InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Trh ojetých aut projde největší změnou za posledních 20 let - digitální transformací

02.07.2020
Jen desetinu vozů oproti minulému roku prodávaly české autobazary v průběhu omezení spojených s koronavirovou epidemií. V přepočtu na celkové tržby prodejců znamenalo toto tříměsíční období meziroční propad o zhruba 25 miliard korun. Trh ojetých aut začal nyní opět posilovat, ale ještě koncem roku se podle našich prognóz bude pohybovat jen asi na 80 % výkonu před koronakrizí.
Foto: fyi.cz
Pro obchodníky, kteří uvažují dopředu a sledují vývoj i na dalších trzích, ale může být i krize příležitostí. Pokud zareagují správně, mohou při nadcházejícím oživení trhu růst výrazně rychleji než jejich konkurence. Krize totiž urychluje transformační procesy a nasazování inovací. Příklady můžeme vidět v dalších odvětvích, které v relativně krátké době prošly zásadní digitální transformací. Výsledkem je, že si dnes po internetu objednáme prakticky jakékoli spotřební zboží, potraviny či jídlo z restaurací, stejně jako si rezervujeme letenky, hotely atd. Právě on-line prodejci potravin a zboží denní potřeby přitom během protipandemických opatření zaznamenali obrovský nárůst poptávky.

Nyní přichází na řadu digitální transformace v odvětví automobilového průmyslu. Pokud by totiž prodejci nových i ojetých vozů měli již dříve připraveny online prodejní kanály a související procesy, nemusely by pro ně být letošní ztráty být tak fatální. Protože dosavadní koncept prodeje automobilů klasickým způsobem přestává stačit, musí prodejci přijít s inovacemi, se kterými nabídnou svým klientům nové možnosti, jako koupit vůz kompletně on-line včetně veškerých služeb s nákupem spojených (financování, pojištění) a dodávky až ke dveřím domu. Pro prodejce jde o skutečně velkou výzvu, protože kromě legislativních náležitostí bude jednou z nejdůležitějších otázka logistiky - zvlášť když začnou obchodovat s automobily po celé Evropě.

Trh s ojetými automobily až na výjimky běžel de-facto samospádem - dokonce velmi úspěšně, s pravidelnými meziročními nárůsty. Nicméně dopad pandemie bude natolik zásadní, že se jeho přechod do online prostředí značně urychlí. Kdo jako první přijde s konceptem opravdového online prodeje, získá velkou konkurenční výhodu. V následujících měsících a letech tak budeme svědky vstupu automotive segmentu do e-commerce prostoru, který strhne obrovskou lavinu inovací - v tomto odvětví největší za posledních 20 let -, ze které budou těžit zákazníci.

S přechodem do online prostředí - obzvláště v tak náročném a citlivém segmentu jako je prodej ojetých automobilů - enormně stoupá tlak na získání a udržení důvěry zákazníka, stejně jako na transparentnost podnikání samotných prodejců. Spotřebitelé dnes tráví mnoho času na nejrůznějších fórech, procházejí recenze a sdílejí zkušenosti na sociálních sítích a prodejci na to pochopitelně musí patřičně reagovat. Již brzy proto uvidíme, kdo z hráčů přinese na trh ojetých vozů skutečně kvalitní služby, a kdo jen doplní do svého marketingu nové komunikační linky, ale přitom dále pojede ve starých stopách.

A co si vlastně pod kompletně online prodejem ojetých aut máme představit? Jde o zajištění veškerých služeb, spojených s prodejem vozu, včetně technické certifikované inspekce s kompletní fotodokumentací, podepsání kupní smlouvy a VOP, sjednání financování, pojištění, záruky s možností jejího prodloužení a finální zajištění logistiky auta k zákazníkovi. Vše musí být možné realizovat na jediném místě - jednoduše, transparentně a plnou zárukou prodejce. Carvago tento koncept nazývá door2door delivery.
Autor: Jan Pohorský

Další články z rubriky Domácí

ČSÚ zveřejnil kandidátní listiny pro volby do Evropského parlamentu

Český statistický úřad včera zveřejnil seznam kandidátů pro volby do Evropského parlamentu. Volby se na území České republiky uskuteční ve dnech 7. a 8. června v celkem 14 714 volebních ...

Nový (TOP 09): Vysokorychlostní trať Praha - Plzeň - západní Evropa je nezbytná

Plány vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice v současné době nepočítají se spojením ve směru Praha - Plzeň - západní Evropa. Za chybu, ktero ...

Konec opožděných plateb. Evropským parlamentem schválená směrnice pomůže hlavně malým a středním podnikům

Konec problémům s opožděnými platbami. To si europoslanci slibují od nové směrnice, kterou včera schválili na plénu Evropského parlamentu. Změna má po ...

Ministerstvo zdravotnictví spustilo 2. ročník kampaně na podporu očkování v Česku

Evropský týden očkování, European Immunization Week (EIW), který letos připadá na období 21.-27. dubna, je tradiční součástí Světového týdne očkování, ...

Vojenský opravárenský podnik dokončuje dodávku cisteren pro armádu, každá pojme přes 16 tisíc litrů paliva

VOP CZ dokončuje poslední kusy cisteren typu CAPL a CNS pro Vzdušné síly Armády ČR. Celkem jich vojáci dostali necelé tři desítky. Vozidla na podvozku ...

Doporučujeme



Středa 24.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »