Před rokem 1989 si lidé pořizovali jeden či dva vozy za celý život. Třicetileté auto nebylo na silnici raritou. Na začátku 90. let minulého století byl průměrný věk auta kolem patnácti let. Oficiálně se ale tento údaj od té doby moc nezměnil.
Jezdící jsou mladší
|
Jsme snad stále vrakoviště Evropy, kam se svážejí dožívající „popelnice“ z vyspělých automobilových trhů? „Klíčem k záhadě je takzvané dynamické měření,“ vysvětluje Petr Přikryl z Asociace autobazarů APPAA. Co ono dynamické měření vlastně je? Nesčítá jen papírově registrovaná auta, ale počítá i vozy opravdu jezdící v provozu. Vládní registr vozidel totiž nereflektuje, zda všechny automobily, které mají platnou registraci, také doopravdy jezdí. Dynamické měření sčítá na vybraných komunikacích auta i jejich espézetky. Z tohoto měření vychází, že průměrný věk českého provozovaného auta je 8,5 roku. Což je stejně jako v Německu, Švýcarsku nebo Rakousku.
Starší auta, která zvedají celkový průměr na uvedených patnáct roků, najezdí ročně kolem dvou tisíc kilometrů. „Jsou to převážně auta, která se dají nazvat vozidly poslední záchrany. Majitelé s nimi jezdí třeba jen k nádraží na vlak či do sousední vsi,“ komentuje Přikryl. Pro porovnání: pražský taxikář ujede denně přibližně tři sta kilometrů.
V ojetinách vede Škoda
|
Po koronavirové epidemii se v Česku opět rozbíhá prodej ojetých automobilů. Momentálně je v nabídce autobazarů asi 110 tisíc vozů, jejichž průměrné stáří se pohybuje kolem deseti let. Průměrná ojetina v Česku má na tachometru necelých 152 tisíc kilometrů. V květnové nabídce inzertních autoserverů dominují nejčastěji vozidla roku výroby 2008 s cenou mírně nad sto tisíc a se 180 tisíci ujetými kilometry. „Na druhém místě co do nabídky jsou ale už vozy staré zhruba čtyři roky za cenu kolem 330 tisíc korun,“ konstatuje Martin Houška, mluvčí AAA Auto.
Větším problémem než stáří ojetin je v Česku údaj o skutečně ujetých kilometrech. Stočený tachometr může nekalému obchodníkovi zvýšit zisk až o dvacet procent. Výjimečně se podvodníci snaží v dokladech snižovat skutečné stáří auta.