McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Starlight »

Wasp píše:Hledal jsem a nenašel nějaké to "známé" kočkování F-15 a Su-27, ani začátkem 1990, ani jindy.
V knize od Jefima Gordona o Su-27 něco je, ale nic není potvrzené na americké straně, žádné podložené zmínky, nic.
Všechny tyto věci pochází od ruska a z naší oblasti.
Nemá někdo nějaký smysluplný použitelný odkaz, literaturu ?
Jefim Gordon má v aktuálních vydání jen velmi vágní zmínku o F-15 vs Su-27 v roce 1992, kde vyzdvihuje jednoho konkrétního ruského pilota ve své knize o Su-27 a knize o taktickém letectvu RF.
skelet píše:Časopis Aero plastic kits revue z devadesátých let. Několik vydání věnovali monografii Su-27. Od prvních prototypů, včetně tehdy novinek v podobě Su-32FN, Su-33 a Su-35
Pro přesnost - jedná se o číslo 40 z roku 1995 (ročník V), kde byla 3. část monografie letounu Su-27 Flanker B/C. Autoři: Zdeněk Krejčiřík a František Šmýra. Cvičný souboj „z počátku roku 1992“ F-15 a Su-27 v USA je tam popsán do posledního "vítězného" detailu. Je tam také popsáno srovnání F-15 s Su-27 z pohledu ruských pilotů z elitního výcvikového centra v Lipetsku, kam na reciproční návštěvy příletěl pár F-15 v září 1992.

O srovnání avioniky pochopitelně ani slovo (pro jistotu uvádím, že v té době F-15C/D už měly u útvarů radar APG-70 a střely AIM-120A AMRRAM a druhá generace F-15E už měla za sebou Válku v Zálivu).

První, co zarazí, že ačkoliv datum je přesně dohledatelné, 14.-18. července 1992, tak všechny ty ruské příběhy převzaté z druhé a další ruky se nemohou do této datace trefit.

Třeba tento, již zde uvedený, zdroj si vyloženě s datem události hlavu neláme (srpen 1992) https://aviapanorama.su/2004/10/f-15-against-su-27/

Toto je skutečně jediná správná story příběhu:

Toto je skutečně jediné realistické zhodnocení ruských pohádek:
Polarfox píše:… Něco malinko k případu 1:
http://www.clubhyper.com/reference/f15vssu27sm_1.htm
....
Pokud by totiž došlo na cvičné souboje DACT, tak by se ruští piloti určitě neopomněli zmínit, jak absolvovali hodiny a hodiny plánování, předletového a bezpečnostní brífinku, jaké doma nikdy nezažili. Viz například jediné DACT cvičné souboje s letouny 4. generace, které kdy absolvovaly české MiGy-29. Bylo to proti francouzským Mirage 2000RDI v roce 1994. Celou událost pak velmi přesně popsal pozdější plk.Ing. v.v. Josef Hlava.

A jeho závěry byly téměř jak přes kopírák shodné s tímto porovnáním západního a východního přístupu k stíhacím letounům a výcviku jejich pilotů, přestože vznik obou svědectvé dělí desetiletí. Toto video už tady bylo publikováno v tématu o MiG-29/35. Je tam vše. Kdo neviděl, má možnost i tady. A Su-27 se v principech lišit nebude:


https://youtu.be/YFw1iVmY2L8
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5863
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Polarfox »

Julesak píše:Polarfox - sorry ale áno.
"Aféra Donald Cook" bola blbosť, ja som ju tu ak sa nemýlim ani nepostoval, ani nekomentoval tak ju nevyčítaj mne.
Čo ale neznamená že "kvetnatá reč" sa vyskytuje len niekde, resp. niekde sa nevyskytuje.
A bla bla bla. 1) To není jen Cook, protože takových kiksů je jak mravenců v mraveništi...Cook není ruský exces, ale ruský standard. A já ti to nevyčítám, jen jsem udával příklad. 2) Ano, vyskytuje se to i jinde...například v Severní Koreji medvědi pláčou a hory se otřásají, když velký vůdce odputuje do pekla, ale bohužel, podobné květnaté a snadno vyvratitelné věci v západním okruhu nenajdeš. Můžeš se setkat s mlčením, můžeš se setkat se sofistikovaným mlžením, ale v drtivé většině případů zcela absentuje tahle forma (tedy pokud by to nezačal plodit někdo jako "very stable genius"). Celý fór je v tom, že Rusům je úplně jedno, jestli vypouštějí lži, včetně naprosto zjevných, protože jim to dobře slouží a nic jim za to nehrozí a nikomu se nezodpovídají. Tak proč to nepoužívat?
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Polarfox píše:..podobné květnaté a snadno vyvratitelné věci v západním okruhu nenajdeš. Můžeš se setkat s mlčením, můžeš se setkat se sofistikovaným mlžením, ale v drtivé většině případů zcela absentuje tahle forma ..
Že by používali iné formy?
Obrázek
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Julesak »

