InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Čarodějnické odpoledne

    Čtvrtek 25.4 15:00 - Jihočeská vědecká knihovna - pobočka Na Sadech, České Budějovice

  • Tvořivý rok – gravírování

    Čtvrtek 25.4 16:00 - Jihočeská vědecká knihovna - pobočka Čtyři Dvory, Emy Destinové 46, České Budějovice

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MiniDen železnice přilákal do Týna hodně lidí. Kmotrou motoráčku se stala Lucie Vondráčková

   Autor: Gabriela Volná

    Autor: Gabriela Volná

AKTUALIZOVÁNO - 20.6.2020 21:29

TÝN NAD VLTAVOU - Na vlakovém nádraží v Týně nad Vltavou se od sobotního poledne konal miniDen železnice. Akci již druhým rokem uspořádala společnost KPT rail. Byly představeny nové motorové vozy řady 811 SK, k vidění byl legendární kloubový autobus Ikarus, který návštěvníky vozil každých 20 minut na vyhlídkovou trasu na týnské náměstí. Tam si mohli pasažéři vystoupit nebo pokračovat zase zpět na vlakové nádraží. Proběhla také vernisáž obrazů s železniční tématikou malíře Martina Přikryla. Návštěvu letos neodmítli ani Lucie Vondráčková a Radim Flender, kteří se zároveň stali i kmotry motorových vozů řady 811 SK.

 

Společnost KPT rail po loňském úspěchu zahájila již druhou sezónu víkendového provozu na tratích Týn nad Vltavou – Číčenice a Netolice – Dívčice. Vlaky letos jezdí jako Jihočeský motoráček s finanční podporou Jihočeského kraje. Od července je také doplní historický autobus Karosa, který propojí tratě do Týna nad Vltavou a Bechyně.

„Když jsme tady loni zahajovali provoz Jihočeského motoráčku, tak jsme si vlastně vůbec nedokázali představit, jak to všechno bude fungovat, jak to bude šlapat. Sice jsme všichni z oboru železničního, ale nikdo z nás nevěděl, kolik řehole, práce, nervů a úsilí to bude stát. Když jsme začínali s naší společností, měl jsem 75 kg a dneska jsem už skoro na stovce, takže jde vidět, že je to někdy o nervy, ale děláme to s láskou a děláme to rádi," směje se provozní ředitel společnosti KPT rail, Jaroslav Kugler.

 

Celý den hustě pršelo, ale i tak přišel velký počet lidí, pro které byly připraveny také stánky s občerstvením, stánek Českých drah a prodejní výstava knížek, pohledů a dětských her od společnosti Stifflerův pošumavský železniční spolek.

„Staráme se zejména o naše šumavské tratě a tady prodáváme naše propagační předměty. Děláme i výstavy a svoje akce, ale letos se na akce nedostane, protože jsou většinou určeny pro 5 000 a více lidí," říká předseda správní rady Stifflerova pošumavského železničního spolku Roman Hajník. U stánku Českých drah se divákům dostaly nejrůznější informace o nostalgických jízdách s historickými vlaky Českých drah.

Líbilo by se Českým drahám navázat spolupráci s KPT rail? „Určitě bychom chtěli navázat spolupráci s KPT trail tady v jižních Čechách, protože KPT rail nabízí historické autobusy mezi Týnem nad Vltavou a Bechyní a navázaly by tak tedy na naše Léto na Bechyňce, dokázali by nám přivézt návštěvníky z Týna nad Vltavou. Léto na Bechyňce jezdí s červenými historickými vozy vždy ve vybrané dny z Tábora a z Bechyně," říká za České dráhy Taťána Ješetová.

Křtiny motoráčku

Po příjezdu Lucie Vondráčkové a Radima Flendera se návštěvníci přemístili k motorovému vozu řady 811 SK, který měl být při příležitosti této akce pokřtěný.

„Přeju, aby vlaky jezdily včas, aby je lidi měli rádi, aby na ně byl spoleh, protože sama jezdím vlaky hodně, taky si přeji, aby tam byl hodný strojvedoucí," popřála motorovému vozu řady 811 SK zpěvačka Lucie Vondráčková.
„Já mu popřeju, aby se nikdy nepokazil, aby tady ještě dlouho vydržel, takže hodně štěstí této celé lince," dodal kmotr motorového vozu 811 SK Radim Flender a pokřtil vůz proudem šampaňského.

