Týden s tancem

Zprávy z tance: Balet Národního divadla v nové sezoně, tipy na současný tanec, baletní přenosy online.
Balet ND – Leonce a Lena – Nikola Márová, Patrik Holeček (foto Serghei Gherciu 2019)

Balet Národního divadla plánuje začátek sezony
Národní divadlo zve své diváky na představení sezony 2020/2021 a těší se zpět do divadel, na společné „živé“ zážitky. Již nyní byl zahájen předprodej vstupenek na září a říjen 2020, v nabídce titulů je hned několik představení, která doposud byla zcela vyprodaná a vstupenky jsou stále k dispozici.

Balet Národního divadla otevře sezonu 27. srpna 2020 baletní komedií Leonce & Lena, jež přináší na jeviště Stavovského divadla vtip a společenskou satiru, přitom svým pohádkovým příběhem pobaví celou rodinu – stejně jako velký výpravný balet La Fille mal gardée (Marná opatrnost), který bude nově uveden ve Státní opeře a který patří ke klenotům tradičního baletního světového repertoáru. V nabídce titulů, jimiž Balet ND po letních prázdninách diváky přivítá, nechybí ani ikonické Labutí jezero nebo inscenace Kafka: Proces ve Stavovském divadle, která svébytným způsobem zapadá do Kafkovy Prahy.

Vzhledem k zahájenému prodeji vstupenek si tak můžete zajistit své místo v hledišti také na unikátní představení Kylián – Mosty času. Komponovaný večer představuje čtyři opusy Bella Figura, Gods and Dogs, Petite Mort a Šest tanců, které patří ke skutečným lahůdkám tanečního divadla a zdobí repertoár naší první scény.

Leonce & Lena je komediální balet, společenská satira, která v kontextu doby stále má co říct. Svým pohádkovým námětem, ale i břitkým sarkasmem se tak řadí k titulům, které osloví celou rodinu, své si v ní najde každý. Slavný německý choreograf Christian Spuck vytvořil balet v roce 2008 pro Aalto Theater v Essenu podle literární předlohy německého spisovatele Georga Büchnera z roku 1836. Zdařilá baletní adaptace byla s velkým úspěchem uvedena na prestižních světových scénách, jako je Grands Ballets Canadiens v Montréalu, Stuttgarter Ballett nebo Zürich Ballett. 30. listopadu 2019 ji v české premiéře ve Stavovském divadle uvedl také Balet Národního divadla.

Pohádka založená na satirické komedii vypráví příběh melancholického, stále zasněného Leonce, prince z království Poppo a krásné Leny, princezny z Pipi, kteří byli svými rodiči od narození zaslíbeni v manželství. Oba dva se proti rozhodnutí královských otců vzbouří. V předvečer svatby nezávisle na sobě uprchnou a nepoznáni se v opuštěném hostinci do sebe zamilují. Po návratu do království Poppo je sice odhalena jejich identita, ale Leonce a Lena již neberou svůj sňatek jako zvůli rodičů, ale jako zásah vyšší prozřetelnosti a nakonec přijímají své předurčené místo jako král a královna. Büchnerovu jinotajnou sarkastickou komedii proslulý choreograf proměnil v karikaturu doby. Lehká, někdy až groteskní hudba krále valčíků Johanna Strausse, stejně jako moderní melodie Alfreda Schnittkeho a Bernda Aloise Zimmermanna dávají vzlet truchlivě komickému příběhu a podtrhují jeho parodistické prvky. Ve Stavovském divadle zní v podání Orchestru Národního divadla.

V hlavních rolích Leonce a Leny se můžeme těšit na přední sólisty Baletu ND: Magdalenu Matějkovou a Adama Zvonaře nebo Alinu Nanu a Patrika Holečka. Valeria bude tančit Giovanni Rotolo, poprvé v roli vystoupí v této úloze Federico Ievoli. Zážitek nabízí i obsazení role Guvernantky: Kristina Kornová nebo Radka Zvonařová či komediální ztvárnění krále Petra v interpretaci Alexandre Katsapova nebo Marka Svobodníka.

Hraje se: 27. 8. v 19.00, 29. 8. ve 14.00 a v 19.00, 1. 9. V 19.00, 15. 10. v 19.00, 17. 10. ve 14.00 a v 19.00 a 20. 10. v 19.00

Poprvé od letošního znovuotevření Státní opery představí v září soubor Baletu ND inscenaci Marná opatrnost (La Fille mal gardée) Sira Fredericka Ashtona. Mistrovské dílo anglického tvůrce, v němž vystoupili nejlepší tanečníci světa, doposud uvedlo více než 35 světových divadel včetně pařížské Opery, Velkého divadla v Moskvě, Amerického baletu, Bostonského baletu a Kanadského národního baletu. Je to titul vskutku ojedinělý, neboť jde o nejstarší nepřetržitě uváděný balet dochovaný do naší současnosti.

Děj vypráví úsměvný příběh, který vyjadřuje mladistvou vášeň dívky Lise a jejího milého Colase. Výprava, připomínající kreslený film, zahrnuje pestrobarevné máje a tančící slepice, navozuje úžasnou prosluněnou venkovskou atmosféru, nechybí ani živý poník. Marná opatrnost představuje jednu z nejvirtuóznějších Ashtonových choreografií, náročnou pro tanečníky v sérii energetických pas de deux a sólových výkonů, stejně jako strhujících sborových scén, které z ní činí podívanou pro všechny generace.

