Systematičtí inovátoři mají v době zotavování ekonomiky navrch

Studie společnosti BCG o nejinovativnějších firmách pro rok 2020 ukazuje, že úspěšné inovativní podniky dokázaly v období od Velké recese do koronavirové krize výrazně navýšit výnosy pro akcionáře, jen málo firem se však věnuje systematické inovační činnosti.


Zaměření na inovace u globálních firem vede k nadprůměrným výsledkům, systematická inovační činnost pak k trvale nadprůměrným výsledkům. V období od finanční krize v letech 2008-2009 do konce roku 2019 předčily výnosy z akcií veřejně obchodovaných společností figurujících v žebříčku 50 nejinovativnějších firem společnosti BCG z roku 2007 běžné tržní výnosy o 5,6 % ročně. I ty nejinovativnější firmy však měly problém toto tempo udržet - jen osm společností se v Top 50 umístilo každý rok po dobu 14 let, kdy společnost BCG tento žebříček vydává.


Studie nazvaná The Most Innovative Companies 2020: The Serial Innovation Imperative (Nejinovativnější firmy roku 2020: imperativ systematických inovací) se zaměřila na faktory přispívající k dlouhodobě nadprůměrným výsledkům. Z jejích závěrů vyplývá, že nutnou podmínkou úspěchu je jasná inovační strategie podpořená odpovídající výší investic, škálovatelnost a dostatečná agilita inovačního systému firmy, který dokáže rychle a rozhodně reagovat na příležitosti nejen v rámci vlastního nebo příbuzného oboru, ale v některých případech i zcela mimo něj.


"Stejně jako v životě, i v inovacích platí, že kombinace úsilí, velikosti a schopností přináší ty nejlepší výsledky," říká Michael Ringel, seniorní partner BCG a spoluautor studie. "Úsilí a velikost však téměř nic neznamenají, pokud na těchto základech nedokážete vybudovat v oblasti inovací trvalý úspěch. V dnešním bouřlivém ekonomickém prostředí je schopnost rychle a opakovaně inovovat výraznou výhodou."


Výzkum, na němž je studie společnosti BCG pro rok 2020 založena, proběhl před vypuknutím pandemie nemoci covid-19. Klíčové závěry, které poukazují na výhody plynoucí ze škálovatelnosti a systematické inovační činnosti, jsou však nyní, v době, kdy se inovační lídři musí velmi rychle přizpůsobovat měnícím se vzorcům nabídky, poptávky, spotřebitelského chování a obchodních modelů, ještě aktuálnější. Výzkum společnosti BCG vychází z odpovědí více než 2500 vedoucích představitelů firem po celém světě na otázky týkající se trendů v oblasti inovací a dále z celosvětové databáze společnosti BCG sledující inovační výkon více než 1000 firem.


Odhodlání se počítá


Ne všechny firmy, které chtějí inovovat, podporují inovace potřebnými investicemi. Když se podíváme na vzorek sledovaných společností pro rok 2020, 66 % výkonných ředitelů oslovených firem považuje inovace za jednu ze 3 nejvyšších priorit podnikání. "Odhodlaných inovátorů", tedy těch, pro než jsou inovace nejvyšší prioritou a kteří tento závazek naplňují prostřednictvím odpovídajících investic, je jen 45 %. "Skeptičtí inovátoři" (30 %) nevnímají inovace jako strategickou prioritu ani jako významnou investiční položku. "Rozpačité inovátory" (25 %) charakterizuje nesoulad mezi deklarovanou strategickou hodnotou inovací a výší investic, které do této oblasti směrují.


Odhodlaní inovátoři vítězí. Téměř 60 % z nich vykazuje růst tržeb z podílu výrobků a služeb uvedených na trh v posledních třech letech, přičemž mezi skeptiky je to jen 30 % a u rozpačitých inovátorů 47 %. Nejvyšší podíl odhodlaných inovátorů je ve finančnictví a farmaceutickém průmyslu (56 % v obou odvětvích), nejnižší pak v oboru průmyslového zboží (37 %) a velko- a maloobchodu (32 %).