Hej, to je zrejme to sofistikovanejšie mlženie, zo svietiaceho mesta...
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5863
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Polarfox »

kenavf píše:Že by používali iné formy?
Nezklamal :) Ale jen tak mezi námi, už by to chtělo vyměnit repertoár/automatickou odpověď (ať už to souvisí či ne) i za něco jiného, tohle už je takové nudné.

Takže tak či tak, asi jsme myslím dospěli kolektivně k zhodnocení, že údajný souboj z roku 1992 (a tedy vše z toho se odvíjející) je na 99% ruská pohádka (stejně tak je řada podobných prvků ohledně střetu u Japonska v roce 2000) a může se to tak na věky věků pohřbít. Moje kecy jestli to je či není typické můžete či nemusíte samozřejmě brát za bernou minci. S tím máte právo nesouhlasit. Pokud ale chcete působit důvěryhodně a zasadit se o to, že ruské verze budou vypadat důvěryhodně a ne že jen automaticky startujete kdykoli se někdo otře o SSSR/Rusko, tak v první řadě můžete vykopat ze žumpy ten souboj z roku 1992 a spol. Jinak se asi diskuze může poklidně vrátit k čemukoli ohledně F-15.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Julesak »

A prečo by sa to malo meniť, keď na to evidentne nie je ťiadna (rozumná) odpoveď? Maximálne niečo o "bití černochov", i keď v tejto dobe aj s tým opatrne :mrgreen:

K súboju - súhlasím, všetky relevantné zdroje o tom hovoria ako o max. "priateľskom lietaní vo formácii", tj. niečo čo je bežné pri takýchto priateľských návštevách.
Roky rokúce dozadu som čítal rozhovor s jedným ruským pilotom, nie som si istý či bol súčasťou aj tejto akcie, a vyjadril sa podobne. Maximálne odvezieš druhú stranu v spárke, a urobí sa pár manévrov, žiadny reálny súboj.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
nine_mike
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 20/7/2014, 18:52

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od nine_mike »

Polarfox píše: Celý fór je v tom, že Rusům je úplně jedno, jestli vypouštějí lži, včetně naprosto zjevných, protože jim to dobře slouží a nic jim za to nehrozí a nikomu se nezodpovídají. Tak proč to nepoužívat?
Ale Polar, veď presne to isté platí aj o Američanoch viď napr. incident medzi USS Chancellorsville a Admiralom Vinogradovom vo Východočínskom mori z minulého roka. Ruská loď bola obťažovaná americkou loďou, bola donútená núdzovo zmeniť kurz napriek tomu, že plávala po pravoboku americkej lode (ktorá sa k nej agresívne priblížila), teda podľa pravidiel námornej plavby pre lode so strojným pohonom mal USS Chancellorsville povinnosť uhnúť ruskej lodi. Nestalo sa. Našťastie to Vinogradov vybral. V civile sa za podobné dobrodružstvá (nebezpečné priblíženie + ignorácia rádiových výziev + nedanie prednosti sprava) berú kapitánske frčky. V USA vznikla rozprávka o "nebezpečne manévrujúcej ruskej lodi" pritom jediný manéver Vinogradova bol ten, ktorým zabránil zrážke. Ale v USA si táto storka svoje publikum nájde, účel to splní a USA za to nič nehrozí (teda až kým podobné srandy neskúsia na nákladnú loď, ktorá nemá manévrovateľnosť Vinogradova, potom to končí o niečo tragickejšie...).
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Polarfox píše:
kenavf píše:Že by používali iné formy?
Nezklamal :) Ale jen tak mezi námi, už by to chtělo vyměnit repertoár/automatickou odpověď (ať už to souvisí či ne) i za něco jiného, tohle už je takové nudné.

