Přípravu na letní provoz musí absolvovat i vojenské vrtulníky. Obutí mají ale pořád stejné

3. červen 2020 06:00

Zručný automechanik připraví auto na leto za dvacet minut. V případě vojenského vrtulníku ale procedura zabere dva týdny a na stroji se vystřídají čtyři týmy odborníků.

Na vrtulníkové základně v Náměšti nad Oslavou právě tyto práce dokončují a každý stroj museli rozebrat doslova do posledního šroubku.

Vše se odehrává v hangáru 22. základny vrtulníkového letectva, kde týmy odborníků pracují. Motor vrtulníku zaujal reportéra, vypadá, jako kdyby právě opustil továrnu. „Vrtulník připravujeme na motorovou zkoušku, to je vrchol předepsané práce. Vidíte, kolega s hadrem otírá nějaké zbytky oleje,“ vysvětlil voják Miroslav Buřinský.

Dvakrát ročně

Vrtulníky vyžadují zvláštní přípravu, jak dodává Miroslav Budínský, dvakrát ročně se provádějí servisní práce. „Na jaře připravujeme na letní provoz, na podzim na zimní provoz.“

Voják s nadsázkou dodává, že servis je podobný jako u auta, kde řidič mění pneumatiky, kapalinu v ostřikovačích, popř. olej. „Je to samozřejmě víc, třeba na zimu se dávají řidší oleje, ve vrtulníků jsou také lana, jako součást řízení, která se musí napínat v závislosti na ročním období. Těch prací je spousta.“

Na každém vojenském stroji se postupně vystřídá několik týmů odborníků. „Máme to rozdělené do čtyřech odborností,“ říká další voják Milan Obr.

„Je to oblast draku motoru, potom to jsou elektrikáři, radisti a zbrojíři.“ Vrtulník nemá zimní a letní obutí, má jen jedny pneumatiky na celý rok.

autoři: Milan Soldán , mik

Související