shop.musicserver.cz
Michal Pařízek - Full Moon je zdravý a situaci ustojí

Michal Pařízek - Full Moon je zdravý a situaci ustojí

Vydáno: 23.06.2020 08:30 v sekci Rozhovory - David Věžník | foto: Andrea Petrovičová

"Něco vymyslet a pak to dotáhnout do konce, to jsou dvě odlišné věci," říká Michal Pařízek. Časopis Full Moon, který před deseti lety vymyslel společně s Janou Grygarovou, se mu podařilo dotáhnout do pozice, která se koncem rozhodně nazývat nedá. Nejen o tom, co dnes znamená vydávat magazín, je tento rozhovor.

Kdybys měl uplynulých deset let ve Full Moonu shrnout jedním slovem, které by to bylo?

Deset let jedním slovem? To je tedy začátek. (smích) Ale jestli to myslíš vážně, pak by to možná mohlo být slovo nadšení. Ne snad, že by nám všem vydrželo celých těch deset let, ale vždycky se našel někdo, kdo ho měl, a tím pádem nás to drželo nad vodou. Ať už jde o kmenové členy redakce, pozvolna se střídající externí redaktory, nové editory a další spolupracovníky, vydavatele, partnery a samozřejmě hlavně čtenáře. Slovo nadšení taky vystihuje třeba můj pocit z fungování současné redakce. To, že i po více než deseti letech převládá tahle pozitivní emoce, je pro celou věc Full Moon zásadní.

Co tě tehdy na situaci, kdy se časopis rodil, zaujalo natolik, že ses rozhodl do toho jít?

S Janou ("Apačkou" Grygarovou, zakladatelkou a první šéfredaktorkou - pozn. red.) jsme se tehdy už dávno znali a byli kamarádi, chtěl jsem jednoduše být u toho. Nezapomeň, že mluvíme o době, kdy skončil Filter, Rock&Pop už dávno nebyl tím, čím dříve, a Uni na všechno nestačilo. Nic jiného tady v podstatě neexistovalo, pokud tedy mluvíme o tištěných časopisech. Byla samozřejmě spousta webových serverů a blogů, ale většina z nich byla zaměřená poměrně úzce, my jsme chtěli psát o všem, zdaleka nejen o Morrisseym a The Paper Chase, jak si tehdy někdo možná myslel. Třeba konkrétně já jsem do prvního čísla psal o Orchestra Baobab a The Fall. Tenhle konzistentní vkus mi vydržel dodnes.

Vzpomeneš si na ty začátky? Jak vznikl koncept názvu a nezvyklé periodicity (nové číslo se v obchodech objeví každých 28 dní, vždy v den úplňku, proto Full Moon - pozn. red.)?

Název už měla Jana vymyšlený, periodicitu taky. Připadalo nám to správně šílené, věřili jsme, že na to dokážeme lidi naučit. Nenaučili, dodneška nikdo pořádně neví, kdy nové číslo Full Moonu vychází, přestože data na rok dopředu máme na webu i v časopise. Prostě se najednou objeví, shodou okolností často ve dnech, kdy jsme nevyspalí, protože při úplňku to jednoduše občas nejde. Ale někteří čtenáři si na tenhle lunární cyklus asi přece jen zvykli. Takže název a periodicita je čistě Janina zásluha. Společně jsme vymýšleli hlavně distribuci a možná pak snad úpravy fungování redakce, ale to už je asi jiná otázka.

Čím si vysvětluješ fakt, že i přes názory škarohlídů se magazín ujal a stal se úspěšným?

Michal Pařízek
© Andrea Petrovičová
Tak v první řadě nevím, proč by nám názory někoho jiného měly bránit ve fungování. To asi není úplně zásadní. Ale hlavní samozřejmě je, že se Full Moon udržel i přes několikanásobnou změnu formátu. Přestože dnes vypadá možná jinak než na začátku, dokázal si (snad) udržet ještě špetku původního ducha. A taky jsme se toho od té doby docela dost naučili, jak je na číslech myslím dobře vidět.

Co byl ten původní duch?

