Igráček sleduje závody ve zbrojení, jadernou havárii v Černobylu, pětileté plány s JZD, polibky státníků na veřejných místech. Autorka vedle klasických malířských technik používá koláže, šablony a spreje. Expozici hudebně doprovodí diskotékové rytmy. „Smyslem není malba sama, ale vytvoření prostoru pro zamyšlení,“ řekla Vítková.
České hračky jsou světový fenomén, aneb od Igráčka až po Merkur |
Blahutová se dřív věnovala odhalování falešného lesku módy a reklamy, později se zaměřila na historii a ideologie. Přemýšlí o vině, trestu a moci. Ve svých dílech se vrací k atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha, protifašistickému odboji nebo vyhlazovacím táborům.
„Připomněla také domácí drama, číhošťský zázrak a srážku faráře Toufara s mocí. Malířka hledá schéma, proč se věci dějí tak, jak se dějí. Ptá se, jestli má historie nějaký předvídatelný vzorec, nebo postupuje náhodně,“ uvedla Vítková.