Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vybrali jsme devět podivných hot hatchů z Japonska

Mirek Mazal
Diskuze (14)

Na východě se dějí zajímavé automobilové věci. Japonsko zná řadu parádních hot hatchů, přičemž do Evropy se jich dostala jen hrstka. Inženýři země vycházejícího slunce nepotřebují stovky koní, aby vytvořili zábavné svezení.

Z Mekky hot hatchů pochází poslední dobou asi nejzvučnější příklad kompaktu s předimenzovaným ústrojím zvaný Toyota GR Yaris. Malý hbitý dravec silničního revíru používá „stejné inženýrství, díky kterému se Toyota Gazoo Racing stala dominantní silou mistrovství světa v rallye“, tvrdí pyšná automobilka, která tituluje nedávnou prezentované dílo jako „radikální hot hatch“.

Přirovnání sedí, protože GR Yaris přináší běžným smrtelníkům styl WRC - čili váží pouhých 1 290 kilogramů, zrychluje na 100 km/h za 5,2 sekundy a jede až 230 km/h se zvukovým doprovodem pištící turbíny. Pod krátkou kapotou totiž sídlí 1,6litrový přeplňovaný tříálec o výkonu 260 koní (191 kW) a 360 Nm. Nejlepším lákadlem je dostupný manuál a rallyeový pohon 4x4 doplněný samosvornými diferenciály Torsen. Kontroverzní konfigurace usedlé Evropany šokuje, přestože Japonci jsou na podobné úlety zvyklí. V minulosti vytvořili minimálně devět dalších exotických hatchbacků.

1. Nissan Pulsar VZ-R N1

Prvním příkladem bizarních hot hatchů je Nissan Pulsar VZ-R N1, který funguje bez nejmenších kompromisů. Lehký ďábel z východu používá 1,6litrový čtyřválec vyladěný na 147 kW (200 koní) bez prodlení turbodmychadla či bzučení kompresoru. Atmosférický agregát točí až 8.600 ot./min a poměrem koní na litr úspěšně konkuruje moderním Ferrari. Jo a váží tunu plus 90 kilogramů k tomu, což nepotřebuje další slova obdivu.

2. Honda City Turbo II

Druhým zástupcem nevšedností je miniaturní Honda osmdesátých let. City Turbo II zapadne vzhledem do šedi městských ulic, ale vynikne technikou, respektive technickou výbavou. Vždyť přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 1,2 litru produkuje 81 kW (109 koní), které stačí na pár set kilogramů železa. Vrátíme-li se k výbavě, může řidič ohromit okolí a využít dodatečný motocykl přesně složený v kufru. Jednostopý doplněk Motocompo má maličký dvoutaktní motor o objemu 49 kubických centimetrů.

3. Suzuki Alto Works

Rádoby sportovní hatchback známý hráčům videohry Gran Turismo. Stejně jako ostatní šílenosti zdejšího seznamu, je Alto velikostně přizpůsobené japonské infrastruktuře. Minisuzuki se vyrábí dodnes, i když více zaujme svébytný design po vzoru rallyového speciálu než motor o výkonu 48 kW (65 koní) putující na všechna kola.

4. Daihatsu Cuore Avanzato TR-XX R4

Název delší než samotné auto v sobě skrývá jméno modelové řady poháněné přes obě nápravy. Drobná čtyřkolka se třemi dveřmi se v devadesátých letech dovážela do Velké Británie. Zásluhou jen asi 750 kilogramů celkové hmotnosti se Daihatsu Cuore Avanzato TR-XX R4 jízdně vyrovná známějšímu Suzuki Swift Sport.

5. Subaru Vivio RX-R

Nezapomenutelný člen rodiny drobných hot hatchů tzv „kei cars“ je zábavné Subaru opatřené kulatými světlomety po vzoru drsných rallyeových sourozenců. Provokativní Vivio RX-R dostalo název podle římského přepisu obsahu 660 kubických centimetrů (VI – VI – O). Do těsného motorového prostoru se vešlo turbodmychadlo.

6. Nissan March Super Turbo

Super Turbo není nahodilý popisek třídveřového Nissanu. Tento hranatý Japonec totiž saje všechen vzduch z čelní strany automobilu, aby jej mohl využít do roztočeného turbodmychadla či kompresoru. Hned dvojitý doping tvoří dohromady 81 kW čili 109 koní. Papírově střízlivý údaj, ovšem nutno započítat hmotnost Marche na úrovni fantastických 740 kilogramů.

7. Toyota Corolla T Sport Compressor

Pár let před příchodem excentrického GR Yarise potěšil fanoušky japonských experimentů strakatý Yaris GRMN. Barevný kompakt protáčel přední kola díky kompresorové osmnáctistovce VVTL-i. V segmentu netradiční záležitost přitom existovala o dekádu dříve, a to právě pod kapotou Toyoty Corolly T Sport Compressor vydané v edici 250 kusů. Vysokootáčkový motor přinášel 158 kW (215 koní) dosahovaných při 8.200 ot./min a točivý moment 215 N.m.

8. Mitsubishi Colt Ralliart Version R

Rychlejší Mitsubishi Colt se na evropském kontinentu prodával pod označením CZT, ovšem východ měl k dispozici ještě exotičtější verzi. Agresivnější Ralliart Version R disponovala například pěticí dveří a automatem CVT vykoupeným nepatrně vyšším výkonem. Ten se v roce 2008 ustálil na hodnotě 120 kW (163 koní) z 1,5litrového objemu čtyř řadových válců.

9. Nissan Note e-Power Nismo S

Málo známé hot hatche završuje Nissan Note e-Power Nismo S. Standardní verze Note je v Japonsku velmi oblíbeným nářadím běžných řidičů, proto se nabízelo vytvoření nápadnější i rychlejší edice. Hybridní provedení s tvrdším zavěšením a lepivými pneumatikami Yokohama disponuje poněkud rezervovaným výkonem 100 kW a 320 Nm. Včetně sportovních sedadel Recaro skutečně už chybí jen rozmnožit stádo 136 koní.

Mirek Mazal
Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - lamal
16. 6. 2020 13:47
Re: Některý se mi líběj
charade bola super kárička... japonske 1.3ky boli paradne ci uz od suzuki, dai, hondy, nissanu, toyoty atd.. taky tipicky objem pre nich

https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - lamal
16. 6. 2020 12:44
Re: Almera
jo podivny je akurat tak Mirek v zadavani nadpisu clankov... v texte to pak trochu naviedol na spravnu mieru
16. 6. 2020 10:09
Re: Colt byl prima
S tím Coltem souhlas, ale s naftovou Fabii RS jako "autem pro opravdové řidiče" ani omylem! :D
Avatar - beibej
15. 6. 2020 23:37
A proč???
vzniklo tohle? Článek to není, o autech jsme se nic nedozvěděli. Tak proč?
Avatar - Ada je zase tady
15. 6. 2020 23:00
Colt byl prima
protože se prodával s normálním motorem a ne s benzínovým křápem

Nu a samozřejmě Fabia TDI RS s krouticím momentem 310Nm byl pro opravdové řidiče autem superlativů!