Pořád píšeme hlavně o tom, co nám přijde důležité, nikoli o tom, co je zrovna módní nebo na špičce žebříčků. To, že se to občas protne, se samozřejmě nevylučuje. Stále se snažíme o hudbě mluvit v kontextech, přidáváme k tomu literaturu, výtvarné umění nebo film a tak dále. Jestli je Full Moon úspěšným, nebo ne, to ať posoudí jiní, rozhodně se během těch let stal důležitou součástí scény a důležitým partnerem mnoha festivalů, klubů nebo promotérů.

Full Moon

Full Moon je původní český multižánrový hudební magazín. Vychází od roku 2010 a reflektuje hudební scénu u nás i v zahraničí, s přesahy do filmu, komiksu, literatury či designu. Každý měsíc odráží aktuální kulturní dění, spolupracuje s výjimečnými lidmi napříč kulturním spektrem. Není odkázán na agenturní zpravodajství - jeho obsah je bez výjimky exkluzivní - a zakládá si na dobrých a osobních vztazích se čtenáři. V letech 2018 a 2019 získal ocenění Press of the Year od festivalu Nouvelle Prague.

Jak vás napadlo přidat k časopisu vydavatelství a pořádání koncertů a jak moc to bylo těžké?

Vydávání desek a pořádání koncertů patřilo k Full Moonu od začátku. Hned s prvním číslem vyšlo CD Saade, koncertů dělala Jana pod hlavičkou KYEO možná až příliš. V letech 2012 a 2013, kdy magazín vycházel ve dvouměsíční periodicitě, doprovázela nějaká deska dokonce každé číslo. Zřejmě ale narážíš na platformu Full Moon Forum, pod kterou dnes Full Moon vydává alba a pořádá koncerty.

Je to tak.

V roce 2016 mi došlo, že je to celé strašně neukotvené, že potřebujeme nějakou zastřešující platformu, pod kterou se všechny tyhle mimočasopisecké aktivity schovají. Už jsem to několikrát říkal, podle mého názoru v roce 2020 jednoduše nestačí pouze vydávat časopis, ale je potřeba se na scéně aktivně podílet - pomáhat s vydáváním desek, pořádat koncerty a podobně. Ostatně když se podíváme na to, jak fungují zahraniční magazíny, jejich přístup je velmi podobný, byť nejsou (nebo nemusejí být) tak aktivní jako my. Myslím, že se povedlo okolo Full Moonu vytvořit jakousi komunitu spřízněných kapel, které se na našich akcích docela pravidelně scházejí, stejně jako síť akcí, se kterými úzce spolupracujeme.

Jak moc do toho dnes mluvíš a jak to všechno zvládáš? Jak vůbec vypadá běžný den šéfredaktora tištěného magazínu?

Michal Pařízek
© Andrea Petrovičová
Běžný den… ono to tak úplně nefunguje, nedá se to příliš zobecnit. Full Moon má malou redakci, každý z nás dělá trojnásobek věcí, než by měl, včetně mě. Pokud jde o titulní témata časopisu a jeho další obsah, vymýšlíme ho společně s Maximem a editory. Teď zkoušíme zapojovat takovou užší redakční crew, tak uvidíme, jak se to osvědčí. Jenže něco vymyslet a pak to dotáhnout do konce, to jsou dvě odlišné věci.

Co všechno tedy dnes znamená vydávat časopis?

Hodně času věnuji shánění fotografií a dalších materiálů, minimálně týden, spíše deset dní zabere závěrečná fáze každého čísla, tedy dramaturgická skladba, revize, korektury a hlavně kontroly, kontroly, kontroly. Dále tu pak máme komunikaci s tiskárnou, inzerenty, partnery, produkce akcí a desek a tak dále a tak dále. Na těchhle produkčních aktivitách pracujeme v redakci víceméně všichni, ale je samozřejmě třeba se nad tím scházet, debatovat o tom a snažit se to dotáhnout do co nejlepší podoby. V posledních měsících nebo možná roce zabraly dost práce samozřejmě také oslavy deseti let Full Moonu, ale to jsou spíše radostné starosti. Nenudíme se.

Kdo může a kdo naopak nemůže být členem vaší redakce?

Téhle otázce nerozumím.

