Předseda ÚOHS potvrdil městu Dobříš pokutu 500
tis. Kč
Dne 28.4.2020 udělil Úřad pro ochranu hospodářské
soutěže městu Dobříš pokutu ve výši 500 tis. Kč za nedodržování zákona o
zadávání veřejných zakázek. Podle rozhodnutí se obviněný (město Dobříš) dopustil
přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona č. 134/2016 b., o zadávání
veřejných zakázek, tím, že objednával u spol. DOKAS Dobříš, s. r. o. (dále jen
DOKAS), služby na odvoz odpadu napřímo, místo aby je soutěžil jako veřejnou
zakázku. Podkladem pro rozhodnutí je smlouva č. 00805 na zajištění nakládání
s komunálními odpady uzavřená dne 29.12.2017, ve znění dodatku č. 1
z 19.12.2018 a dodatku č. 2 z 25.6.2019 mezi městem a spol. DOKAS.
Zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje dle §
11 zadávání zakázek „napřímo“ bez soutěže v situaci, kdy dodavatel (tedy DOKAS
) vykonává pro město více než 80 % činností a zároveň je městem vlastněn.
Dne 29.12.2017 uzavřelo město se spol. DOKAS smlouvu,
za město ji podepsal tehdejší starosta Stanislav Vacek, za DOKAS tehdejší jednatel
Jan Marek. Smlouva je na dobu neurčitou, dodatky z r. 2018 a 2019
upřesňují detaily jako je frekvence svozů, ceny apod. Smlouva byla před
podpisem schválena radou města dne 19.12.2017.
Pro posuzování 80 % obratového kritéria se dle § 12
odst. 2 zákona bere souhrn za tři účetní období. Smlouva byla uzavřena
v r. 2017, ÚOHS tak zkoumal plnění obratového kritéria v letech 2014,
2015 a 2016. Tehdejší vedení města si bylo vědomo požadavku zákona. Proto pracovalo
v druhé polovině roku 2017 na detailech restrukturalizace DOKAS tak, aby
podmínka 80 % obratu ze zakázek města byla plněna. Strategický dokument
schválila rada města na schůzi konané dne 9.1.2018 a uložila úkoly jednateli DOKAS.
Úřad pro hospodářskou soutěž však při svém zkoumání došel k názoru, že
k dostatečné reorganizaci nedošlo.
Pro zajištění zakázek z města ve výši více jak
80 % mohlo město buď navýšit objem smluv a objednávek u DOKAS, nebo DOKAS musel
snížit své činnosti pro jiné subjekty. V tomto směru se jedná především o
svoz odpadu pro okolní obce. Rady města pod vedením starosty Stanislava Vacka a
později starostky Jany Vlnasové jednatele DOKAS opakovaně vyzývaly, aby omezil
služby pro jiné subjekty a zajistil tak fungování městské společnosti v souladu
se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Nedostatečná aktivita jednatele Marka v této
oblasti byla jedním z důvodů k vypsání výběrového řízení a jmenování
nového jednatel DOKAS v dubnu 2020. Nový jednatel Adam Šauer pracuje na restrukturalizaci
společnosti tak, aby byly plněny podmínky obratového kritéria a 80 % činností
bylo vykonáváno pro město Dobříš. Zajištění činností v souladu se zákonem
o zadávání veřejných zakázek je také jedním z hlavních úkolů nového
jednatele DOKAS stanovených v jeho manažerské smlouvě. Stejně tak na návrh
rady města schválilo zastupitelstvo města dne 25.6.2020 změnu zakladatelské
listiny společnosti, která nově obsahuje ustanovení o veřejnoprávní službě
společnosti, tedy uspokojování veřejného zájmu na provozování služeb
v oblasti péče o všestranný rozvoj území a o potřeby občanů města Dobříše
a občanů obcí správního obvodu obce s rozšířenou působností Dobříš.
Město Dobříš dne 12.5.2020 podalo proti rozhodnutí ÚOHS
rozklad, kde jsme se na 9 stránkách snažili vysvětlit argumenty proti udělení
pokuty. Předseda Úřadu dne 13.7.2020 potvrdil rozhodnutí 1. stupně.
Udělení pokuty je tedy pravomocné a město Dobříš ji musí do 13.9.2020 včetně
poplatku za vedení správního řízení ve výši 1 tis. Kč uhradit.
V současné době zvažujeme podání žaloby ke
Krajskému soudu v Brně.
Bývalý starosta Vacek k tomu uvedl: „Se
stanoviskem města k udělené pokutě se zcela ztotožňuji. Rozhodně souhlasím s
tím, aby se město bránilo a žalobu u Krajského soudu v Brně podalo.“
Pavel Svoboda
starosta