Článek
Češi s pořízením osobních aut zřejmě nikam nespěchají. V květnu, kdy ještě doznívala některá hygienická opatření, kupce nalezlo 13 385 nových vozů. Meziročně je to propad o více než 44 procent.
Důvodem pro odklad koupě nového vozu je zřejmě i nejistá budoucnost, která nyní trápí firmy. To se dá vyčíst z dat SDA z rostoucího poměru osobních kupců na úkor firem. Přesto je situace výrazně lepší, než byla v letošním dubnu, kdy byl výsledek 10 679 prodaných aut nejhorší od února v krizovém roce 2009.
Zajímavý je květnový počet prodaných motocyklů. Těch bylo celkem 3 141, což je nejlepší výsledek od ledna roku 2004, kdy SDA začalo údaje evidovat v aktualizované tabulce. Duben a květen je na prodeje motorek obecně nejsilnější, přesto je meziroční nárůst o téměř čtvrtinu nevídaný.
Stěžovat si nemohou ani výrobci autobusů. V tomto segmentu znamená 304 prvních registrací meziroční nárůst dokonce o 62 procent. Data jsou ovšem pokřivena kvůli celostátními hygienickými opatřeními, která v mnohých případech nutila zájemce počkat na jejich rozvolnění.
Pokud bychom se podívali na data od letošního ledna, zjistíme, že mezi nejoblíbenější vozy stále patří Škoda Octavia, která si od začátku roku připsala přes 8 tisíc prvních registrací, a tvoří tak desetinu celého trhu. Na druhém místě je Škoda Fabie (6 264 kusů/8,4 %) a trojici uzavírá Škoda Scala (2 956/4 %). Pokud bychom hledali vůz mimo českou značku, na pátém místě se umístila automobilka Hyundai s modelem i30, který s 2 843 kusy představuje necelá 4 procenta prodejů.
Meziročně klesl i počet dovezených ojetých automobilů. Těch bylo v letošním roce zatím 55 134, což je meziročně o čtvrtinu méně. Každé druhé dovozené ojeté auto bylo navíc starší 10 let.