Myslím to tak, jestli do Full Moonu může psát každý, kdo zvládne napsat souvislou větu, nebo jestli je potřeba splňovat nějaké nároky na hudební vkus nebo jazyk a sloh?

Nároky na hudební vkus? To je pěkná kategorie. S tou nechci mít nic společného. Ale vlastně je to docela jednoduché - na stránkách máme v podstatě konstantně několik let otevřenou výzvu, během roku děláme ještě nějaké další akce. Nové lidi hledáme neustále. Přihlásit se samozřejmě může každý, kdo chce psát nebo fotit, případně se chce učit psát nebo fotit. Samozřejmě to s sebou nese jistou disciplínu, která některé lidi může až zaskočit, ale to asi patří ke každé podobné aktivitě. V podstatě jde o to, že se snažíme na úroveň textů klást velké nároky, pečlivě editujeme a vracíme autorům k dopracování i texty na webu, texty v tištěném vydání procházejí rukama dokonce tří editorů. Takže je třeba hlavně trpělivost. Ale zkusit to určitě může každý.

S historií Full Moonu je neoddělitelně spjatá osoba Apačky a její smutný odchod. Jak na ni vzpomínáš?

Apačka je s Full Moonem spojená zcela samozřejmě - jako jeho zakladatelka a hybná síla, která ho vedla tři roky a další dva v něm působila. Janina navíc zanechala výraznou stopu v celé domácí scéně. Vzpomínám na ni často, už jen proto, že nám její fotka visí v kanceláři na zdi. A ano, občas si říkám, jak by se zachovala v té které situaci ona, jistě... Ale není to zase tak často.

Jestli se na vás teď odněkud dívá, co myslíš, že by vám řekla?

Na to by ses musel zeptat jí. Ale na takovouhle otázku bych od ní příliš přívětivou odpověď nečekal.

Michal Pařízek

Michal Pařízek je šéfredaktor magazínu Full Moon, novinář, člen promotérské skupiny Scrape Sound a člen dramaturgické rady SoundCzech. Ve Full Moonu pracuje od jeho založení v roce 2010, od roku 2014 je jeho šéfredaktorem. Jeho texty publikovala také média jako Aktuálně.cz, Týden, Čili Chili, Freemusic, Reflex, Uni, Nedělní svět a další.

Desetiletí jste plánovali oslavit spoustou koncertů a dalších akcí a aktivit, koronavirová krize ale všechno změnila. Co jste museli nenávratně zrušit a na co se naopak můžeme těšit?

Na tohle se jednoduše odpovědět nedá, zatím je stále příliš brzy na to říkat, že se něco určitě uskuteční. Jisté je, že akustické turné Chelsea Wolfe se v nejbližší době určitě konat nebude, její pražský koncert je tedy bez náhrady zrušen. Nový termín pro Russian Circles máme, ale ještě stále ho nemůžeme zveřejnit, protože management kapely čeká na to, jak se situace vyvine. To, že u nás se (alespoň zatím) věci nějakým způsobem vracejí k normálu, ještě neznamená, že americká skupina bude moci v listopadu přijet do Evropy, jezdit měsíc po celém kontinentě tam a zpět a odehrát třicet koncertů.

Rozhodně se nám podařilo vydat kompilaci "Full Moon 10", ze které máme obrovskou radost, navíc se její křty v Praze i v Brně potkaly s restartem koncertů, takže to bylo vyloženě euforické. Vydali jsme desky Amelie Siba i Chief Bromden, která se líbí, oba křty obou alb se povedly, co si přát víc? Hlavní narozeninová oslava je přesunuta na 25. září, jsme moc rádi, že se nám podařilo udržet line-up, včetně japonské skupiny Bo Ningen, a pevně doufáme, že se podaří uskutečnit koncert v plánovaném termínu i rozsahu. Na září ještě chystáme společnou akci s magazínem Uni a určitě bych rád upozornil na jednu velkou letní radost.

Povídej...

Vzhledem k tomu, že se většina našich oblíbených festivalů neuskuteční, rozhodli jsme se udělat si vlastní. Celá ta myšlenka vznikla jako odpověď na výzvu spolku Švihák z Mariánských Lázní, který celou akci zaštítil a poskytl jí prostor. Ke dramaturgii programu jsme pozvali spřízněné promotérské kolektivy Heartnoize a Mood a výsledkem je akce jménem Moody Moon Noize vol. 1, která se odehraje na přelomu července a srpna na kouzelné kolonádě Ferdinandova pramene v Mariánkách. Návštěvníky čeká pestrý výběr kapel i doprovodného programu, nádherné prostředí a velmi omezená kapacita. To bude, jak se říká, epické.

Michal Pařízek
© Andrea Petrovičová
Součástí oslav mají být také dvě chystané knížky - jedna s vybranými texty z Full Moonu, druhá s tvými články. V jaké fázi jsou aktuálně přípravy? Můžeš prozradit víc o tom, jak publikace budou vypadat?

Tyhle věci jsou zatím odloženy na stranu, podobně jako putovní výstava fotografů Full Moonu. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet. Několikaměsíční výpadek samozřejmě postihl i Full Moon, v této chvíli ještě nevíme pořádně jak a hlavně - obávám se, že u nás se to naplno projeví až začátkem příštího roku. Práce na obou knihách jsme zastavili, nicméně ta s mými vybranými texty z časopisu snad vyjde na podzim a budou v ní také fotografie skvělé Andrey Petrovičové, z čehož mám velkou radost. Co se týče výroční publikace Full Moonu, tady se budeme muset velmi brzy nějak rozhodnout, jde o celkem nákladnou věc, kterou je třeba pořádně připravit. Musíme to všechno dobře spočítat. Spíše si myslím, že vyjde až příští rok.

V půlce května jsi publikoval článek "Jako zabít naději". Jak se na situaci díváš teď, po měsíci?

Hraje se, koncertuje. To je samozřejmě dobře. Jsem ve spojení s mnoha kolegy a vlastně i přáteli z celé Evropy, tam v podobné situaci rozhodně nejsou. To je samozřejmě i zásluha toho, že Česká republika nebyla zasažena tolik jako jiné státy. Ovšem hlavní pointa tohoto textu, tedy zcela zmatená a nekompetentní komunikace vlády v rámci rozvolňujících opatření při pořádání kulturních akcí, žel zůstala na podobné úrovni. Jednou jsou roušky nutné, jindy ne, jednou rozestupy ano, jindy ne, polovina vyjádření se odehrává prostřednictvím tiskových konferencí, které jsou sice hojně sledované, ale obecnou platnost nemají. Tu mají až jednotlivá vyhlášení vlády a v nich se text od proklamovaných slibů nebo veřejných vyjádření často liší, nebo je tak zmateně formulován, že jednoduše není možné ho pochopit.

Sečteno, podtrženo - tím pádem logicky dochází k tomu, že jsou veškerá tato nařízení brána řekněme na lehkou váhu, ve skutečnosti vlastně ani není možné se jimi pořádně řídit. Nevím, jestli to je úplně dobře. Co mi ale přijde úplně špatně, je absence nějakého dlouhodobějšího výhledu.

V jednom rozhovoru jsi zmínil, že plány máte na několik dalších let. Jaké to jsou?

Ano, o tom jsem mluvil a jisté plány samozřejmě existují. Ale aktuální situace s nimi docela zamávala a museli jsme je trochu adaptovat. V tuhle chvíli bychom rádi důstojně oslavili desáté narozeniny všemi akcemi, o kterých jsem mluvil, a hlavně přežili následující dva roky, které budou podle mého názoru klíčové. Pevně věřím, že se to povede, Full Moon je zdravý a situaci ustojí.

Jinak samozřejmě stále trvají jisté dlouhodobé úkoly a plány - udržet si nastavenou kvalitu a relevanci, snažit se psát k věci a zároveň poučeně, dodržovat co nejširší žánrový rozptyl s akcentem na kvalitu a tak dále. A zároveň nemluvit jenom o hudbě, kterou máme samozřejmě všichni rádi, ale existovat může pouze v širokém kontextu dalších věcí, o kterých je třeba mluvit také. A že se občas nějaké konkrétnější plány odsunou nebo třeba i zruší? To není vůbec od věci, občas je zdravé se uskrovnit. Zastavit se a nadechnout. A navíc - Full Moon i po víc než deseti letech stále vychází, v tomhle podivném roce jsme vydali hned několik skvělých desek, například debuty Chief Bromden nebo Amelie Siba, máme báječnou výroční kompilaci, a dokonce vlastní festival! Co víc si přát?

