Hlavní obsah

Pomalý restart menších letišť. Kvůli koronaviru přišla o desítky milionů korun

Koronavirová krize zasáhla i letiště. Ta regionální teď bojují o přežití.Video: Vlasta Macháčová, Jan Kozel

 

Reklama

Regionální letiště nemohla kvůli koronaviru provozovat své stálé linky. Během tří měsíců ztratila desítky milionů korun. Od začátku prázdnin se některé spoje budou obnovovat.

Článek

Před více než čtvrt rokem přistálo na letišti v Brně poslední letadlo, které dorazilo z italského Bergama. Koronavirus úplně zastavil veřejnou leteckou dopravu z jižní Moravy. Od prvního července, po více než třech měsících, tuřanské letiště opět částečně obnoví stálé linky. Postupně je přidají i další regionální letiště v Česku. Při koronavirové krizi ale přišla o desítky milionů korun kvůli vládnímu zákazu vycestovat do zahraničí. Zároveň budou mít zájemci o let omezený výběr cílových destinací.

Z Brna opět do Londýna

Minulý rok v červnu odbavili na brněnském letišti v Tuřanech zhruba tři sta letů, teď jsou příletové terminály zatím prázdné. „Od začátku července obnovíme pravidelnou linku na londýnské letiště Stansted. Do Bergama se začne létat až na začátku podzimu,“ uvedl vedoucí provozu brněnského letiště Radek Lang. Letadla z Brna už před krizí létala pravidelně jen do Velké Británie a Itálie. Letiště prosperuje především na sezonních letech.

Hlavní letecká sezona začne kvůli pandemii koronaviru mnohem později než v předešlých letech. Zúží se i počet jednotlivých letů oproti minulému roku. „Těch sezonních bude mnohem méně, měli bychom být někde na třiceti procentech obvyklých čísel,“ dodal Lang. S tím souvisí i propady příjmů letiště z letní sezony. Ty budou skoro o tři čtvrtiny nižší než v předchozích letech. „Za období od začátku roku do května jsme zaznamenali ztrátu ve výši desítek milionů korun,“ sdělil Lang.

Kvůli desetimilionovým ztrátám muselo vedení letiště propouštět. „Pochopitelně jsme museli snížit počet kmenových zaměstnanců. Nejspíš ani nebudeme nabírat brigádníky,“ řekl Lang. Společnost propustila třicet kmenových zaměstnanců, v současné chvíli jich má sto padesát.

Krize způsobená pandemií je podle Langa pro letecké dopravce nevídaná. „Nikdo nic takového nezažil, byly určité výkyvy v provozu kvůli aktuální bezpečnostní situaci ve světě nebo technice, ale takový pokles letectví nikdy nezažilo,“ dodal.

Naopak hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (za ANO) vidí v krizi šanci, jak se vyrovnat velkým letištím. „Všichni začínají od znova a to je šance pro regionální letiště. Budeme se snažit získat novou linku pro to brněnské,“ uvedl.

Kraj ale zatím nenašel žádného konkrétního dopravce pro další pravidelnou linku. „Jednání jsou teprve na začátku. Některé letecké společnosti ještě ani nezačaly létat, jiné krachují, proto jsme obezřetní v hledání ideálního partnera,“ dodal Šimek. Už dřív zdůrazňoval, že chce Brno „rozlétat“.

Provoz omezí i letiště v Karlových Varech, které nabízí pouze jedinou pravidelnou linku do Ruska. „Přes rok létali až pětkrát týdně, na léto to plánovala letecká společnost omezit na čtyři dny v týdnu. Tím pádem přicházíme měsíčně o více než dvacet letů,“ uvedl jednatel karlovarského letiště Jiří Pos. Navíc na letišti předpokládají, že ruská letecká společnost obnoví pravidelné lety až na začátku září. „Pandemie koronaviru má v Rusku oproti Evropě zpoždění. Záleží jen na nich, kdy linku obnoví. Vypadá to, že budeme bez provozu čtyři až pět měsíců a přijdeme o více než sto letů,“ dodal Pos.

