Známky na vysvědčení budou nespravedlivé

Škola

Školní rok se pomalu chýlí ke konci, až někteří žáci druhého stupně teprve nastupují k socializaci. S nějakým učením určitě nepočítejme. Školní cirkus tedy vrcholí svým dobrovolným představením. Důstojně určitě nikoliv! Už ona dobrovolnost byla jednou velkou šíleností. Buď se mělo jít do školy normálně, což by bylo optimální, nebo nikoliv. Fakticky zbývá ještě doladit hodnocení. Čím se vlastně budou učitelé při výsledném modelování známek řídit a bude všechno spravedlivé?

Ukazatelů na výslednou známku je několik

Ale skoro žádný zcela relevantní. Čím by se tedy pedagogové měli řídit?

  • Známkami, které děti dostaly před tím, než musely být doma.
  • Známkami z předešlého pololetí.
  • Známkami získanými na dálku.
  • Plněním úkolů na dálku.

Učitelé se tedy mají čeho chytit, nicméně existuje tady spousta ale.

Proč pykat za minulé hříchy?

První aspekt. Když se prostě někomu minulé pololetí nedařilo, asi to náhoda nebude, nicméně za minulost by už nyní pykat neměl. Na počátku pololetí je často patrné polevení některých žáků. Do příchodu pandemie mohli dostat třeba jen dvě pětky. Jak to pak srovnají?

Rodiče jako strůjci známek

Když se z pětkaře stává jedničkář. Přesně takto se postupovalo v mnohých rodinách, kde online úkoly řešili rodiče. Je krásné, když se dítě tak rychle zlepší. Nemyslíte?

Obviňování koronaviru

My jsme za to nemohli. Úkoly nám nedorazily. I takovéto věty je možné slyšet z úst rodičů, potažmo dětí.

Buďte shovívaví…

Přesně takto hovoří ti nahoře. Z ministerstva se ozývají hlasy, aby byli pedagogové při známkování obezřetní a přimhouřili oko. Jasně, mohou, nicméně tím pádem budou stejně nespravedliví. Tak jako tak. Možná by stálo za to děti přezkoušet. To ale nejde, učitele se s nimi mají kamarádit. Socializaci známky odporují.

Prospěl/ neprospěl

I takovéto hodnocení by možná ve výjimečné situaci stačilo. Děti by se pak jistě nepřely o to, kdo má lepší známky a zdali je to právem. Těžko říct, tak jako tak se k nějaké průměrně spravedlnosti nedostaneme.

Zdroj náhledového obrázku: Pixabay.com

Radek Štěpán

Peníze mě fascinují a zajímají. Něco o nich vím a rád se s vámi o vše podělím.