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tereza Vítů - Zůstaň 7/10
Video: Někdy potěší, že herečky začnou zpívat. Jako třeba Tereza Vítů ve skladbě "Zůstaň" Když se nějaká modelka, moderátorka, nebo (díky bohu alespoň) herečka rozhodne vedle své hlavní profese pustit také na hudební dráhu, většinou to nedopadne dobře. Devět z deseti podobných pokusů zůstane pouze v naší interní... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 16:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 16/2024 - od Taylor Swift přes Pearl Jam po My Dying Bride
Nové desky 16/2024 - od Taylor Swift přes Pearl Jam po My Dying Bride Aktuálnímu týdnu hudebních novinek vévodí Taylor Swift, nejen ona ale vydala nové album. Rockery a metalisty potěší kromě Pearl Jam i Billy Morrison s deskou plnou hvězd či My Dying Bride. S čerstvou muzikou se hlásí i cellista... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 10:00 v sekci Novinky | Nové desky
Caleb Landry Jones - Hey Gary, Hey Dawn 10/10
Recenze: Magnum opus. Caleb Landry Jones natočil bezchybnou desku "Hey Gary, Hey Dawn" Bezmála rok a půl po předešlé řadovce "Gadzooks Vol. 2" se americký zpěvák a herec Caleb Landry Jones vrací s dalším hudebním materiálem. Jeho nové album "Hey Gary, Hey Dawn" se ale od těch předchozích přece jen trochu liší.... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 16:00 v sekci Recenze
Pearl Jam - Dark Matter 8/10
Recenze: Pearl Jam na "Dark Matter" překypují nadšením a mladickou energií S aktuální "Dark Matter" mají Pearl Jam na kontě tucet studiových alb. Novinka kapely ze Seattlu naštěstí nepatří k těm tuctovým. S pomocí mladého producenta se zasloužilí rockeři, kteří už před pár lety vstoupili do... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Fletcher, SaSaZu, Praha, 21.4.2024
Naživo: Fletcher v SaSaZu obstarala zvuk, diváci zase obraz Popová, byť naživo spíše už pop-rocková zpěvačka Fletcher při své první návštěvě Prahy vyprodala klub SaSaZu. Ten nejprve od osmé večer na půl hodinky opanovala alternativně rocková dvojice Arxx z Brightonu, připomínající... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 16:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Co zmůžeme?, ptají se v novém klipu Chief Bromden. Nové album "in/tense logic" vychází již příští týden. (07.03.2024 13:27)
- Od chaosu a hluku k síle písně. Chief Bromden v březnu vydají novou desku (04.02.2024 14:06)
- Fotogalerie: Na koncertě Shame stříkala energie až do stropu (13.11.2023 20:11)
- Rozhovory: Martin Kozumplík (Full Moon, Smile Music) - Mým úkolem je na celou věc nějak shlížet a moc se do toho nemíchat (04.10.2023 08:00)
- Full Moon Forum chystá v březnu label night (22.02.2022 15:19)
- Vychází Full Moon #130 na obálce s Mitski (21.02.2022 14:03)
- Chief Bromden vydávají klip k písni "Soul Sucker" (09.01.2021 10:15)
- Předplaťte si hudební magazín Full Moon s kupou dárků k Vánocům k tomu (19.11.2020 19:36)
- Recenze: Kniha "Uprostřed příběhu" Michala Pařízka suverénně překračuje hranice pojmu výběr textů (24.10.2020 13:00)
- Recenze: "Full Moon 10", to je oslava sto dvaceti úplňků ve velkém stylu (01.06.2020 00:00)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Adele Kabát Queen Sia AC/DC U2 Rush Beyoncé Bono Mirai Lady Gaga Liam Gallagher Imagine Dragons Dua Lipa Linkin Park
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu