Polovinu Smetanova nábřeží v Praze uzavírají betonové zátarasy

Polovinu Smetanova nábřeží v Praze uzavírají betonové zátarasy Zdroj: Václav Burian

Smetanovo nábřeží, 27. května 2020.
Smetanovo nábřeží, 27. května 2020.
Smetanovo nábřeží, 27. května 2020.
Smetanovo nábřeží, 27. května 2020.
Smetanovo nábřeží, 27. května 2020.
9
Fotogalerie

Právník udeřil na Hřiba, ať odstraní zátarasy ze Smetanova nábřeží. Je připraven na soud

Ostuda v centru Prahy, kterou představují betonové zátarasy blokující už skoro dva týdny v jednom směru frekventované pražské Smetanovo nábřeží, vyvolala nejen protesty části veřejnosti, ale nově i ostrou právní reakci. Právník Miroslav Duda dnes vyzval magistrát, ať betonové ohraničení hospodských zahrádek, jež na významné vozovce v bezprostřední blízkosti projíždějících tramvají vznikly, urychleně odstraní. Argumentuje tím, že zátarasy blokují nábřeží protiprávně.

Právní výzvu, kterou Duda adresoval přímo k rukám primátora Zdeňka Hřiba (piráti), má Reflex exkluzívně k dispozici. „Není možné, aby si kdokoliv vzpomněl a zablokoval silnici pevnými zátarasy. Zákon zcela jasně říká, že to je možné pouze s předchozím povolením silničního správního úřadu a se souhlasem policie. Podle dostupných informací ale magistrát ani jedno z toho nemá, nebo alespoň v době umístění zátarasů neměl,“ upozornil právník.

Magistrát se k Dudově výzvě zatím nevyjádřil. „V následujících dnech se jí budeme zabývat,“ uvedl pouze Tomáš Provazník z magistrátního oddělení médií. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) už dříve uvedl, že se Praha inspirovala v řadě západních měst, která údajně podobná omezení ve svých centrech rovněž zavedla. Zklidnění nábřeží je podle něj navíc součástí strategických dokumentů i předchozích rozhodnutí města.

Nápad na uzavření zhruba sto metrů jednoho pruhu nábřeží ve směru od Národního divadla ke Karlovu mostu budil emoce už při květnovém jednání zastupitelstva. Opozice i koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) Scheinherrovi vytýkaly, že opatření dostatečně neprojednal s magistrátními kolegy a Prahou 1.

Na to si stěžoval i starosta centrální městské části Petr Hejma. Podle něj s vedením Prahy 1 omezení dopravy předem nikdo neprojednal. „Vedení města nerespektovalo jednání zastupitelstva, kde bylo jasně napsáno, že veškerá opatření v souvislosti s nábřežím s námi budou konzultována,“ uvedl. Uzavření nábřeží a to, jak teď vypadá, považuje za ostudu. Vše je navíc v rozporu se zájmy občanů, kteří v lokalitě žijí.

Pokud se potvrdí, že magistrát umístil na vozovku betonové kvádry protiprávně a nebude je ochoten odstranit, je právník Duda připraven dovést věc k soudu. „Jsem přesvědčen, že stovky tisíc občanů, kteří se zde narodili, žijí zde a pracují, stejně jako jejich předci, vnímají komunikaci zcela jinak než jako místo pro umístění betonových zátarasů za účelem zvýhodnění určitého restauračního zařízení,“ popsal svou motivaci. 

V tom, že tranzitní dopravu na obou březích Vltavy je třeba zklidnit a omezit, se přitom všichni zúčastnění shodnou. „Taková zásadní rozhodnutí ale nejdou tlačit silou a bez jednání s městskou částí,“ vysvětlil své rozčilení v minulých dnech starosta Hejma. Jedna z hlavních tváří hnutí Praha sobě na pražském magistrátu, Jan Čižinský, má ovšem zjevně jiné představy o spolupráci. „Už jsme měli po krk nekonečných diskusí, jak by se mělo centrum Prahy zklidnit,“ uvedl na sociálních sítích. A tak to prostě bez zbytečných diskusí s ostatními udělali po svém. Teď se zdá, že navíc možná i v rozporu se zákonem.