Její secesní vitráže, historizující cimbuří i futuristické konstrukce působí nesmírně subtilně. Až se nad tou křehkostí tají dech. Architektka Tereza Hradilková totiž staví své projekty z papíru. Z nápadu, který vznikl během mateřské v Tokiu, už pár let buduje exkluzivní byznys – a oslovuje s ním prémiové klienty v Česku i za jeho hranicemi.

„Když se mě lidé ptají, co dělám, tak vysvětluji, že prořezávám papírky,“ říká s dávkou nadsázky zakladatelka značky Porigami ve svém studiu v pražských Nuslích. Z desky dlouhého stolu před ní vyrůstají lázeňské pavilony, ikonické pražské stavby, pařížské uličky… Ale taky pyšně načepýřený páv, květinová džungle nebo košaté lustry novoborské Preciosy.

Velkorysé, výpravné motivy obvykle Hradilková vtěsná na prostou papírovou čtvrtku, kterou pak s pomocí laseru, lepidla a kreativity přetváří v originální malá díla.

Intimní vztah k papíru si vytvořila během dvouletého pobytu v Japonsku, kam absolventka pražské ČVUT následovala svého francouzského manžela. V Tokiu se jim narodil první syn, a tak neměla možnost začít rozvíjet profesní kariéru.

„Hodně času jsem trávila v knihovnách, kde jsem si kvůli jazykové bariéře půjčovala hlavně obrazové publikace.“ Už tam ji uchvátila vyspělá japonská tradice práce s papírem.

K vystřihování, skládání a lepení origami, kirigami či monkiri dle staletých vzorů brzy přibylo experimentování s formami i nápady. Když se pak rodina přestěhovala do Hongkongu, Hradilková získala místo v zavedené architektonické kanceláři, kde dnem i nocí kreslila sídliště a hotely, zatímco syna hlídala filipínská chůva. Architektce však došlo, že takový model výchovy nechce, a rozhodla se svou fascinaci papírem překlopit v regulérní byznys.

„V Hongkongu má asijské filiálky mnoho nadnárodních korporací. Byznys se tu dělá rychle a na osobní bázi,“ vzpomíná Tereza na to, jak s portfoliem obcházela tamní galerie, luxusní obchody a zejména společenské akce, kde byla šance pro své papírové výtvory nadchnout přímo šéfy či majitele firem.

„Klíčová byla spolupráce s luxusním obchodním domem Lane Crawford, která mi umožnila posunout se do většího měřítka třírozměrných prostorových instalací,“ nezapře svou původní profesi. Nakonec i klientům z Lane Crawford musela ukázat své architektonické portfolio, aby je přesvědčila, že realizaci levitujícího papírového draka zvládne i prakticky.

Před sedmi lety se pak Tereza s rodinou přestěhovala zpátky do Prahy. A opět stála před rozhodnutím, zda s papírem pokračovat, nebo se vrátit k bytelnějším materiálům. Pro papír mluvil snadněji dostupný globální trh a taky rychlá cesta od nápadu k finálnímu produktu.

Přestože titěrné rozměry a precizní provedení Porigami objektů naznačuje, že realizace se blíží zenové meditaci, návrh a výroba malosériová kolekce zabere, na rozdíl od architektury, nanejvýš pár týdnů.

Tereza však musela v Evropě svůj byznys přenastavit – především najít nové dodavatele papíru i tiskaře, kteří sofistikované zakázky zvládnou. Po letech experimentů si už našla oblíbené značky prémiových italských grafických papírů, které prořezává laserem.

„Záleží na desítkách parametrů od stabilní pevnosti papíru až po nastavení stroje,“ vysvětluje Hradilková, která komponenty od jednotlivých dodavatelů nakonec vždy ručně kompletuje sama či s několika asistenty ve svém studiu, aby mohla garantovat špičkovou kvalitu.

Právě kvalita, ve spojení s osobitou estetikou, oslovuje klienty: trojrozměrné pozvánky, péefka a další na míru navržené papírové objekty si u Porigami zadávají značky jako Porsche nebo Mattoni, ale do portfolia patří i Národní divadlo, tokijské National Art Center nebo pařížský hotel Cour des Vosges.

Zakázková přání prodávají butiky či galerie v Evropě i Asii a Hradilková si hlídá každý obchodní kanál – obzvlášť to, aby v každém městě byl jeden, nanejvýš dva prodejci. Právě zakázková produkce tvoří aktuálně zhruba šedesát procent dvouapůlmilionového obratu Porigami a v poslední době přibývá klientů ze Spojených států.

„Potenciál pro další rozvoj cítím, chci si však uchovat status malého studia s exkluzivní produkcí,“ tvrdí Hradilková. Ráda by se v Česku vrátila k větším papírovým instalacím pro luxusní obchody či hotely, pro které měla stabilní odbyt v Asii, ale realizace na dálku jsou logisticky komplikované.

V poslední době se intenzivně věnuje autorským knihám pro děti a zamýšlí více rozjet i workshopy s papírem pro různé věkové kategorie.

„S formátem A4 lze dělat neuvěřitelné věci. Stačí pár ohybů, sešívačka, a hlavně chuť experimentovat,“ ujišťuje mě originální tvůrkyně zatímco hbitými prsty během minuty vytvoří z archu ručního papíru prudce stylové svítidlo.

„V životě býváme na každém kroku sešněrovaní návody, které často zabijí kreativitu,“ shrnuje naše setkání. „Důležité je dopřát si prostor pro to něco zkoušet sám.“