Po roce a čtvrt uzavírky se ve středu 1. července opět otevře most přes řeku Labe ve Štětí. Rozsáhlá rekonstrukce zahrnovala kromě úpravy vozovek a chodníků, zvýšení zábradlí a zprovoznění osvětlení také kompletní opravu železniční vlečky, která vede prostředkem mostu.

Práce za téměř 212 milionů korun přinesly i zlepšení stavebně – technického stavu mostu, prodloužení jeho životnosti a zesílení nosné konstrukce, což umožní přejezd těžkých aut společně s vlakovými soupravami.

Lidé v obcích starou karosu obdivují
Autobus projede Středohořím a nabídne nevšední hru. Poprvé vyrazí v pátek

Hlavním investorem projektu byl Ústecký kraj. Podílela se na něm i papírenská společnost Mondi Štětí, která využívá vlakovou vlečku a město Štětí, jež zaplatilo výstavbu chodníků a osvětlení.

Dlouhé objížďky

Slavnostnímu ukončení stavby v úterý dopoledne přihlížela také řada místních obyvatel, kteří si nový most hned prošli. Byli mezi nimi i dámy Zdenka a Adéla, které jako další lidé z okolí otevření mostu nedočkavě vyhlížely. „Jezdím na hřbitovy do Horních Počapel a Vetlé. Obě vesnice jsou na druhé straně Labe. Musela jsem to objíždět přes Mělník, kdy jsem najela o šedesát kilometrů navíc,“ popsala Zdenka.

Také Adéla ušetří čas při cestě do zaměstnání v Roudnici nad Labem. „Opravený most se nám líbí, uvidíme, jak nám bude sloužit. Každopádně se dnes ještě naposledy projedeme přívozem na druhou stranu,“ shodly se obě ženy. Otevření mostu uleví také Zdeňkovi, který ze Štětí jezdí obhospodařovat svou zahradu do Předonína. „Místo deseti kilometrů při cestě tam i zpět jsme najeli o čtyřicet více,“ popsal Zdeněk.

Litoměřická porodnice se stala součástí projektu Život v kufříku
Litoměřická nemocnice testovala unikátního robota. Má i Život v kufříku

Místostarosta Štětí a radní Ústeckého kraje Miroslav Andrt připomněl, že investice se připravovala téměř deset let. „Snažili jsme se do projektu prosadit co nejlepší podmínky pro pěší a cyklisty, protože pro ně ten most byl do té doby rizikový. Sice se nepodařilo naplnit všechny ideální představy, protože i ta stávající stavba má své limity, přesto došlo na rozšíření chodníků a zvýšení zábradlí,“ zhodnotil Andrt.

Ten také věří, že most bude bezpečný jak pro pěší a cyklisty, tak pro jezdce na koních. Vede přes něj totiž také hipostezka.

Štětský most sloužil bez větších úprav skoro padesát roků, před jeho výstavbou v letech 1969 až 1973 přepravoval lidi přes řeku přívoz. Ten nyní sloužil také během oprav, které si vyžádaly úplnou uzavírku nejen pro auta, ale i pro pěší a cyklisty. Poslední spoj vyplul z hněvické strany ve středu 1. července půl hodiny po půlnoci.

Společně s otevřením mostu se do normálních kolejí vrací také veřejná hromadná doprava, kterou na Štětsku a Roudnicku zajišťuje Doprava Ústeckého kraje. Na cestující od středy čeká i řada novinek. Jak přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek, jednou z nich je lepší propojení autobusů a vlaků.

Ilustrační foto.
Včelaři hlásí: medu bude letos méně. Mohou za to výkyvy počasí i varroáza

„Od července proto zavádíme novou autobusovou linku číslo 639 pro lepší spojení města Štětí se železničními stanicemi Hněvice a Štětí,“ řekl Komínek. Ve městě budou dále upraveny trasy vybraných autobusových linek, a to v souvislosti s probíhajícími úpravami dopravní infrastruktury v podobě nového sjezdu z mostu či plánovanými autobusovými zálivy v ulici Cihelná, které nahradí autobusové nádraží.

Kraj plánuje také rekonstrukci mostu v nedaleké Roudnici nad Labem. Podle mluvčího hejtmanství Martina Volfa v současné době probíhá majetkoprávní vypořádání, kdy se řeší problematika záborů s Povodím Labe a Českými dráhami. „Předpokládáme, že v příštím roce bude, po vydání stavebního povolení a projektové dokumentace pro provádění stavby, zahájena příprava zadávacího řízení na stavební práce. Samotná realizace bude však zahájena nejdříve v roce 2022,“ uvedl Volf.