„Všem 110 železničářům, z toho 13 osobním dopravcům, bych popřál, aby celá železnice fungovala jako jednotný dopravní systém, abychom dokázali vzájemně spolupracovat, abychom dokázali fungovat jako jeden celek, protože koleje máme jen jedny a můžeme po nich jezdit kdykoli. Myslím si, že když každý zapojí to své železničářské srdce, tak můžeme fungovat všichni stejně kvalitně, třeba jako železnice ve Švýcarsku. Já tomuto vozu přeji deseti tisíce dalších kilometrů," popřál motorovému vozu 811 SK provozní ředitel společnosti KPT rail, Jaroslav Kugler.

Po skončení hlavního programu se diváci mohli vydat na jízdu autobusy Karosa na náměstí Týna nad Vltavou nebo ke stánkům s občerstvením, ke stánkům Českých drah a za jejich maskotem Elfíkem. Mohli také navštívit výstavu Poslední vlak.

„K nakreslení těchto obrazů na výstavu mě dovedla iniciativa kamaráda, který spolupracuje s KPT rail se kterým se známe ze školení z doby, kdy jsem ještě pracoval u Českých drah. Už loni jsem měl vlakovou výstavu, která byla velice vřele přijata, oslovil mě, jestli bych nechtěl podpořit spolek KPT rail a nechtěl si udělat výstavu tady. Původně jsem chtěl vystavovat pouze čtyři obrazy, ale kvůli Covidu jich je na konec sedm. Některé z vystavovaných obrazů jsou přímo spojeny i s tímto okolím. Když jsem dělal vlakovou výstavu loni, téma sahalo hluboko do historie, do roků 1930 – 1980, takže ty obrazy byly vlastně vzpomínkou na vlaky, které už nejezdí. Teď jsem se rozhodl, že tam dodám aspekt lidí, cestujících a dodám jim trochu více emocí, světel, záblesků, cestujících a více zahraji na strunu lidskosti," říká ke svým akvarelovým obrazům malíř Martin Přikryl, který až donedávna pracoval u dráhy, ale díky svému talentu a nedostatku času si musel zvolit buď kariéru drážní nebo uměleckou. Vybral si malování.

Výstava Poslední vlak je umístěna v čekárně vlakového nádraží Týna nad Vltavou. Je to prodejní výstava, která čítá sedm obrazů, z nichž každý obraz je pojmenovaný a popsaný básnickým textem.

Jak vznikla vůbec společnost KPT rail vznikla?
„Nejdřív vznikl spolek Klub přátel Transversálky a to byla základna pro loňský rozjezd firmy KPT rail. Díky velkému nadšení pro věc se povedlo společnosti KPT rail loni odkoupit vlaky řady 811 SK ze Slovenska, které se dneska křtily. Tady se už jen nasadily na kolej," vysvětluje vznik společnosti KPT rail Andrea Primusová, která je mluvčí této společnosti.

Dodává taky, že vlaky společnosti KPT rail jezdily loni pouze o prázdninách a v září, ale díky pozitivnímu ohlasu, letos na spoje navázaly autobusy z Týna do Bechyně, které budou v provozu od července. V plánu je i pravidelný celoroční provoz této linky.

„Myslím si, že letošní sezóna potvrdí, že zájem o vlaky tady opravdu je a že je lidi využívají čím dál víc," dodává Andrea Primusová.

Společnost KPT rail už 6. června vypravila své vlaky na trať Číčenice – Týn nad Vltavou, kde bude jezdit každou sobotu, neděli a státní svátky. Dohromady budou jezdit tři páry těchto osobních vlaků, dále pak budou dva z těchto párů v soboty pokračovat střídavě do Netolic, Písku-města a Českých Budějovic. Na tyto vlakové spoje s tarifem KPT pak budou navazovat autobusy, jejichž trasa bude Týn nad Vltavou – Židova Strouha – Bechyně – Dražíč – Koloděje nad Lužnicí – Týn nad Vltavou. Jízdenky si mohou cestující koupit přímo ve vlaku.

Diskuse k článku - 1 příspěvek
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Petr 

    Reagovat

     

    Škoda, že akce propršela. Moc hezké, cesta busem do Bechyně neměla chybu. Nebýt zatraceného dědka Žemličky s trafikou JIKORD, která měla (nevím, jak je to nyní) příjem závislý na tom, kolik v kraji zruší vlaků, byla by veřejná doprava na relativně civilizované úrovni. Ale Zimola tehdy rozhodl, že pro obsluhu krásného Jihočeského kraje jsou nejvhodnější os. automobily. Alespoň je ve městech veselo a modré zóny rostou jako houby po dešti.

    Vloženo 21.6.2020 13:57:45

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace