InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Vlastivědný výlet do Vitic

    sobota 27.4 8:00 - Muzeum – Stará radnice, Volyně – sraz před starou radnicí

  • Mladfest – hudební festival s výstava ZUŠ, promítáním filmů a trhy

    sobota 27.4 9:00 - Mladějovice, tvrz

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny

 Autor: Pavla Maradová

    Autor: Pavla Maradová

NETOLICE – Muzeum v Netolicích otevřelo opět návštěvníkům brány aktuální výstavou Malinová všehochuť, která se bohužel musela obejít bez vernisáže. V útrobách muzea se kromě skvělých fotografií Václava Maliny, může návštěvník ledacos dozvědět i z celoroční výstavy, která nese název Netolická lokálka. Jde o historii železniční tratě z Dívčic do Netolic, na které byla zastavena pravidelná osobní doprava v roce 26. února 2011.


Výstavou nás ochotně provedla letitá pracovnice muzea a jeho dobrá duše Daniela Liščáková, která si místo zaslouženého odpočinku odbíhá do muzea, aby tu nejen vypomohla, ale také pomohla s propagací a sepisováním historických událostí, které má za léta praxe v malíčku.

„Jednokolejná trasa, které se lidově říkalo Netolička, měla číslo 193. Najdete tu jak dobové fotografie a dokumenty, tak i uniformy a nezbytné vybavení pro tehdejší železničáře. Máme tady instalovanou i kancelář, kde se prodávaly jízdenky," popisuje průvodkyně.

Dráha v Netolicích vznikla pro podporu obchodního ruchu, který začal klesat v důsledku otevření železnice České Budějovice – Plzeň, v roce 1868. Obchodníci jako Rábínský lihovar, pivovary v Netolicích a Petrově dvoře i dovoz cukrové řepy pro Schwanzenberský cukrovar tak začaly mít potíže s dopravou. Místní advokát a starosta Otakar Kudrna se stal představeným konsorcia pro výstavbu přípojné dráhy. To se také podařilo prosadit a v roce 1893 měl již v ruce povolení pro stavbu. Po finančních obtížích se nakonec podařilo železniční trať vybudovat a v roce 1895 byl zahájen pravidelný provoz. Státní kolaudace proběhla o rok později. Od roku 1896 je tedy počítáno 125 let, které tato železniční trať letos slaví.

Milovníkům železniční dopravy se jistě budou líbit vystavené modely vlakových souprav nebo informace o starých lokomotivách tehdy brázdících na této trati včetně fotodokumentace.

Trať ale ani nyní nadobro neosiřela. Po zastavení osobního provozu využívají železnici soukromí dopravci i historické vlaky. Jezdila zde do roku 2016 parní lokomotiva Perklík, po které převzaly štafetu matorové vozy. Dále tu mohou lidé vidět Lucerničkový vlak k příležitosti příchodu zimy, vypravuje se Netolický čert, Divadelní vlak, Stříbrný šíp nebo Mikulášský vlak. Všechny tyto atraktivní jízdy propaguje na svých stránkách muzeum nebo Stifterův železniční spolek Vimperk, který také výstavu připravil.

Výstava bude v netolickém muzeu otevřena do konce října.

Diskuse k článku - 2 příspěvky
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Petr 

    Reagovat

     

    Netolice by byly výborným přestupným místem vlak/bus a naopak. Centrum ČB nyní "oblažují" desítky autobus. spojů, co by se mohly točit právě v Netolicích a předávat cestující z tamních směrů vlaku, který by je bez ucpané Husovky a Sadů dovezl až do ČB. Busy by se pak na venkově mohli otočit víckrát - ubyly by zbytečně paralelně proježděné kiláky do ČB, kdy v určitý čas ony busy připomínají právě na Sadech jakýsi vlak, v každém hlučném, čadícím, překážejícím stroji baj voko 5 lidí. Zlepšila by se dostupnost venkova, ekologie, využití veřejné dopravy. Jenomže to by nesměly Netolice ležet v JČ kraji, kde platí premisa útlumu veřejné dopravy s přihlédnutím k omezování železnice (od r. 2008 až do listopadu 2016), neintegrace veřejné dopravy, nebudování přestupních míst a záchytných parkovišť poblíž nádraží kolem velkých měst. Auty přecpaná města, horečně budované modré zóny tamtéž (i ve městech žijí lidé, které vinou krajské liknavosti vynucený automobilismus venkovanů výrazně omezuje) výmluvně popisují balkanizaci a rezignaci odpovědných papalášů na veřejnou dopravu (vyjma velice zvláštních privatizací železnic). Svým způsobem skanzen, který jinde v ČR snad ani neexistuje.

    Vloženo 11.6.2020 07:59:42

    • Sam 

      Reagovat

       

      Máte samozřejmě pravdu. Dnešní systém je na neúspornou dopravu (a nejen dopravu) nastaven, stát má z každého litru benzinu asi 15 korun, navíc má příjem z prodeje aut, pojistek, stk atd, z cestujícího ve vlaku má pár haléřů , tedy stát má zájem na velké spotřebě PHM, aby z každé vesnice vezlo 100 aut lidi do zaměstnání a 100 aut za nákupy základních životních potřeb. Je to tržní prostředí záměrně naplánované.

      Vloženo 11.6.2020 10:23:13

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace