ROZHOVOR | Bára Basiková: Angažované písně točíme, protože chceme. Za minulého režimu neměl člověk na výběr

Vydáno 05.07.2020 | autor: Ondřej Horák

Při příležitosti výročí sedmdesáti let od vraždy Milady Horákové vydali Honza Křížek spolu s Bárou Basikovou singl Křídla tažných ptáků a věnovali ho obětem diktatury Komunistické strany Československa. Jedná se o první singl, který Bára Basiková vydala od svého předloňského alba Slzy. Jak prožívala letošní podivné jaro, a co pro ni znamená osobnost Milady Horákové?

ROZHOVOR | Bára Basiková: Angažované písně točíme, protože chceme. Za minulého režimu neměl člověk na výběr ROZHOVOR | Bára Basiková: Angažované písně točíme, protože chceme. Za minulého režimu neměl člověk na výběr

Letošek je v mnoha ohledech výjimečný, jaká byla vaše první půlka roku 2020?
Dost smutná. Přišla jsem o práci stejně jako miliony dalších lidí, zadlužila jsem se a musela si najít činnosti, které mi budou dávat smysl. Takže nyní pomáhám třeba v domově seniorů, učím zpěv, píšu a čekám, co bude dál. Dokud ale nejde o život a zdraví, není důvod si na cokoli stěžovat.

VIDEOPREMIÉRA: Vizionář Honza Křížek věští dobrý léto

Jednou z nových aktivit je i blog Když skočíš, já taky… Plánujete v něm pokračovat, i když se věci postupně vrací do normálu?
Píšu dál. Pořád nacházím témata, která mě zajímají, baví, těší i štvou. A než naplno začnou koncerty a divadlo, stihnu toho napsat ještě hodně.

Singl Křídla tažných ptáků vznikl plánovaně, nebo to byla spontánní akce? Co vlastně vaší spolupráci s Honzou Křížkem předcházelo?
S Honzou se známe už hodně let, ale víc nás sblížil až jeho pořad Garráž. Tam jsme si řekli, že bychom spolu mohli někdy něco provést. Brzy nato přišel s nápadem, abychom spolu natočili tuhle písničku, a já s radostí souhlasila.



Co pro vás znamená osobnost Milady Horákové. Na co jste při práci na singlu a nedávném výročí myslela vy?

Především na hrůzy, které komunisté spáchali. Myslela jsem na nevinné lidi, které mají na svědomí. A na zločiny, které nikdy nebyly potrestány.

Bylo náročné takové téma zpracovat v písni?
Natolik křehké a citlivé téma je vždycky těžké uchopit. Hlavně, aby se člověk vyhnul patosu, mentorování a kazatelství. Chtěla jsem, abychom působili jako průvodci, kteří něco konstatují a není jim to jedno.

Co byste vzkázala těm, kteří současné společensky angažované, nebo jen laděné písně přirovnávají například k produkci na Festivalu politické písně v Sokolově?
Že jim hráblo a jsou dost mimo. Navíc ten, kdo šel tenkrát zpívat politické písně, neměl na vybranou. Prostě tam jít musel. Dneska ty písně nahráváme, protože chceme.



Jak vlastně vaši pěveckou kariéru ovlivnily restrikce tehdejšího režimu? Začínala jste u operního zpěvu, v půlce 80. let jste se připojila k Precedens a fungovali jste v rámci undergroundu…

S Precedens ani se Stromboli jsme nijak cenzurovaní ani zakazovaní nebyli, naše hudba i texty byly až příliš abstraktní a bezčasé. Mezi řádky ale samozřejmě obsahovaly symboly, vzkazy, poselství. Také jsme museli dávat repertoár každého koncertu ke schválení a absolvovat zkoušky a povinné přehrávky stejně jako tehdy všichni profesionální hudebníci.

Na konci klipu Křídla tažných ptáků je uveden počet lidí, kteří během diktatury KSČ emigrovali, počet vězněných a zavražděných. Ty statistiky končí rokem 1989, což spolu s archivními záběry působí jako hluboká minulost. Nechybí vám tam informace, že agent komunistické StB je premiérem České republiky a u moci ho drží stejná strana, která nechala Miladu Horákovou popravit?
Chybí a hodně. Protože to je smutná současnost a bohužel i důsledek toho, že se s komunisty během sametové revoluce nenaložilo tak, jak by si zasloužili. Komunistická strana měla být zrušena a všichni spolupracovníci StB jednou provždy vyřazeni z jakékoli veřejné činnosti.

Text: Ondřej Horák, foto: Archiv Báry Basikové

Témata: Bára Basiková, Honza Křížek, Křídla tažných ptáků, Milada Horáková

zavřít