Nabitý program v GASKu představil nové výstavy i publikace

V sobotu 11. července proběhla v prostorách GASKu série vernisáží a představení katalogů, vztahujících se hned k několika významným příležitostem. Úvodního slova se ujala ředitelka Galerie Středočeského kraje paní Jana Šorfová, jež připomněla desáté výročí vzniku galerie a představila publikaci, která při této příležitosti vznikla. Následně spolu s místostarostkou města Silvií Doušovou (STAN a Šance KH), místostarostou Vítem Šnajdrem (Piráti), kurátorem Richardem Drurym a dalšími publikaci pokřtila. 

Místostarostka města ve svém proslovu zdůraznila, že za deset let své existence galerie ušla velký kus cesty a dnes je centerm, kde se mohou setkávat všichni, včetně rodičů s dětmi. Každý si zde najde svoje místo. Místostarosta Vít Šnajdr pak popřál galerii ještě mnohá desetiletí úspěšné existence. 

Další katalog, který byl byl při této příležitosti pokřten, souvisel s výstavou paní Jaroslavy Severové, nazvané Nejisté skutečnosti. Paní Jaroslava Severová je na české grafické scéně stálicí již od šedesátých let minulého století a stále vnáší do grafického projevu nové a nové momenty. Navíc se nyní věnuje počítačové grafice při zachování lidské stránky výtvarného díla. 

V rámci dalšího programu proběhla očekávaná vernisáž výstavy Květy z ráje, představující návštěvníkům práci výtvarníka Stanislava Diviše. Její podstatu přítomným přiblížil kurátor pan Ivan Neumann a zdůraznil motto výstavy: “Maluji, abych si zachránil život.” Výtvarné umění je totiž podle autorů děl i výstavy věcí spirituální a duchovní, což jsou momenty, které bychom neměli postrádat. Ivan Neumann také citoval výrok pana Miroslava Petříčka: “Číst obrazy znamená nevidět je jako obrazy. Znamená to pouze, že je redukujeme na jazyk.” V této souvislosti byla také pokřtěna publikace, která se k výstavě vztahuje. 

V závěru programu vernisáže poděkoval autor vystavených děl, pan Stanislav Diviš za možnost představit svoji přibližně desetiletou tvorbu v těchto prostorách a zavzpomínal na mládí, prožité právě v Kutné Hoře. 

Celý progam, který dále poračoval vernisáží výtvarníka Vojtěcha Horálka Velké koupání, rautem a koncertem kapely Krásné nové stroje, provázela příjemná atmosféra i přes nutnost nošení roušek. 

Výstavu prací Stanislava Diviše mohou návštěvníci galerie vidět až do 13. září, Nejisté skutečnosti Jaroslavy Severové budou vystaveny do 30. srpna a výstavu Velké koupání mohou zájemci navštívit dokonce až do 25. října tohoto roku. 

Kdo je Stanislav Diviš? Osobnost i dílo tohoto výtvarníka nejlépe představují autoři výstavy na webu galerie: 

Malířská tvorba Stanislava Diviše (nar. 20. 11. 1953 v Kutné Hoře) náleží již dlouhou dobu k výrazným autentickým hodnotám české výtvarné scény. Na Akademii výtvarných umění v Praze studoval v letech 1982–1985. Zlovůle několika režimních pedagogů Akademie mu v roce 1985 znemožnila pokračovat ve studiu. V roce 1983 založil hudební skupinu Krásné nové stroje, jejímž frontmanem je podnes. Byl iniciátorem řady generačních výstav v neortodoxních prostorách pod názvem Konfrontace a spoluzakladatelem proslulé skupiny Tvrdohlaví. Působil jako pedagog na Akademii výtvarných umění v Praze a na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Silný impuls pro vlastní uměleckou cestu nalezl podobně jako příslušníci jeho generace v myšlenkových a výtvarných proudech světového dění po moderně i v dějinách českého výtvarného umění 20. století. Tvorba Stanislava Diviše se vydala v této osvobodivé situaci, která již nevyžadovala avantgardistické inovace, ale otevírala všechny formální i obsahové možnosti, na cestu za rehabilitací obrazu jako média stále schopného dotýkat se podstatných otázek našeho pobytu ve světě.

Pro výstavu v Galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře zvolil autor soubor sestavený z několika cyklů. Titul celé výstavě dal jeden z nich – Květy z ráje. Je inspirován zářivými vitrážemi oken francouzských gotických katedrál.

Při vší racionální tvarové přesnosti se jeví řád Divišových obrazů spíše než chladně matematizovaný jako niterně prožívaný. Stanislav Diviš velmi koncepčně pracuje s prastarým médiem malby a přes nepřehlédnutelnou přítomnost přesně definované úvahy v jeho tvorbě je stále otevřen vší mnohotvarosti živoucího světa.

zn

Zavřít menu