Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Karanténa v peněženkách skončila, Češi opět utrácejí jako před pandemií

31.5.2020  |  Zdeněk Bubák, zpráva České spořitelny
  


Obrázek: Platba kartouS tím, jak jsou uvolňována jednotlivá krizová opatření, která byla zavedena proti šíření pandemie koronaviru, se Češi začínají opět vracet ke svým dřívějším zvyklostem. Jednou z nich je zvýšené utrácení, které bylo v krizi částečně utlumeno. Vyplývá to z analýzy karetních platebních transakcí a objemů výběrů hotovosti z bankomatů, které provedla v květnu Česká spořitelna.


Karetní platební transakce, mezi které se řadí platby prostřednictvím platebních terminálů, internetové platby, a také výběry z bankomatů, byly v polovině května ve dvou po sobě jdoucích týdnech o 9 procent vyšší než ve stejném období loňského roku. V meziročním srovnání tak rostly podobným tempem, jako v lednu a únoru, kdy v Česku panovala ještě doba předkoronavirová.

Rozšíření koronaviru do Česka během března a následné omezování chodu ekonomiky i volného pohybu lidí se odrazilo dramaticky i do výdajů domácností. Vůbec nejhlubší deprese z tohoto pohledu panovala koncem března, kdy se výdaje prováděné platebními kartami propadly v meziročním srovnání o 24 procent.
 
Graf: Kolik lidé utrácejí (platby kartou a výběry z bankomatů; meziroční změna v objemu karetních transakcí)

Obrázek: Graf 1

S tím, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, lidi se přestali bát podobného průběhu jako v Itálii a karatenní opatření byla uvolňovaná, tak se začaly zmirňovat poklesy karetních transakcí. „To jasně ukazuje, že Češi neupadli do deprese, nezvyšují výrazně míru úspor a neodkládají útraty za zbytné věci,“ zdůrazňuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


Co je doma, to se počítá. Provozovatelé nedomácích služeb ale chřadnou



Z obnovené ochoty utrácet těží zejména ty sektory a prodejci, kteří se zaměřují převážně na domácí klienty a na sortiment spojený s jejich domovy. Hobbymarkety zaznamenaly ve druhé polovině května meziroční nárůst karetních transakcí o více než dvojnásobek (+112 %), podobnou zkušenost měli i prodejci nábytku (+62 %) či elektroniky (+47 %). I nadále zůstává oblíbené doručování domů (+86%). Kromě investic do zařízení svých domovů udělali Češi po otevření obchodů „průvan“ i ve svých šatnících – platby kartami za oblečení meziročně narostly o 17 %.

Naopak prodejci zaměřeni na nedomácí aktivity i klienty zaznamenali strmý propad tržeb. Nejvíce se projevil u cestovních kanceláří (- 91 %), a také u provozovatelů ubytování (- 75 %).

Graf: Za co Češi utráceli 18.-24.5. (meziroční změna objemu karetních transakcí, včetně výběrů z bankomatů)

Obrázek: Graf 2
Zdroj: Česká spořitelna

Restaurace sice ve druhé polovině května vykazovaly meziroční pokles karetních transakcí „jen“ o 11 %, zatímco ještě před otevřením zahrádek to bylo o 40 %. Nicméně propad tržeb restaurací i dalších podniků ale je bezpochyby větší. Analýza České spořitelny totiž monitoruje útraty Čechů, nikoliv cizinců, kteří se zejména ve velkých městech významně na tržbách restaurací a hotelů podílejí. Analýza také vychází z údajů o karetních transakcích a nepostihuje tak hotovostní transakce, které byly v některých odvětvích až dosud zásadní. Pokles hotovostních transakcí i mezi domácími klienty naznačuje skutečnost, že v meziročním srovnání došlo k poklesu výběru z bankomatů o 8 %.

Analýza České spořitelny dokládá, že dodávání likvidity firmám a domácnostem má téměř okamžitý efekt. Prostřednictvím útrat domácností totiž peníze rychle putují do reálné ekonomiky a přispívají k jejímu oživování. To potvrzuje i hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

„Samozřejmě ještě může přijít sekundární vliv přes korporátní sektor, tedy že rostoucí nezaměstnanost spotřebu opět srazí,“ upozorňuje Navrátil. „Pokud se ale podaří dodávat likviditu prostřednictvím různých programů (COVIDy, kurzarbeit) a podporovat investice), tak by oživení české ekonomiky nemuselo trvat tak dlouho, jak se ještě před pár týdny zdálo.“



      
  





všechny články
Dále v rubrice

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

Srovnání podnikatelských účtů od Raiffeisenbank. Co nového nabízí EXKLUZIVNÍ účet?

Obrázek: Banner Raiffeisenbank Raiffeisenbank obměnil svoji nabídku podnikatelských účtů. Nově přichází s EXKLUZIVNÍM účtem, který vytvořila na základě zpětné vazby klientů a který poskytuje ojedinělé možnosti současně v jedné službě. Účet cílí především na malé firmy, ale svými benefity je vhodný pro...

Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu

Obrázek: Pobočka Partners Banky Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz