Vršecký: z herny na asfalt a zpátky. Závodím s ufony, říká

  15:59
Jen si to představte. Kroutíte volantem v herně, někdo vám zaklepe na rameno a řekne: Mladej, jsi dobrej, nechceš závodit? Uběhne dvanáct let a jste dvojnásobný mistr Evropy. Příběh pilota Davida Vršeckého je profláknutý, ale stále poutavý a až filmový. A teď se, v době koronavirové, trucker vrátil zpátky ke kořenům. K virtuálním závodům.
Pilot David Vršecký během virtuálního podniku na závodním simulátoru. Díky...

Pilot David Vršecký během virtuálního podniku na závodním simulátoru. Díky podobnému, i když z dnešního pohledu už dřevnímu, se k závodění dostal. | foto: Buggyra Racing

„A jezdím s ufonama, jak říkám týpkům, kteří mají v počítačovém simulátoru odjety miliony kilometrů,“ zubí se Vršecký, kterému je nyní 44 let, dvakrát víc než tehdy, když ho v roce 1997 v roudnické herně objevil Martin Koloc, taky dvojnásobný eurošampion v tahači a zakladatel stáje Buggyra.

Pojďme si nejdřív tu automatovou příhodu připomenout trošku víc dopodrobna.

Pro Koloce nebyl Vršecký neznámý. „Kamarádil jsem se hlavně s jeho starším bráchou Péťou. Když mi bylo patnáct a jemu o tři víc, měl Fiata 600,“ zmínil Koloc populárního broučka. „Já tátovi vždycky v neděli odpoledne ukradl wartburga, Péťa Marek svému žigulíka a za Roudnicí jsme my tři měli závody do kopce, když fotři chrápali po obědě. Dělali jsme, že jdeme umýt auta. Tehdy byl David ještě malinký.“

Řídit ho viděl poprvé až v herně, podle všech indicií závodil v legendární hře Sega Rallye. „Já už přesně nevím, jak se to jmenovalo. Před pár lety jsem ten simulátor viděl někde v dětském koutku před kinem. Tehdy byl nejlepší, co se dal najít. Řídil jsem Toyotu Celica, projížděl checkpointy, pětiminutový závod. Byl jsem tam každý den, měl jsem to vychytané,“ líčí Vršecký.

Zleva David Vršecký, Tomáš Enge a Aliyyah Kolocová.

Koloc si chtěl taky zahrát, stoupl si tedy za něj a zůstal v úžasu. „Byla to rallye a já hned viděl, že tomu chuligánovi to jde. Říkám mu, že to není možný! Já taky na tomhle předpotopním automatu hrál, ale nešlo mi to jako jemu. Říkám mu: Hele, nechceš zkusit něco lepšího? On měl vykulené oči: No to bych jako jo... A příští týden testoval tahač,“ vybavuje si majitel Buggyry.

Vršecký přidává: „Martin se chtěl v té hře taky svézt, ale kdo přišel z ulice, skoro to nerozjel. Což hrálo v můj prospěch. Říkal: Dobrý, ty se s tím umíš rozjet! Naučil jsem se tratě nazpaměť, věděl jsem, jestli zatáčku dát zvenku, nebo zevnitř.“

Osudové setkání. I když Koloc tvrdí: „Ono by si to cestu našlo i bez toho. David byl šikovný.“

Počítačové simulátory používal Vršecký i během kariéry v závodech tahačů, ale nejvíc teď v době nouzového stavu. Kvůli koronaviru nešlo závodit reálně, Buggyra se tedy pustila na virtuální pole. A Vršecký, jehož čeká s Mercedesem AMG GT3 Evo série v Číně, se poměřuje v kategorii GT i s profesionálními e-závodníky. „Čili jsem bez šance,“ směje se harcovník. „Že vím, kde je volant a kde pedály, neznamená, že vyhraju. Bez tréninku to nejde. Oni mají za sebou mraky kilometrů.“

Stáj vzešlá z Roudnice, která má nyní celosvětovou působnost, založila virtuální Buggyra Zero Mileage GT Cup. A přihlásil se do něj i mistr světa iRacing a pilot Williams F1 Sports Isaac Price, který třeba na virtuálním okruhu Blackwood GP odjezdil 400 000 kilometrů.

„Oni znají tratě i auto a jeho chování úplně dokonale, což pro nás nováčky je nedosažitelné,“ míní Vršecký. „Člověk musí mít hodně rychlé ruce, aby zvládnul vybrat nějakou krizovku. Na to je simulátor dokonalý. Je super pro začínající piloty, z jízdy se dají stejně jako ze skutečných závodů stáhnout data. Je to příprava na reálné závodění, ale těžko se to srovnává dohromady.“ Jak tedy srovnání vyzní?

„Když venku šlápnu na plné brzdy, cítím přetížení, jak se auto hýbe, jestli to je limit, nebo není. Na simulátoru sedím u obrazovky, taky dupnu na brzdu, ale hůř se to čte. Jestli jedete 40 km/h, nebo 240, tak pořád sedíte v místnosti, nic moc se neděje. Člověk musí vstřebat vjemy, které mu simulátor dává. To, jak se virtuální auto chová,“ vysvětluje šéfkonstruktér Buggyry Vršecký. „V reálném závodění rychlost vnímáte, všechno vibruje, cítíte každou díru.“

Rozdíl je u něj prý i v emocích. „Když na simulátoru něco zkazím, jsem naštvanej, otrávenej. Ale když řídím GT na asfaltu a auto zaplave, jsem naopak šťastný, že jsem to uřídil a jsem zpátky na trati, ne ve svodidlech rozsekaný na cucky.“

Buggyra online závodí i v tahačích a ve virtuálním světě vidí budoucnost. „Ať se to někomu líbí, nebo ne, nástup esportu je nezadržitelný. Covid19 jen přišlápl plynový pedál až na zem. Vždyť první online závod vidělo 60 tisíc diváků a na sociálních sítích jsme měli přes tři miliony ohlasů,“ nadchlo Koloce. „Navíc se jedná o koncept, který zcela zapadá do strategie Buggyra Academy.“

Vršecký přikývl: „Kdo je schopný být rychlý a opakovatelný na simulátoru, má dost velkou pravděpodobnost, že bude rychlý i v autě. Ale obráceně to nefunguje.“

Jeho příběh to potvrzuje.

Buggyra chce dobývat Dakar dál s Tatrou

Stáj Buggyra bude další dva roky jezdit dálkové závody s vozy Tatra.

„Po vyhodnocení posledního kontraktu jsme se shodli, že obě strany mají zájem dále pokračovat ve spolupráci. Na jedné straně značka, kterou celosvětově proslavil nejen Dakar, na straně druhé flexibilní firma s globální působností, která je schopna reagovat prakticky na jakékoli technologické výzvy,“ pochvaluje si pokračující spojení Tatry a Buggyry David Kalivoda, manažer stáje.

Tatra Buggyra Racing v minulých sezonách slavila etapová vítězství i průběžná vedení v nejprestižnějších dálkových závodech planety Rallye Dakar a Silk Way Rallye.

„Technické poznatky z náročných dakarských závodů jsou pro nás důležitým zdrojem informací pro budoucí vývoj, proto jsme rádi, že spolupráce s Buggyrou pokračuje, i velmi si toho vážíme,“ prohlásil šéf představenstva Tatra Trucks Pavel Lazar.

Už nyní se stáj chystá na Rallye Dakar 2021. „Bude to určitě náročný ročník pro všechny zúčastněné, a to nejen po technické a organizační stránce. My se však držíme plánu a připravujeme na příští Dakar dva závodní kamióny s cílem umístit se v elitní desítce,“ plánuje manažer Kalivoda.

Majitel týmu Buggyra Racing Martin Koloc nepochyboval o tom, že kontrakt s Tatrou bude prodloužen. Důkazem toho je, že dakarský speciál Phoenix od Tatry nechal osadit automatickou převodovkou už dlouho předtím, než byla nová dvouletá smlouva podepsána. „Začali jsme na tom dělat v lednu po konci Dakaru, do vývoje jsme investovali nemalé zdroje. Pracujeme i na optimalizaci rozložení hmotnosti, chceme vytěžit potenciál Phoenixe na maximum,“ přeje si Koloc.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Sedlák trest za střet s Marinčinem nedostal, Vsetínu bude chybět Jonák

19. dubna 2024  13:36

Kapitán Pardubic Lukáš Sedlák nebude dodatečně potrestaný za zákrok na třineckého obránce Martina...

Plzeň v pohárech vydělala takřka čtvrt miliardy korun, Slavia se Spartou víc

19. dubna 2024  13:26

Pokud by plzeňští fotbalisté ve čtvrteční čtvrtfinálové odvetě ve Florencii uspěli, postupem do...

Dráhaři Rugovac s Vonešem získali místo na olympiádě v madisonu a omniu

19. dubna 2024  13:24

Dráhoví cyklisté Denis Rugovac a Jan Voneš získali na posledním kvalifikačním závodě v Kanadě místo...

Darované vítězství neprošlo. Čínský atlet přišel o triumf v půlmaratonu

19. dubna 2024  13:17

Čínský běžec Che Ťie přišel o vítězství v nedávném půlmaratonu v Pekingu. Pětadvacetiletý atlet byl...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...