https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vratislav-filler-proc-necekat-na-okruh
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vratislav Filler: Proč nečekat na okruh

2.7.2020
Smetanovo nábřeží před uzavírkou.
Smetanovo nábřeží před uzavírkou.
Dílčí uzavírka sto metrů Smetanova nábřeží zatím nejvíce zabodovala jako spouštěč ideových a politických půtek. Mnohem méně úspěšná je ale bohužel ve své hlavní roli: jako řešení problému nadměrného automobilového provozu v historickém centru města. Pokud někdy chceme dosáhnout klidného a tedy obyvatelného centra, nevyhneme se zneprůjezdnění obou břehů Vltavy pro tranzit. A čím dříve to uděláme, tím lépe.
 

Studie i testovací uzavírky opakovaně prokázaly, že zneprůjezdnění Smetanova nábřeží a Malé Strany pro tranzit (dopravu, která nemá v historickém centru start ani cíl) bylo možné už před několika lety a možné je i dnes.

Pro vyloučení tranzitu z historického centra je ovšem třeba splnit dvě podmínky (dosažitelné už nyní):

  1. Řešit oba břehy Vltavy. Malá Strana nemůže trpět.
  2. Tolerovat rezidenty. Umožnit průjezd pro držitele parkovacího oprávnění v oblasti.

Další detaily je třeba prověřit. Doporučujeme, aby byl pro zklidnění centra vypracován podrobnější plán, který formuluje cílový dopravní stav, prověří nutné změny ve vedlejších ulicích a zajistí, že výsledné opatření bude veřejnosti dávat smysl.

Městský okruh netřeba

Městský okruh není pro dopravní zklidnění centra v žádném případě potřeba. Tzv. “ažbudeokruhismus” je oblíbenou mantrou většiny odpůrců zklidňování nábřeží. Pro to, aby se na dostavbu Městského okruhu nečekalo, ale mluví následující důvody:

1 Dopravní kolaps nenastane

Dopady na dopravu na objízdných trasách se přeceňují. Při loňské rekonstrukci Smetanova nábřeží polovina dopravy místo přechodu na objízdné trasy prostě zmizela. I když byly součaně uzavřeny Mariánské hradby a jeden pruh magistrály za Muzeem, doprava v centru se nezhoršila tak, jako třeba při opravách Vinohradské či Husitské ulice.

2 Městského okruhu se jen tak nedočkáme

I kdyby Městský okruh získal územní rozhodnutí v následujících dvou letech, jeho zprovoznění potrvá zhruba ještě deset let. Vázat se s dopravním zklidňováním centra na Městský okruh znamená mrhat roky života Pražanů. Pět let od zprovoznění Blanky, která měla uzavření nábřeží umožnit, bylo až dost.

3 Městský okruh novou objízdnou trasu pro nábřeží nevytvoří

Pro centrum už nikdy nevznikne kratší objízdná trasa než je stávající Strahovský tunel, Blanka a magistrála. Ať už se postaví cokoliv, objízdné trasy budou vždycky o něco delší.

4 Navržené omezení automobilové dopravy je férové

Protože nedojde k dopravnímu “kolapsu,” objízdné trasy existují, a vzhledem k tomu, jaké dopady má automobilová doprava na podmínky ve vnitřním městě, je dílčí zneprůjezdnění historického centra zcela v souladu s principem rovného přístupu k jednotlivým druhům dopravy.

5 Není zaručeno, že po dostavbě Městského okruhu politici centrum opravdu zklidní

Dnešní politici odmítají slíbit zprovoznění Městského okruhu a přitom zároveň dodržet podmínky EIA. Za deset let nemusí být legálně možné zavést mýto nebo se od politiků dozvíme, že čekáme ještě na okruh vnější nebo možná na nějakou jinou dálnici, o které dneska ani nevíme.

