InzerujTEĎ
Údržba zahrady rodinného domu
Hledáme pána/í na pravidelnou údržbu větší zahrady a péči o pokojové květiny v domě ve Skalách u Protivína. Prosíme pouze zájemce na dlouhodobou spolupráci, ne pouze na přechodné období. Práce 3-4x týdně nebo dle potřeby, čas a dny jsou volitelné.…
dohodou
Kdy a kam
-
Vlastivědný výlet do Vitic
sobota 27.4 8:00 - Muzeum – Stará radnice, Volyně – sraz před starou radnicí
-
Mladfest – hudební festival s výstava ZUŠ, promítáním filmů a trhy
sobota 27.4 9:00 - Mladějovice, tvrz
Letní a zimní čas
V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?
Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
11.6.2020 7:40
NETOLICE – Muzeum v Netolicích otevřelo opět návštěvníkům brány aktuální výstavou Malinová všehochuť, která se bohužel musela obejít bez vernisáže. V útrobách muzea se kromě skvělých fotografií Václava Maliny, může návštěvník ledacos dozvědět i z celoroční výstavy, která nese název Netolická lokálka. Jde o historii železniční tratě z Dívčic do Netolic, na které byla zastavena pravidelná osobní doprava v roce 26. února 2011.
Výstavou nás ochotně provedla letitá pracovnice muzea a jeho dobrá duše Daniela Liščáková, která si místo zaslouženého odpočinku odbíhá do muzea, aby tu nejen vypomohla, ale také pomohla s propagací a sepisováním historických událostí, které má za léta praxe v malíčku.
„Jednokolejná trasa, které se lidově říkalo Netolička, měla číslo 193. Najdete tu jak dobové fotografie a dokumenty, tak i uniformy a nezbytné vybavení pro tehdejší železničáře. Máme tady instalovanou i kancelář, kde se prodávaly jízdenky," popisuje průvodkyně.
Dráha v Netolicích vznikla pro podporu obchodního ruchu, který začal klesat v důsledku otevření železnice České Budějovice – Plzeň, v roce 1868. Obchodníci jako Rábínský lihovar, pivovary v Netolicích a Petrově dvoře i dovoz cukrové řepy pro Schwanzenberský cukrovar tak začaly mít potíže s dopravou. Místní advokát a starosta Otakar Kudrna se stal představeným konsorcia pro výstavbu přípojné dráhy. To se také podařilo prosadit a v roce 1893 měl již v ruce povolení pro stavbu. Po finančních obtížích se nakonec podařilo železniční trať vybudovat a v roce 1895 byl zahájen pravidelný provoz. Státní kolaudace proběhla o rok později. Od roku 1896 je tedy počítáno 125 let, které tato železniční trať letos slaví.
Milovníkům železniční dopravy se jistě budou líbit vystavené modely vlakových souprav nebo informace o starých lokomotivách tehdy brázdících na této trati včetně fotodokumentace.
Trať ale ani nyní nadobro neosiřela. Po zastavení osobního provozu využívají železnici soukromí dopravci i historické vlaky. Jezdila zde do roku 2016 parní lokomotiva Perklík, po které převzaly štafetu matorové vozy. Dále tu mohou lidé vidět Lucerničkový vlak k příležitosti příchodu zimy, vypravuje se Netolický čert, Divadelní vlak, Stříbrný šíp nebo Mikulášský vlak. Všechny tyto atraktivní jízdy propaguje na svých stránkách muzeum nebo Stifterův železniční spolek Vimperk, který také výstavu připravil.
Výstava bude v netolickém muzeu otevřena do konce října.
Autor: Pavla Maradová
Diskuse k článku - 2 příspěvkyDalší zprávy z regionu
-
Osobní auto srazilo na Táborsku cyklistu. Na místě zemřel
TÁBORSKO - Tragická nehoda se stala v pátek 26. dubna před půl čtvrtou odpoledne u Roudné na Táborsku. Osobní auto tam srazilo cyklistu.… -
V Prachaticích chtějí ušetřit za elektřinu. Pomoci má fotovoltaika na veřejných budovách
PRACHATICE - Město Prachatice si nechalo v loňském roce zpracovat Místní energetickou koncepci, na základě které se snaží o optimalizaci… -
Budějovicko láká na prodloužený víkend
ČESKOBUDĚJOVICKO - Příslib návratu teplého počasí a květnové svátky lákají na prodloužený víkend na Budějovicko do jižních Čech. Řada…
Diskuse ke článku
-
Netolice by byly výborným přestupným místem vlak/bus a naopak. Centrum ČB nyní "oblažují" desítky autobus. spojů, co by se mohly točit právě v Netolicích a předávat cestující z tamních směrů vlaku, který by je bez ucpané Husovky a Sadů dovezl až do ČB. Busy by se pak na venkově mohli otočit víckrát - ubyly by zbytečně paralelně proježděné kiláky do ČB, kdy v určitý čas ony busy připomínají právě na Sadech jakýsi vlak, v každém hlučném, čadícím, překážejícím stroji baj voko 5 lidí. Zlepšila by se dostupnost venkova, ekologie, využití veřejné dopravy. Jenomže to by nesměly Netolice ležet v JČ kraji, kde platí premisa útlumu veřejné dopravy s přihlédnutím k omezování železnice (od r. 2008 až do listopadu 2016), neintegrace veřejné dopravy, nebudování přestupních míst a záchytných parkovišť poblíž nádraží kolem velkých měst. Auty přecpaná města, horečně budované modré zóny tamtéž (i ve městech žijí lidé, které vinou krajské liknavosti vynucený automobilismus venkovanů výrazně omezuje) výmluvně popisují balkanizaci a rezignaci odpovědných papalášů na veřejnou dopravu (vyjma velice zvláštních privatizací železnic). Svým způsobem skanzen, který jinde v ČR snad ani neexistuje.
Vloženo 11.6.2020 07:59:42
-
Máte samozřejmě pravdu. Dnešní systém je na neúspornou dopravu (a nejen dopravu) nastaven, stát má z každého litru benzinu asi 15 korun, navíc má příjem z prodeje aut, pojistek, stk atd, z cestujícího ve vlaku má pár haléřů , tedy stát má zájem na velké spotřebě PHM, aby z každé vesnice vezlo 100 aut lidi do zaměstnání a 100 aut za nákupy základních životních potřeb. Je to tržní prostředí záměrně naplánované.
Vloženo 11.6.2020 10:23:13
-