Vzpomínka na sérii Total War – 3. část

Foto: Total War: Three Kingdoms

Ve druhé části článku jsme se s Timem loučili v ne úplně pozitivním rozpoložení. V dalším partu se podíváme, jak se vedlo jemu i studiu po jeho odchodu a pod křídly společnosti SEGA.

Lídrům v SEGA je jasné, že je potřeba vydat něco, co bude mít zaručený úspěch a tým o 1000 lidech se po Ansellově odchodu vrhá na práci na pokračování Medievalu. Všechno musí být lepší a vyladěnější a celkově větší. Při ohlášení hry také padají na tu dobu dosti troufalé zkazky o tom, že každý pěšák na bojišti bude mít svůj vlastní obličej apod. Dnes už víme, že se tak nestalo, ale přesto je zajímavé, jak tomu vývojáři věřili. Na konci 2006 Medieval 2: Total War vychází a jedná se opět o skvěle prodávaný titul a velký komerční úspěch jak v US, tak v UK a celé Evropě. V roce 2007 vycházejí ještě dva datadisky zaměřené více na menší regionální boje v jednotlivých oblastech a opět slaví úspěch.

Total War: Medieval 2

Konzolové období

Ten rok také obchází vývojářská studia po celém Spojeném království strach v podobě veliké jednotvárnosti práce studií a tak další Tim… Heaton přichází s návrhem udělat něco akčního na konzole. Nesetkává se s žádným odporem, protože přichází také ekonomická krize a lidé si chtějí raději práci udržet než dělat něco originálního.

Vycházejí tak dvě konzolové hry: Stormrise (sci-fi strategie) a Viking (rubačka). Ani jedna se nedočkává nijak pozitivních ohlasů a ve firmě jsou tak rádi, že je, jak bylo původně zamýšleno, nezařadili do série Total War jako se spin-offem Spartan.

Developerský tým se tak vrací zpět ke své strategii a vydává opět komerčně úspěšný Empire: Total War provoněný kořením a objevováním nových světů. V tu dobu také na iOS vychází jednoduchá wargame hra Total War Battles: Shogun, kdy je tahová část s možnostmi diplomacie a přesouváním jednotek nahrazena hexovou mapkou, kde se jednotky pohybují podobně jako v Heroes. Dílko vychází jako free-to-play a své obecenstvo si nachází.

V průběhu těchto let se Tim Ansell usmiřuje s bývalými kolegy, a to hlavně s Mikem Simpsonem, jejichž vztah byl doslova třaskavý, hraje golf, chodí na rande a celkově žije životem svobodného muže, co má peníze a dokáže si jich užívat. Takhle však nechce aby to bylo napořád a práce mu začíná opět chybět. S boomem indie her a nezávislé scény celkově přichází velký zájem těchto nezávislých vývojářů o to učit se něco nového a zde se Tim také najde a začne vyučovat programovací nástroje a tvorbu enginů. Nejdříve “sám na sebe” postupně však prochází i univerzitním systémem. K programátorské práci jako takové a vývoji her se však už nikdy nevrátí. Stále je však váženým členem videoherní scény a často je zván na konzultace na velkých videoherních akcích jako třeba E3.

Mobilní hry už raději ne

Ke svému odchodu se nyní již vyjadřuje bez emocí a se střízlivým pohledem, že to tak asi mělo být. Na otázky ohledně jeho nynějšího vztahu k firmě SEGA odpovídá, že jim nic nemůže mít za zlé. Díky nim pobírá doživotní rentu a může dělat co ho baví, na druhou stranu vztahy nejspíš nebudou stále úplně v pořádku. V roce 2017 slavilo Creative Assembly 30 let od svého vzniku a nejenže Tim nebyl pozván, ale jeho jméno bylo v rámci akce skloňováno co nejméně.

SEGA vidí budoucnost právě ve hraní na mobilech a v podobném platebním modelu jako u TWB: Shogun. Chce po CA, aby vzali pouze pirátské souboje z Empire: TW a naroubovali je na dotykové displeje. Zde přichází jeden z “pohrobků” po Ansellovi, James Russell, a slušně avšak asertivně zasahuje, že tuhle hru prostě dělat nebudou. Ať je nechají dělat jejich strategii. SEGA i přes finanční krizi má momentálně prostředků dost, protože již není celou jednu generaci konzol zatížená staráním se o svůj produkt a rozhodne se nechat CA volnou ruku a to i ve volbě kde a kdy se další hra bude odehrávat.

,,Bylo to ze dne na den, v pátek jsem přednesl svůj návrh a v pondělí už v kancelářích nebyl ani člověk co pravidelně do SEGA volal každý den a informoval je co zrovna děláme,” vzpomínal Russell pro Machinimu. V Creative Assembly vydají v roce 2010 (ne)datadisk Napoleon: Total War, který funguje jako samostatná hra a začnou pracovat na Shogunovi 2. Po domluvě mezi vedením SEGA a Heatonem pak ještě část lidí, co do CA přišla spolu s novým majitelem před pěti let, začne pracovat na Alien Isolation a na edici starých her s ježkem Sonicem pro Nintendo 3DS.

Total War: Shogun 2

Roku 2011 tak vychází Shogun 2: TW a opět je to “devítková” hra , kterou sice sráží chyby v umělé inteligenci, ale rádi ji to odpustíte. Nejednou se z chyb v AI budete i radovat, třeba když vám soupeř v kampani nechá ve městě jen malou posádku a vy ho bez nějaké značnější námahy dobudete. Také online režim byl dobře udělaný a propracovaný.

Rome 2 pro mnohé zklamáním

Úspěch to sice byl, ale komunita kolem TW je už nějakou dobu rozdělená mezi fanoušky starověku (Rome) a středověku (Medieval) a všichni ví, že by měl zákonitě přijít brzy Rome 2.

Creative Assembly již v té době pracují na Alien: Isolation v tajnosti, a když v roce 2012 přijede do studií britský ministr kultury a o své návštěvě pak podává referát do novin, jsou fanoušci zděšeni. Proč?

Nikdo totiž o Alien hře zatím neví a ministr napsal, že tato nová hra vyjde i na novou generaci konzolí. CA ani SEGA se k situaci nijak nevyjadřují a fanoušky uklidní až půl roku před vydáním Rome 2 (2013) tím, že hra, kterou dělají pro konzole je ze sci-fi světa pana Ridleyho.

Total War: Rome 2

Rome 2 má být na nějakou dobu poslední velký titul a některé fanoušky zklamal. I výsledná hodnocení se pohybují od lehkého nadprůměru až k vynikajícím výsledkům a hra je tak velice rozporuplná, dosti zjednodušená, námořní bitvy se od Empire skoro nezměnily a AI je snad ještě horší než v Shogunovi 2. Za nevyladěnost titulu se fanouškům omlouval i Mike Simpson, který je ve firmě již od roku 1995.

Přesun do fantasy světa a zase zpět

Total War: Atilla vycházející v roce 2015 se poučil z chyb svých předchůdců a byl o dost vyladěnější. Také prodejně si vedl vcelku dobře, ale CA potřebovali nějakou bombu a tak poprvé z reálného historického světa utíkají do světa Warhammeru. Dvě silné značky pěkně pospolu zaznamenaly úspěch jak u kritiků, tak u hráčů a natěšeně se čeká na třetí díl uzavírající trilogii.

Total War: Warhammer 2

Rok po vydání Total War: Warhammer 2 (2017) CA ukazuje světu novou sérii SAGA. První part se odehrává v Británii a velmi připomínal datadisk k Medievalu 2. SAGA série jsou tituly mimo hlavní sérii s menším časovým a kontinentálním rozsahem, ale jsou to stále nefalšované TW hry. Tento rok má vyjít díl zaměřující se na starověké Řecko, ale vzhledem k aktuální pandemické situaci se možná opozdí.

Před rokem vyšel zatím poslední díl z velké série Total War: Three Kingdoms, který se vrátil k reálné historii a to do období hroutící se říše Han na jejíž zbytky si brousí zuby nejeden generál a vůdce.

Tento titul je nejvyladěnější co se mechanismů týče a umělá inteligence je opravdu inteligencí a už se nestává, že by jen tak stála s vůdcem frakce na místě a čekala na střely vašich lučištníků (kušníků, balist, katapultů) a ani vám nenechá města zadarmo. Dovede i umně manévrovat a nejednou jsem se při některých situacích divil, že nejsou naskriptované. Například bych nečekal, že když jsem honil vůdce nepřátelské frakce, jehož armádu jsem rozprášil v předešlém tahu, že mě zavede ke svému městu, kde má v lesích (pro vás jsou cizí jednotky schované) ukrytou svou a spojeneckou armádu. Ti na mě vlétli z obou stran a já byl rád, že jsem taktak vyváznul…

Total War: Three Kingdoms

Za 2 roky bude mít studio pětatřicátiny a já se těším, co si na nás ještě autoři přichystají. Zatím to však vypadá, že nápadů mají ještě stále dost a rádi se o ně podělí, také díky vysoké komplexnosti hry je stále co upravovat a vylepšovat chybky i o dvacet let později od vydání prvního dílu. A to jsme se ještě nebavili o modifikacích, to by však zabralo další 3 články a stejně bychom neprobrali všechno…

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 3 Prumer: 5]

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na