh spadl z 16,96 na 13,37 mil. kusů, Nikon v těchto počtech tvořil 3,17, resp. 2,65 mil. kusů. Zatímco DSLR a objektivy pro ně zaznamenaly drtivý propad, Nikon se chválí tím, že prodeje jeho CSC řady Z a objektivů pro ni stoupají, řada získává i ocenění odborné veřejnosti. Chce tak znatelně rozšířit nabídku, což platí především o full frame. V případě kompaktů trh klesl z 8,22 na 6,19 mil. kusů (-25 %) a Nikonu se zde vůbec nedařilo. Ten totiž padal výrazně rychleji než trh a zaznamenal propad z 1,6 mil. na pouhých 840 tisíc kusů (-47,5 %). Jeho tržní podíl je tak jen 13,6 %, což není moc vysoké číslo, když uvážíme, že výrobců kompaktů je už opravdu pomálu.
 
Pro fotografickou divizi tak pokračuje modifikovaný restrukturalizační plán. Ten má v plánu dosáhnout ročního zisku 20 mld. jenů a více. Společnost zde chce na nákladech ušetřit 50 mld. jenů. Agresivně chce pronikat do oblastí, které rostou, tedy zejména do vyšších tříd (tedy dražších přístrojů). Low-end je odsunut na vedlejší kolej. Pokud jde tedy o fotoaparáty, vedle výše zmíněného důrazu na CSC fotoaparáty a full frame formát (a nejvíce přímo CSC full frame) chce také zaujmout lidi, kteří nyní fotí s telefony, vylepšit chce také koordinaci se sociálními sítěmi.
 
Nikon se hodlá více soustředit na optimalizaci propagace, snížení nákladů na prodej a reklamu, doslova řekl, že se drasticky přepracovává globální prodejní řetězec. Některé části společnosti přejdou pod jiné divize, kde najdou využití v oblastech, které rostou. V rámci toho má být propuštěno i zhruba 700 lidí.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.