Správa železnic může začít s elektrizací trati do Zastávky u Brna, majitelé hospody neuspěli s odvoláním

Železniční stanice Střelice. Foto: Michal ChrástŽelezniční stanice Střelice. Foto: Michal Chrást

(aktualizováno 14:38) Po mnohaleté snaze o získání všech povolení může Správa železnic začít s velmi důležitou stavbou, která má zlepšit

(aktualizováno 14:38) Po mnohaleté snaze o získání všech povolení může Správa železnic začít s velmi důležitou stavbou, která má zlepšit zejména dojíždění lidí do Brna. Ministerstvo dopravy potvrdilo stavební povolení pro modernizaci tratě z Brna do Zastávky u Brna, její součástí bude i elektrizace. Vybraný je i vítěz zakázky: modernizaci provede sdružení firem Skanska a EŽ Praha.

Rozhodnutí o stavebním povolení zveřejnilo ministerstvo dopravy na úřední desce.  Oproti původnímu povolení z něj vyjmulo stavbu dvou železničních přejezdů. Ty podle ministerstva dopravy již stavební povolení mají samostatně od stavebního úřadu ve Šlapanicích a nebudou proto oficiálně součástí „velkého“ stavebního povolení na celou akci.

„Rekonstrukční práce budou zahájeny v řádu týdnů, přičemž nyní probíhají přípravné práce nepodléhající stavebnímu povolení. Vyjmutí dvou přejezdů ze stavebního povolení nemá na stavbu vliv,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Zakázku s odhadovanou cenou 1,78 miliardy korun získalo sdružení Skanska a EŽ Praha, smlouva zatím není v registru.

Trať bude elektrizována střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. Součástí modernizace je i vybudování zastávky Starý Lískovec a Ostopovice, což má zkvalitnit obslužnost lokalit v rámci integrovaného dopravního systému a usnadnit přestupy vlak/autobus. Navržená maximální traťová rychlost je 120 km/h, do doby zavedení zabezpečovacího systému ETCS se ale bude jezdit maximálně 100 km/h.

Původně se měla modernizace 12 kilometrů trati uskutečnit už v roce 2012, jenže už tehdy zrušil územní rozhodnutí soud na popud obce Tetčice. V roce 2016 vydal nové územní rozhodnutí úřad v Rosicích, odvolalo se ale proti němu sdružení Voda z Tetčic. To proti stavbě dlouhodobě brojilo.

Stavba patří mezi strategické projekty na Brněnsku. Celkové náklady železničáři odhadují na více než čtyři miliardy korun, na první etapu naváže ještě druhá, která povede k elektrizaci ze Střelic až do Zastávky u Brna.

Stavební povolení napadlo šest spolumajitelů hospody Vechtrovna v Troubsku. Majitelé Vechtrovny namítali, že stavba zasáhne do jejich budovy a naruší tak soukromé vlastnictví. Projektanti modernizace totiž přesunuli perony na druhou stranu silnice právě k hospodě. Podle jejích majitelů je to ale nesmyslné, pro nové umístění nástupišť prý není místo. „Projektanti tvrdošíjně trvali na svém nesmyslném řešení, které je pro uživatele zastávky vyloženě nebezpečné (například peron o tak malé šířce, že projíždějící rychlík ohrozí zde čekající občany oproti stávající pozici perónu o možnostech šířky tanečního parketu),“ napsal jeden z majitelů hospody Petr Řehořka v diskusi pod článkem na tomto webu 11. dubna. Autenticitu příspěvku deník Zdopravy.cz ověřil.

Správa železnic nicméně s jejich námitkami nesouhlasila. „Spolumajitelé napadají, že se stavba dotýká jimi vlastněné nemovitosti, což se nezakládá na pravdě. Stavba se pouze dotýká pozemku, na kterém je nemovitost postavena, který je však v majetku Správy železnic,“ uvedla Friebová. Parcela podle katastru skutečně patří státu, budova Vechtrovny na ní pak šesti soukromým osobám. Ty ovšem argumentují mimo jiné tím, že hranice části budovy je totožná s hranicí parcely.

(v původním verzi jsme uvedli informaci, že zakázku získala společnost Swietelsky Rail. Informaci poskytla mylně Správa železnic, za chybu se omlouváme)

Tagy elektrizace trati Brno - Zastávka u Brna Hospoda Vechtrovna Správa železnic Top trať 240 Brno - Jihlava Troubsko Zastávka u Brna
168 komentářů