Marná opatrnost – Alina Nanu a Alexandre Katsapov (foto Serghei Gherciu)

Poprvé se tento titul objevil na scéně Grand Théâtre v Bordeaux dva týdny před vypuknutím Velké francouzské revoluce 1. července 1789 pod názvem Il n‘est qu’un pas du mal au bien (Je jen malý krůček od zla k dobru). Jeho autorem byl Jean Dauberval (1742–1806), hlavní roli tančila Mlle Theodore, choreografova manželka. Dauberval přivedl na jeviště dějový balet – ballet d’action – heroická témata své doby rozšířil o žánr baletní komedie. Choreograf Královského baletu, Frederick Ashton, vdechl tomuto baletu nový scénický život. Od své premiéry v roce 1960 se Ashtonova verze La Fille mal gardée s hudbou Johna Lanchberyho stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu a nyní tato verze vstupuje i na scénu Státní opery. V českém prostředí je balet znám pod názvem Marná opatrnost, je obdobou naší Prodané nevěsty, s humornými i lyrickými scénami.

V hlavních rolích se po prázdninách představí Magdalena Matějková a Adam Zvonař, Alina Nanu a Patrik Holeček, Nikola Márová a Giovanni Rotolo, Olga Bogoliubskaia a Matěj Šust. Podle staré tradice je role Matky Simone komická a tančí ji muž, v sérii zářijových termínů uvidíte roli alternovat Alexandra Katsapova, Jiřího Kodyma a Giovanni Rotola.

Termíny představení – poprvé ve Státní opeře: 13., 16. a 23. září v 19 hodin, 19. a 26. září ve 14 a v 19 hodin. Na představení ve 14 hodin lze uplatnit dětskou slevu 20 %.

Věra Ondrašíková a kol. – Guide (foto Vojtěch Brtnický)

Tanec Praha 2020: GUIDEd Tour v Ponci
GUIDEd Tour
je událost, kterou vás zve Věra Ondrašíková & kol. na ochutnávku mezinárodně úspěšné inscenace GUIDE s živou hudbou Filipa Míška. Jaro Ondruš získal za svůj výkon ocenění Tanečník roku 2016, Dan Gregor a Michal Rydlo Cenu za světelný design a celá inscenace si odnesla Cenu diváků České taneční platformy téhož roku. Zavede nás do světa nejen pohybu, ale i světel, která vytvářejí překvapivé, až mystické iluze v cca 20minutové ukázce. Omezený počet diváků tak může dnes dorazit do PONCE v každou celou hodinu – 18:00 a 19:00. Registrace přes Goout je nutná, ale příspěvek je dobrovolný.

Předpremiéra tanečního projektu Loveless pod širým nebem
Další pozvánku sdílíme na tento pátek:
Plenérová předpremiéra (work in progress) sólového projektu tanečnice a choreografky Kamily Mottlové zpracovává japonský fenomén hikikomori (odtržení se). Podle japonského psychologa Tamaki Saïtóa je hikikomori člověk, který se dobrovolně rozhodne uzavřít před společností. Izoluje se doma, ve svém pokoji a odmítá jakýkoli fyzický kontakt s okolním světem, a to až po dobu několika let. V současné době se v Japonsku odhaduje minimálně milion, ale spíš mnohem více takových případů. Jak dlouho bude trvat, než se i my dostaneme do bodu, kdy bude samota jediná možnost, jak nespáchat seppuku? (*seppuku = rituální sebevražda japonských samurajů, v Evropě známá jako harakiri; harakiri = poněkud vulgární varianta slova seppuku, kterou by samuraj nikdy nepoužil).
fenoménu hikikomori se u nás věnoval také soubor Farma v jeskyni.
Předpokládaná premiéra Loveless: podzim 2020 v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích.

Balet i moderní tanec online
Ačkoli u nás se kulturní svět už vrací do normálu, ne všude je to stejné. Soubory po celém světě dál udržují přízeň svých fanoušků prostřednictvím streamů svého repertoáru a z archivů. Vybíráme z možností, co vidět v těchto dnech:

Scottish Ballet nabízí do 30. června záznam jednoaktového baletu Polibek víly Kennetha MacMillana, dílo na hudbu Igora Stravinského a na motivy jedné z méně známých povídek H. Ch. Andersena.

Pacific Northwest Ballet zveřejnil choreografii Twyly Tharp Waiting at the Station, je ale k vidění už jen v úterý.

Miami City Ballet uvedl digitální premiéru Justina Pecka Heatscape, v choreografii chce vystihnout esenci města.

Mariinské divadlo nabízí opět vysílání na svém kanálu mariinsky.tv. Od 18. června triptych Concerto DSCH od Ch. Wheeldona, In the Night od J. Robbinse a Symfonie D dur od G. Balanchina. Také je možné zhlédnout balet na motivy Vivaldiho Čtvera ročních období orchestrovaných Maxem Richterem (scéna a choreografie Ilya Zhivoi).

Bayerisches Staatsballet využívá platformy divadla k odvysílání baletního gala, které bude k dispozici do 27. června. Jde o zznam z ledna 2017, zahrnuje pas de deux z baletů Louskáček, Labutí jezero, Spartakus, Korzár, Romeo a Julie či Don Quijote.

Royal Ballet zpřístupnil až do 26. června záznam La Fille mall gardée, Fredericka Ashtona. V hlavních rolích Marianela Nuñez a Carlos Acosta.

English National Ballet zpřístupní od 17. do 19. června balet Kennetha MacMillana Song of the Earth.

San Francisco Ballet uvádí půlhodinovou choreografii Arthura Pity Björk Ballet.

Pařížská Opera nabídne do 21. června na svém webu inscenaci Play Alexandra Ekmana. Záznam inscenace i dokument o ní jsme viděli na Festivalu tanečních filmů 2019.

Sydney Opera House na svém YouTube zveřejnila do 25. června choreografii Dyad 1929 Wayna McGregora na hudbu Maxe Richtera.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat