Hlavní obsah

Češi se při placení v obchodech zase vrací k hotovosti

Novinky, bab

Češi během nouzového stavu při placení za zboží výrazně častěji než v období před vypuknutím koronavirové pandemie volili platby kartou. V posledních týdnech se ale obliba karet opět vrací k hodnotám ze začátku roku, zejména pak v menších kamenných prodejnách.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Data Sdružení pro bankovní karty (SBK) ukazují, že doporučení mnohých odborníků využívat během epidemie koronaviru bezhotovostní placení vzali Češi vážně. Podíl plateb kartou se totiž výrazně zvýšil.

Například v prvním čtvrtletí letošního roku počet karetních transakcí meziročně narostl o čtvrtinu. Konkrétně jich za toto období obchodníci zpracovali 339 milionů.

„Část konzervativních držitelů karet, kteří je pro platby nepoužívají vůbec nebo jenom příležitostně, podstoupila v době nouzového stavbu jakýsi rychlokurz v používání platebních karet či mobilů. Jednalo se zejména o objednávky v e-shopech,“ uvedl Roman Kotlán, výkonný ředitel SBK.

Pandemie nejspíš změní nákupní zvyklosti Čechů

Koronavirus

Jak dále zmínil, někteří obchodníci či provozovatelé služeb byli v době nouzového stavu či krátce po něm nuceni poptávkou po bezhotovostních platbách obstarat si platební terminál a začít karty akceptovat.

Výrazná změna u menších prodejen

Data za 2. čtvrtletí, do nichž se nouzový stav promítl výrazněji, zatím SBK nemá k dispozici, detailnější pohled na placení v obchodech ale v současnosti poskytují obchodníci, jejichž provozy nebyly během koronakrize omezeny. Například malé vesnické prodejny potravin zaznamenaly výrazné změny právě v případě bezhotovostního placení.

„Vyhlášení nouzového stavu způsobilo skokový nárůst karetních transakcí. Na začátku roku byl jejich podíl v naší síti okolo 30 procent, během koronakrize se zvýšil na zhruba 80 procent. Lidé toto doporučení vlády ve velkém následovali. Pozorovali jsme, že ze začátku nouzového stavu byly objemy nákupů výrazně vyšší a lidé se předzásobili. Tržby šly také z větších měst do menších obcí, lidé výrazně omezili cestování a nakupovali raději na venkově v menší prodejně v blízkosti svého domova,“ doplnil Roman Mazák, předseda obchodního Družstva CBA.

Útraty přes internet se v karanténě zdvojnásobily

Koronavirus

Během nouzového stavu měli Češi možnost nakupovat i v drogeriích, které také zaznamenaly nárůst bezhotovostních plateb. „Ve srovnání stejného období loňského roku vzrostl počet plateb kartou v době nouzového stavu o zhruba 25 procent oproti platbě v hotovosti,“ uvedl Jiří Peroutka, mluvčí DM drogerie.

Ještě výraznější pak byl nárůst karetních transakcí u e-shopů s potravinami. Například Rohlik.cz v době nouzového stavu možnost platit hotovostí pro většinu zákazníků zrušil, ponechal ji pouze u klubu pro seniory, ostatní platby tak probíhaly elektronicky. Znovuobnovení platby kurýrovi v hotovosti zavedl on-line supermarket až více než měsíc po skončení nouzového stavu. „Tuto možnost jsme pro všechny zákazníky obnovili 15. června,“ doplnila mluvčí Rohlik.cz Zdeňka Svoboda.

Potraviny on-line bude prodávat více řetězců

Finance

Výrazný rozdíl mezi kamennou prodejnou a e-shopem

Po ukončení nouzového stavu se podíly jednotlivých způsobů plateb výrazně přiblížily hodnotám ze začátku roku. V současnosti to platí zejména pro kamenné prodejny.

„Před nouzovým stavem byl podíl plateb kartou 30 procent, nyní je to zhruba 35 procent. Ačkoliv se jedná o určitý nárůst, z našeho pohledu je zanedbatelný. Naopak očekáváme, že v následujících týdnech se podíl ještě více přiblíží situaci ze začátku roku. Nouzový stav byl tedy spíše výjimečnou záležitostí, určitě ale nezpůsobil dlouhodobé změny z hlediska nákupního chování,“ uvedl Mazák.

Za zboží z e-shopu zaplaťte třeba za měsíc aneb Jak fungují odložené platby

Finance

Mírný nárůst oproti normálu sledují v týdnech po skončení nouzového stavu také drogerie. „Platby kartou jsou oproti platbě v hotovosti preferované o zhruba devět procent více než ve stejném období loňského roku,“ doplnil Peroutka.

Jiná situace však panuje v případě on-line prodejů potravin. „Podíl bezhotovostních a bezkontaktních plateb se významně zvýšil. Aktuálně 78 procent zákazníků využívá platbu kartou předem. Před krizí to bylo pouze 39 procent a podíl se zvyšoval relativně pomalu,“ uvedla Svoboda.

Potraviny online aneb Jak to chodí v Rohlíku

Koronavirus

Podle Romana Kotlána lze přitom předpokládat, že určitá změna v návycích v používání platebních karet či mobilů může v populaci přetrvat i v dalším období a může přerůst v uživatelský trend i pro dříve konzervativnější část klientů.

Změna až s novou generací

Konzervativní postoj spotřebitelů je podle Mazáka důvod, proč zejména u menších prodejen obliba plateb kartou sice stoupá, ovšem velmi pozvolna.

„Jedná se zejména o střední a starší generaci, která prakticky celoživotně preferuje platbu v hotovosti, pokud je to jen trochu možné. V menších obcích je tento trend silnější. Aby podíl karetních transakcí činil v menších prodejnách nadpoloviční většinu, bude nutná spíše generační výměna,“ doplnil Mazák.

Kromě dlouhodobě neměnných preferencí je podle něj nutné zohledňovat i skutečnost, že pro menší prodejny jsou typické spíše nákupy s několika položkami, což se promítá i na nižší ceně. A právě v těchto případech je četnost platby hotovostí obecně vyšší.

Anketa

Jak nejraději platíte v obchodech?
Hotovostí.
31,9 %
Kartou.
52 %
Mobilem.
13,4 %
Jinak.
2,7 %
Celkem hlasovalo 12989 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám