Původní Iljušin Il-114, určený k dopravě až 64 cestujících na krátkých a regionálních linkách, jehož úvodní vzlet se uskutečnil 29. března 1990, byl vyvinut v rámci bývalého Sovětského svazu společným rusko-uzbeckým úsilím jako plánovaná náhrada za Antonovy An-24. Po rozpadu sovětského impéria a vzniku samostatných následnických států v roce 1991 ale docházelo v Uzbekistánu k postupnému utlumování jeho výroby, které v červenci 2012, po sestrojení celkově dvacátého letounu, vyústilo v její zmrazení.
Po pokusu o znovuoživení o čtyři roky později však následovalo definitivní zastavení poté, co tamní vláda schválila celkovou změnu koncepce výrobního programu Taškentského strojírenského závodu, jenž se měl nadále soustředit na produkci konstrukčních částí a náhradních dílů pro automobilový průmysl, výrobu zemědělských strojů a zařízení, různého vybavení pro domácnost atd.
Text: Ing. Milan Cvrkal, LHS
Foto: Milan Cibulka, Miroslav Gyűrösi, Petr Nesměrák, Iljušin, UAC
Více se dočtete v časopisu Letectví+kosmonautika 7/2020, který vyšel 1. 7. 2020.
Obsah L+K 7/2020 naleznete – ZDE.