Výběry mýta s rostoucí dopravou už opět stoupají, v červnu to bylo 978 milionů korun, což je meziročně o sedm procent více. Skončil tak stav z předchozích dvou měsíců, kdy kvůli koronavirové krizi výběry výrazně klesaly. To se projevilo i na celkových výběrech za první pololetí, kdy stát vybral téměř 5,5 miliardy korun, meziročně o procento méně. Sdělil to správce mýtného systému, společnost CzechToll. Pokles nezastavilo ani rozšíření mýta na začátku roku o 900 kilometrů.

V červnu se nákladní doprava na českých dálnicích vrátila téměř k normálu. K meziročnímu růstu přispěly vedle oživení zejména tranzitní dopravy přes Česko také dva pracovní dny navíc proti předchozímu roku a výnosy z nově zpoplatněných úseků silnic první třídy. V podobné výši rostly výběry i během předkrizových měsíců.

Vývoj výběru mýta

I přesto celkové výběry za první letošní pololetí klesly. Důvodem je výrazné snížení provozu během koronavirové krize, kdy výkony nákladních dopravců klesaly až o 40 procent, u autobusové dopravy byl propad ještě vyšší. V dubnu stát vybral 746,4 milionu korun, což představovalo meziroční pokles o 19 procent. V květnu výběry činily 851,7 milionů korun, meziročně o 13 procent méně.

Fungování systému podle správce krize neohrozila. "Nový mýtný systém funguje stabilně i v krizových situacích a generuje příjmy potřebné pro rozvoj dopravní infrastruktury v České republice," sdělil generální ředitel CzechTollu Matej Okáli.

Od ledna letošního roku funguje na 2409 kilometrech silnic a dálnic satelitní mýtný systém. Technologie nahradila předchozí mikrovlnný systém, který provozovala společnost Kapsch. Podle původních předpokladů státu se letošní roční výnosy měly po rozšíření navýšit o 1,5 miliardy korun na přibližně 12,5 miliardy korun. To ale vzhledem ke koronavirové krizi nyní neplatí. V současnosti je do systému zaregistrováno přes 489 tisíc vozidel, z čehož je více než 150 tisíc z České republiky a přes 338 tisíc ze zahraničí.

Související