Vzpomínka na sérii Total War – 2. část

Foto: Spartan: Total Warrior

Jednu z nejoblíbenějších strategických sérií rozebíráme v podrobném tématu. Pokud jste nečetli, pak si nenechte ujít první část, na kterou tato přímo navazuje. Ve druhém článku si blíže představíme život Tima Ansella a problémy s vydáváním her. Začínáme v jednom velkém studiu.

Activision zrovna prožíval nelehké období spojené s rošádou na vedoucích postech, a tak se na poradách společnosti probíraly věci související s budoucností firmy a také, co bude s tituly jako Call of Duty či s extrémními sporty, jejichž titulům propůjčovaly jména legendy daných sportů (Tony Hawk a Dave Mirra). Activision v té době také jednali o spolupráci s Valve a Blizzardem. I přesto se divím, že úspěch her ze série Total War nepovažoval Activision za důležité udržet.

Nelehké práce na akční hře

Tim a jeho společnost v tu dobu pracovali na akčním titulu, o který je Activision požádal. Požadavek byl, aby nyní již silná značka Total War zaštítila antickou akční řežbu. Creative Assembly dostalo dostatečný rozpočet a vcelku volnou ruku a mohlo se dát do práce. Akce inspirovaná God of War byla ve finální fázi vývoje na konci roku 2004.

Activision se však za dosud nevyjasněných okolností značky Total War vzdal bez nároku získat zpět peníze, které vložil do vývoje. V rozhovoru pro britskou verzi PSM2 magazínu Tim Ansell k tomu řekl jen : “Když to Activision položil, snažil jsem se kontaktovat SEGU”, poté tuto větu prohlásil i ve videorozhovoru pro Machinimu a na doplňující otázku nereagoval.

S lidmi ze SEGA se Ansell setkal již několikrát v minulosti. Nebylo tedy divu, že když Sony zaznamenalo s God of War úspěch, začala se SEGA ozývat Timovi, aby za vydavatele zvolil právě ji. Ten však nemohl porušit dohodu s Activisionem a nejspíše ani nechtěl. Jaké muselo tedy být jeho rozčarování, když mu Activision stroze sdělil, že hru nevydá.

Okamžitě, jak se to Tim dozvěděl, telefonoval do ústředí japonského výrobce. Zkoušel to přes týden a zanechával zprávy na záznamníku, avšak bez odezvy. Jeho tým již měl hru skoro hotovou a neměl na to, aby ji vydal sám na své “triko”. Zároveň mu docházely zbytky peněz od Activisionu.

Tim pro Machinimu také řekl, že to byl nejhorší rok, protože v tu dobu ještě procházel rozvodem se svou manželkou. Po 18 letech tvrdé práce a stresu to vypadalo, že studio zkrachuje. Zkoušeli různé další vydavatele, ale buď se ostatní báli jít proti Sony nebo, jako Capcom, měli své podobné značky (Devil May Cry).

SEGA projevila zájem

Po 6 měsících, kdy Ansell volal do SEGY, se konečně dočkal – volali mu zpět. Tim nevěřícně zíral na telefon s tím, jestli si dělají legraci. SEGA to myslela vážně, měli také změny ve vedení, a proto byly telefonáty od Ansella nechávány bez odezvy.

SEGA tedy vydává hru od Creative Assembly pod jménem Spartan: Total Warrior. Jedná se o hack and slash akci ne nepodobnou Diablu. Zajímavostí je, že to byla jedna z mála her, co vyšla na PS2 s českými titulky. Uživatelé Xboxu v naší domovině (bylo jich mnohonásobně méně než PS dvojkařů se překladu nedočkali).

Měsíc před vydáním Spartana ještě vychází datadisk Barbarian Invasion pro Rome a hráčům se konečně do pařátků dostávají i jiné národy než vyvonění Římané. I přes prodejní úspěch obou her je Ansell jako na trní. “Sám jsem se cítil vyhořelý a prázdný, potřebuji ubrat. Padaly mi vlasy” přiznává v pozdějších rozhovorech a tyto informace doplňuje ne zrovna slušnými slovy začínajícími písmenem F.

Gary Rowe, člověk který po šesti měsících za SEGU, volal do Creative Assembly v pozdějších interview také mluvil o tom, jak málo byl Ansell sdílný a těkavý. Když se Ansella zeptal, jak je možné, že jim došly peníze na vývoj Spartana tak brzo, Tim nebyl s to mu dát jasnou odpověď a pořád opakoval, že to je věc Activisionu a že o tom nesmí mluvit a ať se zeptá tam. Ač to může znít, že vztahy byly v tu dobu napjaté, tak pravdou je, že napjatý byl nejspíš jen Ansell a ostatní věci šlapaly jako na drátkách. Jeff Van Dyck dále skládal hudbu jak k datadiskům tak ke Spartanovi, Mike Simpson vymyslel zajímavý herní systém ke druhému datadisku k Rome, kdy se v roli kočovného Alexandera Velikého musíte stále pohybovat a nemáte tak stálou základnu. Jen Tim ustrnul a byl skleslejší víc a víc.

Během prvního půl roku od fúze s japonským vydavatelem stoupl počet zaměstnanců na 500 a pomalu se zdálo, že Tima už není třeba.

Zakladatel studia prožívá nelehké období

Tohle je věc, které dodnes lituji. Spoustu lidí mi tehdy říkalo, že jsem sbalil prachy a zmizel. Tak to ale vůbec nebylo. Měl jsem sebevražedné myšlenky, vím, že to zní jako klišé, ale pořádně jsem ani nevěděl jak vypadá má rodina.” Tim Ansell takto mluvil o deset let později ke svému odchodu od svého “dítka”. Posléze také přiznává, že v kanceláři za poslední půl rok nebyl a když ano, tak to dopadalo často tak, že se s někým pohádal.

I když bylo veřejným tajemstvím, že Ansellovi SEGA nejspíš neprodlouží půlroční kontrakt, stále to byl šok a to hlavně pro Simpsona, Dyka a Ala Hopea. Krom toho, že se znali s Ansellem roky, a byli prakticky pořád jeho podřízenými, tak také měli smlouvu jen na 6 měsíců.

Gary Rowe si je však pozval do kanceláře. Situaci ohledně Ansella jim vysvětlil a vývojářům sdělil, že s nimi počítá. Ansell si v rozhovoru vybavoval, jak mu tehdy bylo. “4.září jsem byl šéf svojí firmy, co dělá strategickou hru, která baví miliony lidí , táta na plnej úvazek a asi ne úplně moc vzornej manžel. 6. září jsem neměl práci ani manželku a táta jsem byl už jen víkendovej a mou největší starostí bylo, jestli budu jíst v mekáči nebo něco mraženýho.” Tim začal sportovat a dal si celkově na dva roky oddych od práce. Peněz měl dost. Čeho však dostatek neměl, to byli přátelé a láska. “Když 18 let jenom makáte, myslíte na práci, pracujete a bavíte se o tom na čem budete dál dělat, tak moc kámošů nezískáte…” Též byl naštvaný na zbytek původního Creative Assembly a přerušil s nimi na několik měsíců kontakty. Posléze se však vztahy urovnaly a Tim je s původní trojicí opět zadobře.

V této části jsem obsáhl jen malý časový úsek a také jsem se tolik nezaměřoval na hry, ale myslím že bylo důležité výrazněji obsáhnout odchod pana Ansella a celkově atmosféru mezi SEGA a CA. V předposlední části se již budu věnovat dalším titulům z oblíbené série a dalšímu vývoji studia. Také se podíváme na pokračování příběhu Tima Ansella. Děkuji za pozornost a příští týden se můžete těšit.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 1 Prumer: 5]

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na