Místní akční plán rozvoje vzdělávání v době uzavření škol

1/7 2020

Aktivity, které se měly konat v rámci projektu Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání, musely být v době opatření zamezujících šíření koronaviru zrušeny. Avšak nahradily je činnosti.

Místní akční plán rozvoje vzdělávání v době uzavření škol

Ilustrační foto ZŠ Provaznická 64, Ostrava-Hrabůvka.

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava II, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0009132, realizovaný statutárním městem Ostravou, se posunul do své druhé poloviny. Projekt je primárně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání, poskytuje ale také podmínky pro rozvoj vzájemné spolupráce a přenos příkladů dobré praxe mezi školami, školskými zařízeními, zřizovateli aj.

V polovině letošního března byly nejen ostravské školy postaveny před zcela novou výzvu – bylo rozhodnuto o uzavření škol, byly zakázány hromadné akce, a tím i např. vzdělávací aktivity pro pedagogy hrazené z projektu MAP. Následně se k tomu přidalo uzavření mateřských škol jejich zřizovateli. Ze dne na den museli účastníci projektu zrušit naplánované aktivity a zaměřit se na získávání užitečných odkazů k distančnímu vzdělávání a poskytování komplexních informací školám. Třídili, seskupovali a rozesílali informace o nabídkách vzdělávacích institucí, partnerů projektu, na stránkách projektu www.map.ostrava.cz zřídili sekci užitečných odkazů v době nouzového stavu, kde zveřejnili mnoho odkazů na vzdělávací pomůcky, softwarové nástroje využitelné k distančnímu vzdělávání, procvičování z různých oblastí, ale i aktivity pro děti z mateřských škol.

Na místě je zde velmi výrazné poděkování – společnosti Corinth za poskytnutí unikátního výukového softwaru s 3D modely z mnoha oblastí, společnosti TietoEVRY za bezplatné poskytnutí notebooků k distančnímu vzdělávání, nakladatelstvím za bezplatné sdílení učebnic, Národnímu pedagogickému institutu ČR za velké množství kvalitních online seminářů, aktivním školám a školským zařízením za možnost sdílet jejich aktivity, aktivním pedagogům za jejich snahu udělat v této době vzdělávání co nejdostupnější a co nejzábavnější, školám a střediskům volného času také za poskytnutí zázemí pro děti lékařů, hasičů, záchranářů a dalších členů bezpečnostních složek. Bohužel zde není prostor poděkovat každému jmenovitě, proto ještě jednou – velké DÍKY všem, kteří se rozhodli zapojit a pomoci dětem, žákům, školám a všem dalším subjektům ve vzdělávání k překonání této nelehké situace.

Pracovní skupiny projektu zabývající se předškolním vzděláváním, čtenářskou a matematickou gramotností, inkluzí, kariérovým poradenstvím a financováním byly v době uzavření škol také aktivní. Spolupracovaly na aktualizaci strategických dokumentů, které byly následně projednány a schváleny 28. května 2020 v nejvyšším orgánu projektu, Řídícím výboru. Projednány a schváleny tak byly aktualizace Strategického plánu rozvoje vzdělávání do roku 2023, Akčního plánu na roky 2019-2020 a Strategický rámec investičních priorit. Další náplní pracovních skupin byla spolupráce na otázkách do evaluačního dotazníku, který v průběhu června vyplní např. ředitelé škol, pedagogové, ale také zástupci zřizovatelů škol. Výsledky poskytnou důležitou zpětnou vazbu o realizaci projektu a také pomohou určit další směřování aktivit. Další aktivity skupin se týkaly zejména čtenářské gramotnosti - školních knihoven a kariérového poradenství.

V době uzavření škol byly také pozastaveny kurzy polytechnického vzdělávání v mateřských školách. Dodatkem ke smlouvě byl prodloužen termín pro uskutečnění lekcí Malého řemeslníka Světa techniky Ostrava tak, aby se dostalo na všech 55 mateřských škol, které o tyto lekce projevily zájem. Aktuálně byly lekce uskutečněny již v 42 mateřských školách. Robota, lodičku nebo třeba udičku si tak vyrobilo už přibližně 500 dětí z Ostravy a jejího správního území. Lekce šachů pro nejmenší, probíhající v Mateřské škole Hornická 43a, jsou po otevření této MŠ nahrávány a poskytovány pedagogům učícím se unikátní metodu zaměřenou na děti předškolního věku.

Také byla zahájena spolupráce s Ostrava Expat Centre, projektem města poskytujícím služby cizincům pracujícím ve městě a jejich rodinným příslušníkům. Vytipovaní cizinci by tak od září měli začít na některých školách vypomáhat jako rodilí mluvčí. V přípravě jsou také cizojazyčné semináře pro ředitele škol, pedagogy i žáky. Od září by také měly být organizovány vzdělávací aktivity – seminář Pedagog mezi paragrafy, Jak žáky motivovat pro přírodní vědy, průběžná konference projektu, workshop pro pedagogy v planetáriu Ostrava, besedy o trestní odpovědnosti žáků, semináře o digitální gramotnosti, talentu a další.

Všechny informace o projektu i vzdělávacích akcích můžete nalézt na stránkách www.map.ostrava.cz., kde je nově možnost se přihlásit k odběru novinek nebo na facebookovém profil MAP II Ostrava. Projekt je financován z Evropského sociálního fondu a z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), který řídí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.