Narušitelé hranic


Letošní studie přinesla jedno překvapivé zjištění. V porovnání s rokem 2015 výrazně přibylo respondentů, kteří za inovátory ve svém oboru označili společnosti, jež jsou tradičně spojovány s jinými obory, například Amazon, který začal působit v oboru zdravotní péče nebo Alibaba ve finančních službách.


Některé firmy jsou tradičně známé pronikáním do jiných oborů (např. společnost 3M), avšak v prostředí, kde se každý obor do jisté míry stává technologickým, nabývá tento přístup k inovacím na důležitosti. V porovnání s rokem 2016 pozorujeme výrazný, 20 %, nárůst mezioborových podnikatelských aktivit. Mezi firmami, které vstupují do nových oborů, byly nejčastěji zmiňovány softwarové společnosti a firmy poskytující služby. Automobilky, chemické firmy, maloobchodníci a výrobci průmyslového zboží však také čím dál častěji pronikají do oborů, kde působí jiné společnosti, pokud zde vidí příležitost k zavádění nových obchodních modelů postavených na technologiích a zdroj příjmů mimo svůj hlavní okruh činnosti.


Z dat vyplývá, že úspěšným disruptorům se mezi lety 2016 a 2019 každým rokem podařilo navýšit výnos pro akcionáře o 2,7 % v porovnání se společnostmi, které se soustředily pouze na vlastní pozici v daném oboru.


Vyšší návratnost investic


Velikost firmy je obvykle považována za překážku inovací. Více než 40 % velkých firem (s obratem přes 1 miliardu USD) zahrnutých do vzorku BCG pro rok 2020 se však podařilo překonat dvě nejčastěji zmiňované překážky: nedostatek disciplíny při alokování zdrojů pro inovace a problémy s propojením organizace pod jednotnou inovační strategií. Tyto společnosti pak vykazovaly vyšší podíl tržeb z prodeje výrobků nebo služeb uvedených na trh během posledních tří let, než je medián v jejich oboru.


Mezi menšími firmami činí tento podíl přibližně 50 %. Dalo by se očekávat, že menší firmy v tomto ohledu předčí firmy velké, rozdíl však není takový abychom ho mohli považovat za statisticky významný.


Velcí inovátoři, kteří překonávají své konkurenty z řad velkých firem, do svých inovačních programů také víc investují (1,4krát více, vyjádřeno v procentech tržeb) a generují mnohem větší výnosy - 4krát vyšší, vyjádřeno v procentech tržeb.


"Nejúspěšnější inovátoři mezi velkými firmami chápou, že úspěch záleží na tom, že všichni aktéři inovačního systému sledují společný cíl, jímž je zajistit nepřetržitý proud nových výrobků a služeb, které uspějí na trhu," říká Ramón Baeza, seniorní partner BCG a spoluautor studie.


Studie je k dispozici ke stažení zde.


O SPOLEČNOSTI BOSTON CONSULTING GROUP


Boston Consulting Group (BCG) je poradenská společnost s celosvětovou působností a světový lídr v oblasti strategického poradenství. Spolupracuje s klienty ze soukromého, veřejného i neziskového sektoru na identifikaci příležitostí s nejvyšším potenciálem, na řešení jejich nejpalčivějších problémů a na transformaci jejich podnikání. Kombinujeme osobní přístup s porozuměním dynamice podniků a trhů a do spolupráce zapojujeme všechny úrovně klientovy organizace. Díky tomu se její klienti stávají dlouhodobě konkurenceschopnějšími, budují výkonnější organizace a dosahují trvalých výsledků. BCG je soukromá společnost, která byla založena v roce 1963. Více informací naleznete na webu bcg.com

Klíčová slova ČR-USA-hospodářství-služby-koronavirus-žebříček-firmy-BCG

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Služby, cestovní ruch
Finance, ekonomika
Zdravotnictví

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.