Obchodní centrum Fabrika ve Zlíně má povolení, v patře bude ledová plocha

  9:10
Velké komerční centrum Fabrika v továrním areálu ve Zlíně dostalo stavební povolení. S projektem za 1,5 miliardy korun nesouhlasí památkáři, klíčové však bylo stanovisko odboru kultury a památkové péče zlínského magistrátu, který souhlasí.

Typické proluky mezi budovami zmizí, budou totiž propojené. | foto: vizualizace Cream

Je to projekt, který zásadně promění východní část baťovského areálu ve Zlíně a celé širší centrum krajského města. Na místě, kde dříve stávaly tři tovární budovy a dnes je parkoviště, se má příští rok začít stavět velké komerční centrum Fabrika.

Jeho součástí bude kromě mnoha obchodů také několik tělocvičen a ledová plocha. Promění se i okolí místa a upraví se část příjezdových cest.

Investor má po deseti letech příprav pravomocné stavební povolení. „Museli jsme připravit velké množství posudků a argumentů, zejména v oblasti památkové péče. Absolvovali jsme mnoho jednání, některá až na ministerstvu kultury, abychom získali všechny potřebné souhlasy,“ uvedl člen představenstva investorské společnosti Cream Martin Jarolím.

Povolovací proces trval tak dlouho i kvůli památkářům. Ti poukazují na fakt, že stavba na ploše 70 tisíc metrů čtverečních příliš negativně naruší charakter památkově chráněného areálu, pro nějž jsou typické budovy oddělené cestami.

„To, co tam má stát, nebylo z naší strany nikdy schváleno. Hmota plánovaného objektu je předimenzovaná a nectí šachovnicový ortogonální systém továrního areálu. Mělo to být jinak urbanisticky členěné,“ upozornil Ladislav Buchta z Národního památkového ústavu v Kroměříži.

NPÚ vadí také to, že proluky mezi třemi plánovanými budovami jsou zastavěné, byť ne úplně. Budí tak dojem jednoho velkého objektu. Vyjádření památkářů má ale jen doporučující charakter, závazné stanovisko vydává odbor kultury a památkové péče zlínského magistrátu, který souhlasil.

„Došel k závěru, že novostavba bude situována v nově vzniklém volném prostoru, který takový investorský počin unese,“ sdělil mluvčí magistrátu Tomáš Melzer.

Podle radnice nebude poškození rastru pravobřežních ulic areálu fatální ve srovnání se vznikem jeho nového společenského uplatnění.

„Ztráta příčného uličního koridoru mezi 34. budovou a novostavbou je částečně saturována ziskem pěší zóny s přidanou hodnotou veřejného prostranství. Novostavba může vytvořit nový ikonický prostor,“ podotkl mluvčí.

Zástupci investora s památkáři několikrát jednali, podle Jarolíma řešili i zachování klasických prvků baťovské architektury. Jde zejména o fasádu z cihlových pásků a velkoformátová železná nebo hliníková okna.

„Přinášíme nové architektonické prvky s tím, že se každý detail snažíme propojit s původní baťovskou architekturou,“ tvrdí Jarolím. „Rastr původních budov je dodržený, navíc propojení dvou budov už je v areálu poměrně obvyklé. Myslíme si, že je projekt navržený kvalitně,“ doplnil.

V centru budou také tělocvičny a ledová plocha

Investor by chtěl začít stavět ve druhé polovině příštího roku a otevřít v roce 2023. Lidé pak budou mít k dispozici 30 tisíc metrů čtverečních nákupních ploch, od supermarketů až po menší obchody. Neobvyklé je, že v horních dvou patrech budou sportoviště na ploše 17 tisíc m². Bude tam šest menších tělocvičen, jedna velká se dvěma hřišti na míčové sporty a také ledová plocha.

„Ukázalo se, že lidé mají o volnočasové sportovní aktivity velký zájem, tak jsme si řekli, proč to nespojit s Fabrikou,“ vysvětlil Jarolím. „Podívali jsme se do světa, kde příliš takových příkladů není, ale nějaké jsou a fungují velmi dobře. Nákupní zvyklosti se mění, lidé chtějí i za sportem a zábavou, ne jen za nakupováním,“ zmínil.

Kvůli ledové ploše bylo třeba navrhnout lepší statiku objektu. Sportoviště mají sloužit veřejnosti i oddílům. „Předpokládáme, že zde najde své místo mnoho sportovních klubů a kroužků,“ řekl Jarolím.

Součástí Fabriky budou také tři kilometry obchodních pasáží, zábavní část pro rodiny s dětmi, relaxační zóny a prostory pro vzdělávací instituce. V okolí vznikne nové náměstíčko s vodními plochami, zvelebí se chodníky a příjezdové cesty.

Nové obchodní centrum má výrazně oživit východní část baťovského areálu, což přinese i zvýšenou dopravu a velký nápor aut. V projektu se počítá se zhruba tisícovkou parkovacích míst. Kolem 600 bude přímo v centru, zbytek v sousedním novém parkovacím domě.

Křižovatku u výjezdu z autobusového nádraží ve Vodní ulici nahradí kruhový objezd, na což Cream přispěje městu částkou 2,4 milionu korun.

„Děláme úpravy plánů kruhového objezdu, aby byl ještě kapacitnější. Stavět bychom chtěli příští rok,“ naznačil zlínský radní přes dopravu Michal Čížek.

Další dopravní změnou bude narovnání Vavrečkovy ulice, která vede z továrního areálu a protne park u nedalekého autobusového nádraží. Nově se z ní bude odbočovat na frekventovanou Gahurovu ulici pouze doprava, dnes je možné i doleva. Časem přibude ještě nový vjezd do areálu v Prštném z plánované pravobřežní silnice.

Autor: