Recenze: Než skončí léto – Smutné vztahové drama bez sladkobolnosti

Jednoznačně nejdiskutovanějším a nejlépe hodnoceným snímkem z portfolia letošního (ne)konajícího se festivalu MFF Karlovy Vary je drama Než skončí léto (Babyteeth). Snímek je debutem režisérky Shannon Murphy a popisuje ne zrovna příjemné téma, spojené s těžkou nemocí. Jak se podařilo původně divadelní hru převést na plátno?

Než skončí léto je jedním z těch filmů, které rozhodně nezahřejí u srdce. Naopak je v něm vetkána značná melancholie, jež z artového stylu vyprávění a některých záběrů přímo čiší. Nejvíce patrným prvkem příběhu je prakticky v samém úvodu kontrast, kdy se jasně nalajnovaný svět mladičké školačky doslova srazí s buldozerem v podobě pouličního floutka. Právě jeho nespoutanost rakovinou stíhané dívence naprosto učaruje. Snoubí se tu nevázanost, svoboda a touha po nich ze strany někoho, kdo na ně zatím mohl dosáhnout jen velice obtížně, pokud vůbec. Dost možná jde o čistě pudovou touhu žít a ne přežívat tam, kde vše okolo vás naoko ustrnulo. A následně spatříte, že svět okolo vás se točí dál, vaší sociální bublině navzdory.

Zdroj: Aerofilms

Po zbytek stopáže je zvláštní vztah nevyrovnané dvojice v popředí a je pochopitelně leitmotivem celého snímku. Na přetřes ale přichází i dysfunkční rodina a vztah mezi rodiči a nemocnou dívkou, která chce prostě jedno jediné – žít. Za zmínku rozhodně stojí to, co dělá dobré drama dramatem, a tím je samozřejmě herecké obsazení. Eliza Scanlen už své kvality ukázala v Malých ženách či v seriálu Ostré předměty a její ztvárnění na oko křehké Milly má přesně to, co role vyžaduje – tu dívčí jemnost, tam zase elán silné osobnosti, toužící se poprat s osudem a prožít lásku. Proti ní pak stojí dle všech ohlasů další mladý talent – Toby Wallace, hrající přidrzlého zlodějíčka a feťáka, jenž však není prost citů a svědomí a který rozhodně dívčiným rodičům způsobí nemalé vrásky.

Zdroj: Aerofilms

Na první dobrou netypická lovestory přerůstá v převážně rodinné drama, které místy není prosto snových výjevů (některé momenty vám přímo nabízí možnost, že se v reálném světě filmu nestaly), ale i silných a dojemných scén, které se však nikdy nepřeklopí do přílišné patetičnosti. Zároveň se ale jistě nejeden divák neubrání skoro až instinktivnímu čekání na happy end, kterého se nám nedostává. Nebo ano, ale tak nějak polovičatě. Možná je to předlohou, jež je určena prknům divadla, možná tedy i adaptovaným scénářem, ale postavám zde dle mého chybí hloubka, něco díky čemuž se s nimi snáze ztotožníme (pro mne byla nejvýraznější a nejsnáze uchopitelná postava Millina otce, kterou ztvárnil v poslední době často obsazovaný sympaťák Ben Mendelsohn a jež má ve filmu pár velmi lidských scén, kdy velmi chápeme proč dělá to, co dělá a nastiňuje nám to jeho citové rozpoložení).

Zdroj: Aerofilms

Stejně tak i celému filmu chybí nějaký výraznější přesah, který by jej učinil nezapomenutelným. Většina scén tak nějak šátrá po povrchu bez snahy proniknout hlouběji. Řada v první polovině načrtnutých motivů se buď nikam nerozvíjí, nebo jsou zcela zapomenuty. I přes sílu tématu samozřejmě víc než tušíte, jak vše dopadne a ono směřování ke konci je díky poněkud neuměle načrtnutým a mnohdy nedokončeným vztahům mezi všemi těmi několika málo postavami poněkud otupělé (podobě jako hned dva uklidňující léky beroucí charaktery). Chybí tu pointa. Významnější gradace – něco, co by při ohlédnutí se zpět za celým snímkem zanechalo nějaký zásadní dojem.

Zdroj: Aerofilms

Verdikt

Než přijde léto (nemohu si pomoci a musím zmínit zvláštní překlad originálního názvu, který mi moc nedává smysl), je rodinným dramatem, beroucím si na paškál rozhodně velice neveselé téma. Vzrůstající dysfunkčnost rodiny, snažící se vyrovnat s nemocí dospívající dcery, touha udělat pro ni cokoli a nespoutanost mladé, živelným vzplanutím opepřené lásky jsou hlavním kořením australského snímku, který rozhodně není špatný. Vzhledem k momentálně skromné nabídce kin patří zdaleka k tomu nejzajímavějšímu, co je v nich k vidění. I přes nedotaženost řady prvků se jedná o výborně obsazené a zahrané drama bez šťastného rozuzlení i přes touhu rodičů udělat pro uzdravení dcery cokoli – jako třeba poskytnout střechu nad hlavou někomu, kdo se vás hned po prvním setkání pokusil okrást. Film nejvíce dojíždí na příliš chabé vykreslení postav na to, aby divák dění nějak více prožíval, a také na fakt, že předkládaný příběh nemá zase tolik jinde neviděných prvků, či nějaký vyloženě výrazný moment, který by v něm bezprostředně po zhlédnutí rezonoval…

Než skončí léto / Babyteeth
Trailer
Austrálie, 2019, 118 min