Karlovy Vary: Zatím bez propouštění

Karlovarské letiště počítá ztráty způsobené krizí. „Každý měsíc reálně přicházíme o milion a půl,“ řekl Pos. Zatím se ale nechystají propouštět nikoho ze svých devětatřiceti zaměstnanců. „Spolupracujeme s velkým počtem brigádníků nebo úvazkáři na dohodu, kteří pracují právě tehdy, když funguje odbavování linky, takže jsme nemuseli nikoho vyhodit,“ dodal Pos.

Kvůli pandemii koronaviru počítá ztráty i pardubické mezinárodní letiště. Pardubický kraj, který je jeho menšinovým vlastníkem, bude požadovat částečné náhrady od státu. „Krizový zákon jasně mluví o tom, že pokud stát něco nařídí právnickým či fyzickým osobám, tak by měl tyto způsobené náklady či ztráty kompenzovat,“ sdělil pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD). Pardubický kraj vyčíslil ztrátu, kterou způsobila koronavirová vládní opatření, až na 40 milionů korun.

Provoz pro komerční lety obnoví i ostravské Letiště Leoše Janáčka. Pravidelnou leteckou linku do Londýna obnoví společnost Ryanair od 2. července. Z počátku se bude létat pouze dvakrát týdně, až v září počítají s plným provozem. „Ryanair obnovuje zatím jen 40 % svých letů a linka Ostrava-Londýn je mezi nimi,“ uvedl obchodní ředitel ostravského letiště Stanislav Bujnovský. Pravidelné lety do Varšavy se obnoví až od 1. září. „Pokud se situace bude vyvíjet příznivě, linka bude otevřena dvakrát denně,“ dodal Bujnovský.

S postupným uvolňováním vládních opatření kvůli koronaviru stoupá i zájem Čechů vycestovat o prázdninách do jejich oblíbené letní destinace. Cestovní kanceláře už teď nabízí dovolenou i s letenkami například v Řecku nebo Bulharsku. „V současné době registrujeme, že se zvyšuje zájem o dovolenou v těchto destinacích na červenec a srpen,“ řekla výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláři a agentur Tereza Picková.

Zájemci o Egypt si musí počkat

Na takzvané charterové lety neboli nepravidelné letecké spoje cestovní kanceláře využijí nejen letiště v pražské Ruzyni, ale i ta regionální v Brně nebo Ostravě. Agentury ale zatím mohou nabízet jen omezený počet prázdninových destinací. „Chceme postupně pustit do prodeje všechna místa, kde není povinná karanténa při návratu, popřípadě povinné testování po příletu,“ řekl obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours Petr Kostka. Například ostravské letiště vyjednává letecké spoje s cestovními kancelářemi a charterovými leteckými společnostmi hned do čtyř zemí. „V následujících týdnech by měly být reálné lety do Řecka, Chorvatska, Bulharska a španělské Mallorky,“ sdělil Bujnovský.

Smůlu zatím mají Češi, kteří chtějí strávit dovolenou v exotických destinacích. Cestovní kanceláře zatím netuší, kdy bude možné do těchto zemí vycestovat skrz vládní nařízení. „Klienti, kteří pravidelně jezdí do Tuniska, Turecka nebo Egypta, budou vyčkávat a nejspíš ani nebudou chtít vyměnit svou cílovou destinaci například za Řecko nebo Bulharsko,“ dodal Kostka. Podle něj jsou arabské země jedním z nejoblíbenějších míst, kam Češi létají na dovolenou. „Nedávno jsme udělali dotazník, ve kterém jsme se ptali klientů, kam by chtěli cestovat na letní dovolenou. S osmdesáti procenty vyhrál Egypt,“ sdělil Kostka.

Reklama

Doporučované