„Od prvního výkresu až po stavbu vozu prováděli žáci všechny pracovní kroky sami, za podpory svých pedagogů a odborníků ze společnosti Škoda Auto, jmenovitě z oblasti designu, výroby a technického vývoje,“ komentuje Martin Preusker, jeden z mluvčích automobilky.
„Žákovský vůz je stěžejním projektem každého ročníku Středního odborného učiliště Škoda Auto. V tomto již sedmém ročníku naši žáci při plánování, přípravě konstrukce a výrobě působivého modelu dokládají vysoký standard vzdělání. Mají možnost postavit si své auto snů a současně přitom spolupracují s profesionály z různých oblastí automobilky. Seznamují se tak již v rámci výuky s postupy, které se po skončení studia na učilišti stanou součástí jejich práce v naší společnosti,“ komentuje Alois Kauer, který je od února 2020 novým vedoucím Škoda Akademie.
Slavia má benzinový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), spojený se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Ze sériového vozu pochází také přední a zadní náprava, řízení, kompletní elektronika včetně kabeláže i asistenční systémy. Nedotčena zůstala také palubní deska, Virtuální Kokpit a infotainment systém.
Žáci musel výrazně pozměnit karoserii, některé části nově zkonstruovali a mnohé stávající prvky dále upravili. „Zesílili konstrukci podlahy, odstranili střechu, zavařili zadní dveře,“ vypočítává Preusker. Z hatchbacku pro pět je tak dvoudveřový, dvoumístný vůz. „Pro optimalizaci obtékání vzduchu nad zadní částí vozu navrhli speciální kryt, který je za každým sedadlem kapkovitě vyklenutý, jak je pro vozy s karoserií spider typické, a který plynule přechází do nově vyvinutého víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem. Velkou pozornost věnovali studenti hladkému přechodu mezi A sloupkem a dveřmi.“ Sportovní vzhled podtrhují dvacetipalcová kola převzatá z Kodiaqu RS. Brzdy a náboje kol pochází z Octavie RS. Pod přepracovanou podlahou najdeme upravené výfukové potrubí.
Bílý hi-tech v odstínu Crystal Blue lak je složený ze tří vrstev a má namodralý perleťový efekt, podkreslený neonově modrými akcenty na liniích karoserie. „LED diody umístěné pod bočními prahy, převzatými z verze Scala Monte Carlo, a za koly z lehké slitiny zajišťují individuální nastavení dynamického osvětlení okolí vozu v modré, červené a bílé barvě – tedy v barvách české trikolóry. Osvětlený nápis Škoda plní zároveň funkci směrového, brzdového a couvacího světla,“ popisuje Preusker.
Speciální sedadla značky Sparco, jejichž sedáky a opěradla jsou potažené černou perforovanou kůží, dostala čtyřbodové bezpečnostní pásy.
Do kožené dělicí stěny za sedadly jsou zabudovány dva basové reproduktory, které drží dva vyšití lvi. Subwoofer má výkon 2 250 W, ostatní reproduktory pak 320 W.
„Studentům se podařilo propůjčit vozu osobitý charakter a současně velmi dobře zvládli konstrukční výzvy při přestavbě uzavřené karoserie na karoserii spider,“ komentuje Zdeněk Stanke, vedoucí týmu Škoda Akademie. „Pro každého žáka Středního odborného učiliště Škoda Auto je možnost zúčastnit se projektu žákovského vozu velkou ctí a výzvou. Mají možnost zažít vývoj a vznik vozu od bílého listu papíru až po hotový vůz, a především ho můžou sami vytvářet. Je skvělé, že přitom žáky podporují odborníci z různých oblastí, kteří je také zasvětili do malých tajemství své práce. Hrozně moc si z toho odnesou pro svoji budoucí práci,“ dodává Martin Slabihoudek, ředitel učiliště.
„Žákům při tvorbě prvních skic vozu osobně pomohl šéfdesignér Oliver Stefani a jeho tým. Oblast výroby zase poskytla doporučení týkající se použití správných materiálů a technologií, například 3D tisku,“ uzavírá Martin Preusker.