Takže tak či tak, asi jsme myslím dospěli kolektivně k zhodnocení, že údajný souboj z roku 1992 (a tedy vše z toho se odvíjející) je na 99% ruská pohádka (stejně tak je řada podobných prvků ohledně střetu u Japonska v roce 2000) a může se to tak na věky věků pohřbít. Moje kecy jestli to je či není typické můžete či nemusíte samozřejmě brát za bernou minci. S tím máte právo nesouhlasit. Pokud ale chcete působit důvěryhodně a zasadit se o to, že ruské verze budou vypadat důvěryhodně a ne že jen automaticky startujete kdykoli se někdo otře o SSSR/Rusko, tak v první řadě můžete vykopat ze žumpy ten souboj z roku 1992 a spol. Jinak se asi diskuze může poklidně vrátit k čemukoli ohledně F-15.
No, ono by bolo zaujmavé zistiť ktorá parta dávala sem na PALBU odkazy na tú záležitosť s Cookom a patlala sa v tom, ja som to tuším nebol.
A tiež je zaujímavé kto vždycky vytiahne "bitie černochov" keď má problém argumentovať. Ono sa naozaj problematicky argumentuje keď je k tomu aj fotka(z OSN) alebo video(incident dvoch lodí).
Na nepodložené konšpirácie tu máme iných expertov, kde je ten čo tu hlása že v roku 2022 bude zásobovať Ukrajina plynom celú Európu? :mrgreen:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od zzz »

Julesak

ke včerejšímu Tvému vzrušenému OT - nemohl jsem se tomu věnovat až doteď. Ovšem vzhledem k tomu, že Tys víceméně přestal s OT a vzhledem k tomu, že debata se začíná vracet k tématu vlákna, tak to nechám plavat.

Zdař dobré diskuzi, tj. ve vlákně o F-15 zdař dobré diskuzi o F-15.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11609
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Zemakt »

Nine Mike, blbost. Už se to tu řešilo.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
nine_mike
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 20/7/2014, 18:52

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od nine_mike »

Zemakt, ako som písal, svojho konzumenta si tak ruské ako aj americké hrdinské byliny nájdu a keď sa to tu už riešilo, tak nie je čo riešiť...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11609
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Zemakt »

Hej.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Polarfox, děkuji moc za odkazy na toto téma Su-27 vs F-15 a pohled z americké strany, chtěl bych pro ověření nejít jména pilotů z Langley z té doby, jestli ona dvě jména ve článku tam půjdou dohledat, není někde nějaký odkaz ?

Tato story ukazuje propagandu, a víru v "zaručené, senzační a pravdivé informace a jejich sílu ovlivnit
a rozdělit společnost.

Našel jsem video kde je vidět nový PAD - Passive Attack Display, o přístrojích v kabině bude mluvit, pro mužské oko příjemná pilotka s náletem přes 1000 hodin v F-15.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... tgwP7NVWFY
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Nepřišel jsem na to k čemu slouží tento displej bez tlačítek.

MPCD displej slouží tedy i jako datalink displej v barvě, tak jak to je vidět ve videu u Horneta ?

Obrázek

Obrázek správně vložil Jarl.
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

já už si to moc nepamatuju, DCS jsem nezapnul od vysoký školy, takže 10 let, ale dost často jsem se proháněl s F-15 C

Ten první display nalevo nahoře byl VSD (vertical situation display) používal jsem ho v kombinaci s BVR uzamčením cíle, když se odpalovaly AMRAAMY.
Druhý display nalevo dole (pod VSD) je MPCD (multipurpose colored display) slouží to jako takový itinerář - vidíš na něm skladbu
podvěšených zbraní, mám pocit, že jsem přes to ovládal i "jettison weapons" or "fuel tanks" (nouzový odhoz zbraní a podvěšených nádrží)

Ta velká obrazovka vpravo nahoře by měl být modernizovaný TEWS (Tactical electronic warfare system) / RVR (radar warning reciever),
alespoň myslím - v DCS na F-15C ta obrazovka měla kruhový tvar.

Obrazovka na kterou se ptáš mi ale bohužel nic neříká - jak jsem již napsal, hrál jsem staré BMS 4.32, Lock On a DCS - v té době tam
tyhle modernizované verze nebyly.

EDIT: 13:00

tak jsem trochu gooloval a tady máš flight manual k F-15C z DCS
http://cdn.akamai.steamstatic.com/steam ... l%20EN.pdf

Dohledáš tam zcela určitě popisky ke všem přístojům v kokpitu F-15 C, já to tehdy louskal snad půl roku než jsem byl schopnej
vůbec vzlétnout. S ruskými stroji jsem se ve full-realistic nenaučil nikdy - azbuka.