Podrobnější odůvodnění jednotlivých důvodů, proč nečekat na Městský okruh, a souhrn podkladů a studií najdete níže.

 
foto - Filler Vratislav
Vratislav Filler
Autor se zaměřuje analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

2.7.2020 14:59
Na zneprůjezdnění centra jsou ideální betonové zátarasy. Účinnost stoprocentní, nevjede tam ani auto a lidi se začnou rvát o možnost bydlet v takovém centru :D

(pro duševně méně výkonné jedince a dopravní experty připomínám, že je to myšleno ironicky)
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

2.7.2020 16:05
Aby se zklidnilo centrum, je potřeba především omezit zbytečné pojíždění rezidentů, kteří mohou použít MHD. Proto bych jako nejúčinnější viděl důsledné zpoplatnění parkování v centru bez zvýhodňování rezidentů (vyjma ZTP), pro které by měly být postaveny podzemní garáže a parkovací domy.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.7.2020 18:05 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Proč zvýhodňovat ZTP? Rozhodně nemají o nic složitější dopravu než matka se dvěma dětmi a nákupem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.7.2020 16:36
Co se toho loňského pokusu týče, ta data jsou na dvě věci, protože TSK dělala měření různá a ukázalo se, že respektovanost dopravních opatření byla mizivá. Takže to pan Filler zkouší hezky, ale je dobré to povědět celé.A pokud by skutečně byla dopravní omezení striktně vymáhána, tak se to samozřejmě negativně projeví v jiných částech města.

Tahat do toho ten letošní pokus je takové ... jednak je trochu nenormální situace, jednak pan Filler opět uvádí jen co se mu hodí, takže bugr ve vedení Prahy a nadšení Prahy 1 pro jistotu nikoli.

Automat by měl být rád, že díky koroně se jim zvedla čísla a reagovat na to zejména nějakou osvětou, protože krom toho, že mnozí "noví" cyklisté si v sedle nejsou úplně jistí, a buď neví jaká jsou pravidla silničního provozu, nebo je mají úplně na háku. Což mne jako chodce fakt netěší.

Odpovědět

Viktor Šedivý

2.7.2020 18:06
Nenávist jako životní program :-/
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.7.2020 21:26
Covid ukázal, že pro pražáky je nejrizikovější MHD. Pokud chceme jejich životy chránit, měla by se MHD nahradit soukromou dopravou a tomu přizpůsobit komunikace. Spolku automat, který bojuje za zdravi pražáků, je toto naprosto jasné a proto přehodnotí své návrhy.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.7.2020 11:38 Reaguje na Richard Vacek
Vy máte ale mozek naopak... zpátky na stromy co?
Odpovědět
ig

3.7.2020 12:46 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Sám v autě se nenakazíte, v tramvaji od ostatních lidí se nakazit můžete. Co je na tom těžkého pochopit?

A trend obecně směřuje od hromadné dopravy k individuální, takže zpátky na stromy znamená zpátky do tramvají :-) Aspoň pro mě osobně už to, že je doprava individuální je takový přínos, že neváhám platit peníze za auto, palivo i parkovné :-)
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.7.2020 13:37 Reaguje na
Od teď už bude korona na vždy a je nutné se už navždy distancovat od jakýchkoliv lidí a to za každou cenu?

Vy si s panem Vackem žijete vyloženě ve svém světě.. trend je naopak rozvinout MHD, protože osobní doprava (zvlášť autem) je ve městech neudržitelná.. nebo máte pocit, že jezdit autem po větším městě je super? Já tedy ne.. je to o nervy a není to už ani rychlé, ani levné...


Odpovědět
ig

3.7.2020 13:53 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Není to super a taky se tomu vyhýbám. Co bych tam taky dělal? Nakoupit zajedu do nákupního centra, vlastně teď už ani to ne, protože mi to přiveze rozvážková služba. Do práce se bohužel musím vymotat přes jednu zaplněnou silnici, tím ztratím tak pět minut, ale kdybych jezdil veřejnou dopravou tak by mě to stálo při dobré organizaci 3/4 hodiny navíc. A ještě bych musel plánovat, vstávat jak do fabriky a jezdit na čas, takhle si můžu sednout, vypít se ženou kafe, pomazlit kocoura a pak teprv vyrazit :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.7.2020 21:43 Reaguje na
Rozdíl MHD x auto je cca hodina denně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.7.2020 21:56 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jenže překážky tomu dělají ultralevičáčtí magoři zcela uměle, na základě své extrémistické ideologie. Nejsou objektivně dané. Eliminací těchto magorů se problém s dopravou ve městech v podstatě sám vyřeší.

