Aktualizováno Čínská internetová firma Tencent koupila podíl mezi 70 a 80 procenty v české společnosti vyvíjející počítačové hry Bohemia Interactive za zhruba 260 milionů dolarů (6,2 miliardy Kč). Informoval o tom včera specializovaný server The Information s odvoláním na obeznámený zdroj. Tencent odmítl věc komentovat. Ceské herní studio informaci během dnešního dne popřelo. Bohemia Interactive podle svých slov v minulosti vedla jednání o možné strategické spolupráci a může k tomu dojít i v budoucnosti. Aktuálně zůstává nezávislým studiem. Šéf marketingu Bohemia Interactive Petr Poláček v e-mailu pro Patria.cz dnešní dementi potvrdil a uvedl, že původ informace o údajné koupi podílu ve firmě Číňany jeho společnost nezná.
Údajná investice Tencentu by byla poslední z řady obchodů v oblasti videoher, které čínský internetový gigant uzavřel v Evropě po regulaci odvětví v Číně. Pandemie nemoci covid-19, během níž řada lidí trávila čas doma, byla pro videoherní průmysl vzpruhou. Tencentu za první čtvrtletí stouply tržby z tohoto sektoru o 31 procent.
"Informace o vstupu společnosti Tencent do Bohemia Interactive, nebo dokonce o akvizici Bohemia Interactive Tencentem, která se nedávno objevila v médiích, se nezakládá na pravdě. Bohemia Interactive v minulosti vedla jednání o možné strategické spolupráci a může k tomu dojít i v budoucnosti. V současné chvíli se však nic nemění – Bohemia Interactive bylo a zůstává nezávislým studiem," uvedla Bohemia Interactive v dnešním sdělení komunikované zprostředkovaně médiím.
Zahraniční akvizice Tencentu v herním průmyslu nabyly na významu zejména poté, co reorganizace čínských regulátorů médií zkomplikovala schválení nových her k distribuci v Číně. Úřady čínské vlády kontrolují před uvolněním do distribuce veškerý obsah filmů, knih i videoher. Od reorganizace se schvalování her, zejména těch založených na zahraničních vzorech, markantně zpomalilo, což významně dopadlo na tržby Tencentu.
V lednu Tencent koupil za přibližně 140 milionů dolarů norskou společnost Funcom, z níž vyšla populární hra Anarchy Online. V lednu získal menšinový podíl v německém studiu Yager, která vyvíjí hru The Cycle. Největší akvizicí Tencentu v Evropě byl v roce 2016 nákup společnosti Supercell, kterou čínský internetový podnik získal ve spolupráci s dalšími partnery. Supercell se sídlem ve Finsku vyvíjí hry pro chytré telefony.
České studio Bohemia Interactive, které dosáhlo celosvětového úspěchu, založili bratři Ondřej a Marek Španělé. Prorazilo už v roce 2001 hrou Operation Flashpoint, tedy simulací válečného konfliktu mezi SSSR a Západem, které nabídla do té doby nevídanou interakci s prostředím. Z ní čerpá nejen dodnes vycházející série podobných her ArmA včetně předloni vydaného úspěšného titulu DayZ, ale i taktický simulátor pro armády řady zemí včetně USA.
Server The Information, který dnes zprávu o akvizici přinesl, byl založen v roce 2013 a chtěl se zprvu soustředit na technologické odvětví. Postupně rozšířil působnost, informoval o akvizicích v řádu miliard dolarů a o interním dění ve velkých společnostech jako , či Google. Odkazují na něj listy The Wall Street Journal a The či agentura Bloomberg.
Foto: https://www.tencent.com/en-us/media.html#media-con-4
Zdroje: ČTK, PR, Bohemia Interactive