Mimochodem pro neznalé - nepleťte si DCS s dětskými hříčkami (War Thunder atd.) je to sofistikovaný simulátor.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Jsem tady zmatený, původní MPCD dělal co píšeš, ale
z vysvětlení ve videu má F-15 datalink ( začíná 9:23) a je zobrazen na tomto MPCD displeji (tady opět nevím, jestli jde o Fighter data link, nebo o datalink radaru APG-63(V)3 AESA, tento radar by to měl umět).
A nový veliký PAD je výceúčelový, zobrazuje RWR, letové přístroje a to co pilot chce.
U původních motorových budíků a ukazateli paliva říká že jsou náhradní.

U RWR je to tak, že původní TEWS měl být nahrazen EPAWSS - Eagle Passive Active Warning and Survivabillity System.
Tento PAD displej měl být jeho součástí.
Ale EPAWSS byl pro F-15C zrušen (2019)
A je tedy otázka jestli se EPAWSS na F-15C ukáže/je a nebo došlo k modernizaci TEWS, ten byl dělán tak aby se dal dobře modernizovat, ale oproti EPAWSS je generačně starší.

Onen dislej co jsem dal do rámečku mě napadá jako weapon/fler/jetison/ station po vzoru fungování MPCD v DCS, nebo po staru, ale nově MPCD zobrazuje datalink.

F-15C v DCS není úplně košér, je to taková směska různých F-15 asi do roku 1994.
Tuším že v radarovém vyhledávání tam nejsou všechny režimy atd.

A to se mě hodí, protože pátrám po smyslu režimu radaru F-15 - Supersearch, jde mě o to proč se režim sledování převrátí.


Starlight
Děkuji za zdroje.
Podle mě byl Su-27 začátkem devadesátých let úplně deklasován F-15.
Už jsi psal avioniku a výzbroj.
Já dodám výcvik pilotů a zavedení Eaglů.
Na vizuální kontakt tehdy byl lepší Su-27, měl lepší systémy v tomto druhu boje.
Dnes už je, po tolika letech má i Eagle.
Ale i tehdy bych si i v boji na vizuál vsadil, při rovných podmínkách spíše na Eagla.

Edituji,
Ejdou, zapoměl jsem poděkovat za manuál.

Edituji po druhé.
Onen displej je EMD - Engine Monitoring Displey, původní F-15C měl analogové přístroje pro sledování motorových hodnot. F-15E dostal tento dosplej s digitálními ukazateli a nově je i na zmodernizovaných F-15C.

Obrázek

Obrázek správně vložil Jarl.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 2/7/2020, 21:06, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Vypadá to jako onen zlatý povlak na F-16, vidím to u Eaglu poprvé.
Edituji, jde o vrstvu mědi se stejným záměrem jako u pozlacených překrytů, redukuje RCS.

Obrázek

Obrázek správně vložil Jarl.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Nerozumím proč Eagle s OWS může ve většině letové obálky dosáhnout 9g, ale v určité malé části kolem 1M ne.
Může mě to někdo vysvětlit ?
Dám příklad.
Výška 20 000 ft, váha 37 400lb
od 0,2 do 0,98M a od 1,3 do 1,7M má 9G
ale mezi 0,98 a 1,3M má od 7,33 do 8,5G.
Proč v těchto rychlostech nemůže být taky 9G ???
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Protože právě v této oblasti rychlosti v závislosti na vlastnostech vzdušné masy dochází k překonání zvukové bariéry. Nějaké prudké obraty ci změny polohy letounu, tudíž i nárůsty g jsou nežádoucí a tedy i omezene, může dojít k odtržení proudnic a letoun je právě v tomto bodě jistě námahan razovymi vlnami.
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 408
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Barrymore »

Wasp píše: A to se mě hodí, protože pátrám po smyslu režimu radaru F-15 - Supersearch, jde mě o to proč se režim sledování převrátí.
Kvůli potlačení odrazů od země (hlavně vodní hladiny). Nevím do kolikáté verze měl AN/APG-63 vychylování v jedné rovině elektronicky a ve druhé mechanicky. Tenhle radar používá lineární polarizaci signálu. Od vodivého povrchu (i vody) se odraz horizontálně a vertikálně polarizované vlny liší. Od horizontální vodivé plochy se horizontálně polarizovaná vlna odráží prakticky beze ztrát, vertikálně polarizovaná se utlumí (je to složitější, ale zhruba tak). A protože to má vychylování v jedné rovině mechanicky, tak se prostě celá anténa otočí i se servem o 90°v okamžiku, kdy se letadlo nakloní o víc než 45°.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Odpovědět

Zpět na „Letadla“