Na to budou muset přijít lidé sami a poslat strany typu zelených nebo pirátů apod. na smetiště, kam patří už léta. A zvolit někoho, kdo to nábřeží zprovozní protažením pomocí buldozerů.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.7.2020 21:42 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Prostě se ukázalo, že MHD není to pravé ořechové. A společnost, bohužel, na některé věci reaguje pomalu. Např. se dosud neobnovilo povinné očkování proti TBC, přestože každou chvíli je nějaká aféra s dohledáváním neukázněného pacienta s otevřenou TBC, lítajícího mezi lidmi (včetně ježdění MHD). A, bohužel, krom covidu jsou i další choroby a dřív nebo později (tedy není to otázka "jestli", ale "kdy") to bude průšvih daleko větší. Třeba nějaký trošku razantnější kmen chřipky. A zcela jistě bude MHD jedním z nejnebezpečnějších míst, v nichž se to bude šířit .
Odpovědět
li

2.7.2020 22:08
Dobrý den.Opravdu miluju tyto studie a hurá akce lidí od stolu co asi nikdy nebyli reálně v provozu.Lońské uzavření Malé strany samozřejmě zhoršílo osobní dopravu hlavně u Karláku a v Ječné ulici.Nevím komu může vadit a jaké je zdržení MHD když na Malé straně (v dnešní době) jede tramvaj a za ní max 5 až 7 aut.Navíc na Malostranském náměstí si tramvaje mohou přidržet semafor a stejně je předjet.Magistrála směr Bubenská skoro nikdy nestála a vždy to tak nějak teklo.Po tom co se ubral jeden pruh u Vltavské kvůli cyklopruhu kde projede tak 5 cyklistů za den stojí magoška denně až k hlaváku.A mám spoustu dalších případů co dopravu a plynulost opravdu blokuje.
Odpovědět
ig

2.7.2020 22:29 Reaguje na
Ty cyklopruhy na levobřežním konci Hlávkova mostu opravdu nemohl vymyslet chytrý člověk :-) Hlavně ta představa, že se začne v Praze ve větším měřítku používat kolo jako dopravní prostředek mi přijde poněkud úsměvná a projíždět se tam hned tak někdo nepůjde. Jezdím tudy skoro denně a cyklistu jsem tam potkal loni jednoho, letos žádného. A když jsem tam sám jednou jel na kole, tak jsem to samozřejmě vzal po chodníku a vůbec všude tam kde se nemá, protože vjet na kole na ulici, kde (podle TSK) projede 142000 aut denně mi nepřišlo jako dobrý nápad.
Odpovědět
Hu

Hunter

3.7.2020 07:21 Reaguje na
Jj, to je partička cyklistů na magistrátě. Pumpičkáři.... Po Praze na kole jezdí jen sebevrah.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.7.2020 21:50 Reaguje na Hunter
Kola by měla dostat SPZ a nutnost mít periodickou technickou prohlídku. Měla by také platit silniční daň (auta ji mají vloženu do cen PHM). Ti, co na nich jezdí, by měli mít řidičák cca na úrovni malých motocyklů. Jsem toho názoru, že by to situaci na silnicích docela zklidnilo.
A na druhé straně by se zvýšilo procento cyklistů, kteří chápou systém dopravy, dokáží předvídat, co udělají ostatní, pokud pojedou v souladu s pravidly provozu a sami se (snad) stanou předvídatelnými.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.7.2020 21:36
Autor celý problém podává z pohledu sociálních parazitů, kteří nikdy v životě nepracovali (ve smyslu vytváření nějakých hodnot) a živí se jen bezcenným žvaněním (což by vadilo méně, somráky, žebráky a podobná individua je možné tolerovat) nebo, v horším případě (a co už tolerovat nelze) těm, kdo poctivě pracují, v tom překážejí.

Na bicyklu může jezdit do zaměstnání jen osoba, jíž je absolutně jedno, kdy tam dorazí a v jakém stavu (a nebude tam nikomu vadit (půl)hodina sprchování a jiných "zprovozňovacích" aktivit. A případně je vůbec jedno, jestli do toho zaměstnání (nikoli práce) někdy vůbec dorazí. Navíc se na bicyklu nedá ani odvézt nákup. Tudíž jsou bicykly jako dopravní prostředek méněcenné.
Pochopitelně, preference bicyklu pro běžnou dopravu je zcela jednoznačně příznakem určité duševní "alternativnosti".
A zcela jistě se bicykly nehodí pro stárnoucí populaci, v níž je nutné udržet v alespoň částečném zapojení seniory v postdůchodovém věku (a za pár let prosazování Green Dealu, obávám se, bude nutné udržet pracovně aktivní i seniory nad 80 či 90, protože na důchody pro ně prostě nebude).
Takže nezbývá než MHD, která je ovšem v Praze s výjimkou metra velmi nekvalitní a zaostávající za jinými městy, nebo individuální doprava auty. Navíc je MHD vysoce rizikově infekční prostředí (a byla jím i před korona krizí, ta to jen zviditelnila, respektive donutila příslušná místa přiznat realitu), což je zase problém těch seniorů.

Druhou věcí je, že dopravní systém v Praze je řešen velmi nekvalitně, protože kdo chce na opačný konec státu, ten je do Prahy v podstatě stažen (objet Prahu je prakticky nemožné) a protahován jejím středem. Pokud bude ten střed zablokován, může to vést ke kolapsu tranzitu na úrovni státu.

Takže ten okruh se bude muset vybudovat co nejrychleji i za cenu, že by se ještě drastičtěji omezila možnost různých škodlivých spolků do jeho budování kecat. I s akceptováním očekávatelných negativních dopadů.
Odpovědět
ig

3.7.2020 22:29 Reaguje na Jan Šimůnek
To je další věc kteou jsem nepochopil, proč se Praha tak urputně brání funkčnímu řešení okruhu (a stát velkému okruhu kolem Prahy, který by napravil "pařížskou metriku" vzniklou před válkou a dodnes oprašovanou). Pak tu jezdí (naštěstí už jen po okrajových částech Prahy) auta která tu nechceme, jejich řidiči tu také nechtějí být, ale nemají volbu.
Odpovědět
li

4.7.2020 00:28
A taky moc nechápu proč se tito lidé stále snaží udělat z centra úplně odříznutou část města ve smyslu Disneyland pro turisty.Aby si tam mohli krásně pobíhat mimo přechody a přes koleje a dělat si co chtějí.Praha je hlavně naše město a ne turistů.Virus jasně ukázal,že na Malé straně a v centru žije bohužel trvale minimum lidí.Takže za koho tento pán kope?
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.7.2020 07:26 Reaguje na
Za naše nepřátele.
Odpovědět
MG

Milan G

4.7.2020 21:13 Reaguje na
Vy neznáte Fillera a automat? Vy neznáte Bouchala? Tohle by měl znát každý obyvatel Prahy až bude stát v naprosto zbytečné frontě v autě a přemýšlet o zklidňování dopravy. A pak by se měl samozřejmě zamyslet u voleb, které strany naslouchají a snaží se to zklidňování zavést v život, viz teď nedávno to nábřeží.
Filler blábolí o centru bez aut. Znám pár měst kde to udělali a najednou měli centrum prázdné, nikde nikdo nekorzoval, nikde nikdo nenakupoval...
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.7.2020 10:05 Reaguje na Milan G
Už někdy v 60. letech, ještě přes srpnem 1968, vyšel v Mladém Světě rozhovor s nějakým západním architektem či urbanistou, který právě varoval před tím, abychom neudělali tu samou chybu jako na Západě, kde jsou centra velkých měst prakticky mrtvá, jsou tam jen kanceláře a další zařízení, která fungují jen přes den, a koncem pracovní doby to zpustne a vylidní se.
Faktem je, že tohle jsem na vlastní oči viděl v Londýně i v některých dalších městech, kde jsou rozsáhlé partie centra jen kulisou pro šou dělanou turistům a žádný skutečný život tam není.
Je vidět, že levicově orientované osoby jsou naprosto nepoučitelné, protože to samé se snaží prosadit i u nás, přestože důsledky jsou zcela jasné a očekávatelné.
Odpovědět
ig

5.7.2020 15:43 Reaguje na Jan Šimůnek
Nevím, jestli se to s tou levicí kryje, ale tohle dělají především zcela neprozíraví lidé, neschopní vidět ani na půl tahu dopředu :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.7.2020 10:20 Reaguje na
Do jisté míry ano, protože nakrást si a zlikvidovat všechny, kdo to nakradené vyrobili, a poté se divit, že přišla těžká nouze, je typický program levice. Včetně zelených.
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.7.2020 15:20 Reaguje na Jan Šimůnek
Rozdíl mezi tím, zda je někdo obyčejný zločinec anebo zda je motivován ideologií.
Obyčejnému zločinci stačí prachy. Nositele lepších zítřků jen tak neuspokojíte, ten chce především vidět zbouraný starý špatný svět. Cena je vedlejší a vlastní profit také oželí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist