Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

ČNB zakázala Generali České pojišťovně snižovat klientům odkupné

Česká národní banka
Česká národní banka
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Česká národní banka zaslala Generali České pojišťovně dohledovou výzvu, ve které ji zakazuje, aby klientům u smluv životního pojištění neoprávněně snižovala odkupné při předčasném ukončení pojištění. Novinářům to dnes řekl ředitel Spolku podvedení klienti Jiří Chvojka. Klientům pojišťovny zůstane podle něj ročně více než miliarda Kč, kterou by jinak pojišťovna klientům neoprávněně strhla ve svůj prospěch.

"Na toto téma nebylo od ČNB zahájeno žádné správní řízení, které jediné by mohlo vést v uložení povinnosti, tedy například zákazu," reagovala mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková. Tzv. dohledové výzvy jsou jedním ze standardních nástrojů komunikace dohledového orgánu s dohlíženými subjekty. V žádném případě tak z nich podle ní není možné usuzovat jakékoliv zákazy či příkazy směrem k dohlíženým institucím.

Vklady klientů mohly být podle Chvojky protiprávně kráceny o desítky procent a tato praxe mohla trvat další desítky let, a to po celou dobu platnosti pojistných smluv. "Společně jsme zachránili klientům miliardy korun, které jim zůstanou a pojišťovna si je nenechá," dodal Chvojka. Vyzval ČNB, aby nařídila Generali České pojišťovně vrátit všechny peníze, které pojišťovna neoprávněně vybírala, a to nejméně od roku 2015. Spotřebitel sám na toto krácení nepřijde, pojišťovna ho o něm nijak neinformuje, podotkl.

Centrální banka nechtěla vyjádření Spolku podvedení klienti blíže komentovat. "Vzhledem k tomu, že dohledová činnost ČNB podléhá zákonné povinnosti mlčenlivosti, se ČNB nebude vyjadřovat ke konkrétním tvrzením ohledně zásahu," uvedla na dotaz ČTK mluvčí banky Markéta Fišerová. Zdůraznila, že centrální banka nekoná na základě medializovaných vyjádření ať už zájmových skupin, politiků či jakýchkoli dalších osob. "ČNB činí kroky na základě svého vlastního uvážení a přijímá rozhodnutí, která odrážejí výlučně výsledky její dohledové činnosti," uvedla Fišerová

"Považuji to za velký průlom. Existuje řada nálezů finančního arbitra či rozsudků soudů, podle kterých pojišťovny provádějí na vrub klientů srážky, o nichž klienti nemají ponětí. Použití koeficientů pro účely zkrácení odkupného je typickým příkladem takového jednání, kdy pojišťovna nad rámec správních a počátečních nákladů strhávala klientům poplatek přímo z jejich investičního portfolia," dodal k výzvě ČNB předseda podvýboru pro ochranu spotřebitele Poslanecké sněmovny Patrik Nacher (za ANO).

"Dohledová výzva ČNB je silnější institut než její doporučení, kterým centrální banka komunikuje s dohledovými institucemi," řekl Nacher k reakci Buriánkové. Upozornil na to, že navrhne vládě zrušení daňového zvýhodnění investičního životního pojištění.

"Obraceli se na mě klienti, kteří na odkupném získali pouze zlomek vložených peněz. Na základě shromážděných informací jsem zjistil, že ten problém je systémový a týká se velkého množství klientů. Proto jsem se opakovaně obracel na guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka, aby sjednal nápravu. Naše snažení vedlo k cíli a regulátor pojišťovně zakázal tyto poplatky dále neoprávněně vybírat," doplnil člen hospodářského výboru Petr Dolínek (ČSSD).

Počet takovýchto smluv GČP činil loni zhruba milion, jejich počet ale v poslední době klesá o přibližně 5000 měsíčně. Průměrná částka činí 200.000 Kč, pojišťovna sráží průměrně 15 procent, tedy zhruba v průměru 30.000 Kč. Klienti takto přicházejí až o 200 milionů korun měsíčně. Celkem od roku 2015 může jít až o deset miliard Kč, vyčíslil Chvojka.

Spolek podvedení klienti na svém webu otevřel poškozeným klientům možnost se u pojišťoven domáhat nároků ze smluv investičního životního pojištění. Pojišťovny nabízející investiční pojistky tvrdí, že uzavřené smlouvy jsou v pořádku. Rozhodnutí finančního arbitra a soudů o nesprávně účtovaných poplatcích v investičním pojištění se mohou podle Chvojky týkat dvou milionů pojistek.

Největší množství soudních rozhodnutí se týká právě smluv Generali České pojišťovny. Podle informací spolku ve sporech s touto pojišťovnou zatím ani v jednom případě arbitr nerozhodl v neprospěch klienta, pokud se spor týkal smlouvy investičního životního pojištění uzavřené v období mezi roky 2005 a 2013. Buriánková již dříve uvedla, že soudy v této záležitosti rozhodují individuálně. Existují i rozsudky, které platnost smluv potvrzují, řekla dříve.

Témata:  Česká národní banka (ČNB) Generali Česká pojišťovna

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Kdo investuje v Česku do kryptoměn?

Podle výzkumu globální platformy pro sběr dat statista.com uvedlo v roce 2022 vlastnictví některé digitální měny 13 % Čechů. V roce 2021, kdy nejznámější kryptoměna bitcoin dosahovala jedněch ze svých nejvýznamnějších maxim, činil podíl kryptoměnových investorů dokonce 15 %. Data také ukazují, že majitelé kryptoměn v Česku se zajímají o technologie a mají zájem na řešení inflace nebo nedostupného bydlení.