Hlavní obsah

Příběhy z cestovního ruchu: Jak firmy přežívají koronavirovou krizi

Foto: Seven Keys

Ilustrační foto bytu, který společnost Seven Keys nabízí na platformě Airbnb.

Reklama

Pandemie těžce postihla byznys v oblasti krátkodobého ubytování. Její dopad dobře ilustrují příběhy českých malopodnikatelek v odvětví turistických pronájmů.

Článek

Cestování se během pandemie prakticky zastavilo. Ubytovatelé přicházejí o peníze za zrušené rezervace, cestovatelé se budou muset vyrovnat s omezenou nabídkou. Seznam Zprávy zjišťovaly, jak se daří společnostem, které jsou přímo či nepřímo závislé na platformách krátkodobého ubytování, například Airbnb.

Už v době vládních omezení bylo jasné, že především v turisticky atraktivním hlavním městě se uzavření hranic a další bezpečnostní restrikce na krátkodobých pronájmech výrazně odrazí. „Majitelé, kteří byty pronajímali cizincům a zejména turistům, byli v mnoha případech donuceni změnit strategii i cenotvorbu. Nabídka se snažila oslovit tuzemské zájemce, pro které se tak centrum Prahy stalo cenově dostupnější,“ říká datová analytička Seznam.cz Šarlota Smutná.

Podnikání v krátkodobých pronájmech

A to byl jeden z důvodů, které během několika měsíců položily podnikatele v oblasti krátkodobých pronájmů na lopatky.

Například česká firma Seven Keys se zaměřuje na veškerou komunikaci s hosty i komunikaci s úřady – povinná hlášení a odvody poplatků, cenovou strategii, zajišťování úklidu, kontrolu bytů, check-in, opravy či výjezdy do bytů v případě nějakého problému. Může si ji najmout majitel bytové jednotky, kterou plánuje krátkodobě pronajímat. Za poplatek se pak společnost postará o všechno, co bylo výše vyjmenováno.

Firma BePrague zase zajišťovala především předávání klíčů hostům a řešila jejich administrativní povinnosti včetně nahlašování cizinců k cizinecké policii nebo evidování ubytovaných kvůli platbám místních poplatků. „K předávání klíčů přilétajícím hostům sloužil náš stánek na pražském letišti na terminálu 1 v části příletů,“ upřesňuje Marcela Večerková ze společnosti BePrague.

Vysoké nájemné

Terminál 1 má však v současné době provoz omezen. Společnost stánek na letišti uzavřela, protože si nemůže v této situaci dovolit vysoké částky za nájem, říká Večerková. Pomohla by jim změna přístupu Letiště Václava Havla k podmínkám nájemní smlouvy.

BePrague

Zajišťuje předávání klíčů k ubytování a check-in.

Nabízí „Domovní knihu“ pro snadnou administraci legislativních povinností – cizinecké policie a místních poplatků.

Aktuálně funguje pouze provozovna v pražské Celetné ulici.

Právě nájemné provozoven a kanceláří způsobuje firmám v této oblasti největší problémy. Většina z nich sídlí v centru hlavního města, pro které jsou vysoké nájmy charakteristické.

Vzhledem k nejisté perspektivě znovuobnovení turistického ruchu už firma BePrague propustila všechny zaměstnance. „Společnost momentálně obhospodařují pouze jednatelé,“ říká Marcela Večerková. „Náš byznys můžeme částečně orientovat do jiného segmentu, jako jsou menší penziony nebo hotely, to však výpadek z krátkodobých pronájmů plně nevykompenzuje,“ zvažuje možný plán záchrany BePrague.

Výhoda on-line prostředí

Naopak SevenKeys vnímá jako hlavní výhodu, že tento byznys se dá z velké části provozovat virtuálně. Majitelka firmy Zuzana Benešová proto mohla během pandemie bez problémů fungovat i ze zahraničí. „Jako téměř každý, kdo je závislý na turistickém ruchu, se i naše firma ocitla v době pandemie bez příjmů, od března do července se rušily všechny rezervace a nové nechodily. Naštěstí většina našich nákladů je variabilní a ty fixní se nám podařilo snížit na minimum. Chod firmy jsme v období krize utlumili tak, abychom byli schopni přežít - a to se nám podařilo,“ popisuje pro Seznam Zprávy.

Seven Keys

Zajišťuje správu bytu na Airbnb, check-in i úklid.

Firmu založila Zuzana Benešová.

Pracuje aktuálně s 50 klienty.

Většina jejich klientů v době pandemie překvapivě vyčkávala, až se situace uklidní a budou moci pokračovat v krátkodobých pronájmech. „Čekala jsem, že přijdeme minimálně o 50 procent klientů. Nakonec ze 70 klientů, kterým jsme před krizí byty spravovali, se jen 20 z nich rozhodlo pro dlouhodobý pronájem,“ vyčísluje přechod klientů na variantu dlouhodobých pronájmů Benešová.

I díky tomu by pro jejich podnikání neměla být letošní sezona fatální, i když budou mít výrazně nižší zisk. „Musím zaklepat, že rezervace opět chodí. Ve srovnání s minulým rokem, kdy jsme měli téměř 100procentní obsazenost a i ceny mohly být vyšší, ale budeme mít výrazně menší profit. Letos jsme ceny snížili o zhruba 30-40 procent,“ dodala šéfka Seven Keys.

Airbnb slibuje podporu hositelům

Airbnb navíc s podniky neuzavírá žádné dohody o spolupráci. Firmy, které pro klienty plní doplňkové služby, proto nemohly očekávat žádnou podporu. „Airbnb jen vracelo celou částku za zrušené rezervace turistům, kteří kvůli koronaviru nemohli cestovat. Hodně hostitelů se kvůli tomu rozčilovalo, ale myslím si, že je to férové. Poté se ale Airbnb rozhodlo v některých případech vyplácet hostitelům náhrady ve výši 25 procent stornopoplatků,“ vysvětluje Benešová. Tato čtvrtinová náhrada platila po celém světě. Jenže krátce poté, co byla podpora představena, řekli někteří hostitelé serveru CNN, že většina z nich dostává podstatně menší částky, než by podle dohody měli.

Postižené firmy mohly zažádat o finanční podporu od státu – například jednatelé BePrague však neuspěli. „Zvažovali jsme využití podpory Covid – Nájemné, bohužel se tato podpora nevztahuje na obratové nájemné, ani v případě, že je jako v našem případě s minimálním fixním stropem,“ vysvětlila Seznam Zprávám Večerková.

Krize s turisty i za oceánem

Pokles rezervací během pandemie zasáhl hostitele Airbnb i navázané služby po celém světě. Některé z nich přivedl na mizinu. Například Christina Zimaová, která na ubytovací platformě funguje už devět let, spravovala na plný úvazek celkem 25 domů – primárně v oblasti San Francisco Bay Area. Zimaová uvedla, že někteří z majitelů, se kterými pracuje, zvažují prodej domů nebo už se k němu dokonce odhodlali, případně hledají dlouhodobé nájemníky.

Její výdělek tím pádem klesl na minimum. „Snažím se vyřešit, co udělám a co se stane v budoucnu,“ říká Zimaová. „Nevydělávám peníze. Snažím se minimalizovat své ztráty, ale je to těžké. Pouze jeden z domů hradí své výdaje, to pokryje maximálně platbu za můj nájem a služby,“ dodala.

Reklama

Doporučované