Nové okolí mostu v Olomouci čelí kritice za nebezpečné pasti na cyklisty

Nový a pro olomouckou dopravu klíčový most slouží spolu se zrekonstruovanými křižovatkami u známé restaurace Bristol jen pár měsíců, a už bylo potřeba místo předělávat. Část opozičních zastupitelů totiž upozornila, že tam není z pohledu cyklistů a rovněž chodců bezpečno, dopravní značení podle nich někde ani nedávalo smysl.

Po přestavbě se u mostu u olomoucké restaurace Bristol objevilo například místo, kde cyklopruh naváděl cyklistu ze silnice na chodník, hned na jeho okraji měl ale nařízeno sesednout. Snímek pochází z jara roku 2020, město posléze nechalo cyklopruh i značku odstranit. | foto: Piráti a Starostové

Vedení města nedostatky připustilo. Vznikly prý i kvůli tomu, že základy plánů nového mostu a křižovatek pocházejí už z let 2012, či dokonce 2002.

Ze silnice proto jen po pár měsících zmizel například nesmyslný pruh pro cyklisty, dělníci museli odmontovat i novotou zářící dopravní značky. O kus dál je další z nich provizorně zakrytá igelitem, na chodníku naopak u symbolu jízdního kola přibylo vyznačení přikázaného směru.

Podnětem byla kritika, se kterou přišli opoziční zastupitelé z koalice Pirátů a Starostů. Nové křižovatky, vybudované spolu s mostem v rámci stamilionových protipovodňových opatření, označili z pohledu cyklistů za nebezpečné a nepřehledné.

„Opatření pro cyklisty jsou tady naprosto tragická. Průjezd křižovatkou pro ně bude komplikovaný. Aby se přes most dostali do města, budou dokonce muset porušovat předpisy nebo slézt z kola,“ ohodnotil zastupitel Marek Zelenka (STAN).

Je tak podle něj zcela zřejmé, že důležitý dopravní uzel nedaleko centra je určený především pro auta.

„Normové požadavky pro cyklisty byly ignorovány. Jelikož jsou most i křižovatky zcela nové a stály několik desítek milionů, je z hlediska udržitelné mobility celá investice promarněnou příležitostí. Lepší řešení pro cyklisty by nestálo ani o haléř více,“ je přesvědčený Zelenka.

S dalšími zastupiteli sestavil přehled nejkřiklavějších „pastí“, s nimiž se cyklisté museli či stále musejí u Bristolu potýkat. Některé z nich už město nechalo odstranit, další však zůstaly beze změny.

Některá řešení jsou z roku 2002 a podle toho vypadají

Na soupis se dostalo třeba vyznačení krátkého cyklopruhu u konce ulice Na Letné, který kolaře při ústí do ulice Komenského naváděl ze silnice na chodník. Hned na jeho okraji se ovšem tyčila značka, jež cyklisty nabádala, aby sesedli z kola.

„Nesmyslný a nadbytečný příkaz, vzájemně vyvracející jeden druhý,“ okomentovali to opoziční zastupitelé.

Vyloženě nebezpečné místo je pak podle nich přímo na hlavním tahu v Pasteurově ulici, kde u pravoslavného chrámu svatého Gorazda musí cyklisté z chodníku sjet do silnice, téměř přímo pod kola aut. Pirátům a Starostům pak vadí i fakt, že se na chodnících na několika místech stále nelogicky kříží dráhy cyklistů a chodců.

Olomoucká radnice, jež je dnes spolu s Olomouckým krajem vlastníkem mostu, se hájí, že okolí stále ještě není hotové.

„Pořád se jedná o nedokončenou stavbu, právě tak je třeba na situaci u Bristolu nahlížet a posuzovat ji,“ argumentuje mluvčí radnice Radka Štědrá.

Nutné změny na nedávno otevřených cestách město vysvětluje tím, že podklady pro stavbu vznikly už před osmi lety. „Vycházely z předprojektové přípravy, která začala už v roce 2002. Proto i navržená opatření odrážejí trendy a legislativu dané doby,“ upozornila Štědrá.

Také primátor Miroslav Žbánek (ANO) připustil, že u Bristolu byla spousta nadbytečných značek a omezení pro plynulý průjezd nebo riziko nehod.

„Co lze ještě změnit, měníme, řešíme a vylepšujeme. Nechceme, aby u Bristolu a ani na jiných místech vznikal labyrint. Před osmi lety projektanti nakreslili vše podle v té době platných předpisů, dopravní experti od policie to posvětili a investor schválil. I z pohledu odboru dopravy bylo vše podle norem,“ podotkl Žbánek.

Povodí Moravy: Současná podoba není definitivní

Platnými předpisy argumentuje také investor stavby – Povodí Moravy. Mluvčí Petr Chmelař zdůraznil, že vše odpovídá schváleným plánům i stavebnímu povolení a most byl řádně zkolaudován.

„Současná situace navíc není definitivní. V těsné blízkosti stále probíhá rozsáhlá stavba protipovodňové ochrany, kvůli níž jsou uzavřené některé ulice a chodníky,“ připomněl Chmelař.

Opoziční zastupitelé ovšem radnici vytýkají i to, že okolí Bristolu neodpovídá platným městským dokumentům, jako je Plán udržitelné městské mobility a cyklogenerel, jež radnici ukládají, aby preferovala udržitelné formy dopravy. Něco takového ale mluvčí města jednoznačně odmítá.

„S tím nesouhlasíme. Za prvé v době vzniku příslušné dokumentace tyto dokumenty ani neexistovaly, za druhé mezi udržitelné formy dopravy patří i pěší a veřejná doprava. Proto je vždy třeba najít vhodný kompromis. Křižovatky jsou tak nyní vybavené systémem preference MHD, jsou zde i ochranné ostrůvky pro pěší a tak dále,“ reagovala Štědrá.