[CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?
Esport CS:GO Článek [CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?

[CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?

Michael Douša

Michael Douša

26. 2. 2021 13:20

Nadějná myšlenka zkažená střety zájmů, podezřelým financováním a možnou korupcí

Reklama

Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. Tak praví česká moudrost, která zjevně platí i ve světě, obzvlášť, co se Asociace profesionálních hráčů Counter-Striku (v originále Counter-Strike Professional Players Association, CSPPA) týče.

Co to vlastně CSPPA je?

CSPPA je asociace, která má zastupovat pracovní odbor. Odbory jsou sdružení pracovníků jednoho odvětví, která poté po určité shodě tlačí na zaměstnavatele, stát, či kohokoliv jiného, aby dosáhly lepších pracovník podmínek, lepších platů, či podobných vymožeností. Udělat takový odbor globálně je ale téměř nadlidský úkol - zákony každého státu pro pracovní odbory jsou úplně jiné, největší rozdíly jsou mezi právem evropským a americkým, asociace se tak vydala cestou nikoliv oficiálního pracovního odboru (což je technicky vzato právní termín), nýbrž "pouhé" asociace, jejíž možnosti nejsou blíže specifikovány.

CSPPA si bere za cíl zabezpečovat, ochraňovat a šířit zájmy profesionálních hráčů Counter-Strike jak při, tak po jejich aktivní kariéře. Bude pracovat na zajištění co nejlepších pracovních podmínek pro hráče, zatímco bude brát v potaz specifickou podobu herního průmyslu.

[CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?

CSPPA přišla s průlomovou myšlenkou, a to s tou, že se Asociace bude skládat jak z "úřednické" složky, v jejímž čele stojí Mads Øland, někdejší bojovník za práva fotbalistů, tedy vysoce respektovaná dánská osobnost, tak z složky hráčské, tedy z "komise", v níž zasedají hráči jak aktivní, tak bývalí, mezi jmény najdeme například hráče Astralis Xyp9xe, brazilského TACO, ChrisJ z mousesports, EliGE z amerického týmu Liquid, tarika z Evil Geniuses, NBK z týmu OG a bývalého profíka a streamera n0thinga, který kdysi hrával za Cloud9. V tom ale možná tkví zakopaný pes.

Střety zájmů

 Největším problémem se zdá střet zájmů samotných hráčů, jak podotýká Richard Lewis a Duncan "Thorin" Shields v Lewisově podcastu.

Většinu hráčů hráčské komise totiž tvoří hráči, kteří v současné době hrají a mají své vlastní zájmy jako hráči, kteří chtějí vyhrávat. Když byl tedy problém kolem situace s Jamppim, který žaloval Valve za údajně neoprávněný ban ze všech Valve turnajů, CSPPA mohla do konfliktu vstoupit a zastupovat Jamppiho. Tím by se vytvořil mnohem silnější tlak na Valve, které by případně muselo ustoupit celému odboru, nikoliv jednomu hráči.

Hráči v komisi ale mají své zájmy, kdyby měl tak talentovaný mladý hráč jako Jamppi šanci hrát v top týmu, jejich místa by mohla být náhle pryč! Či dokonce by to mohl být právě jeho individuální výkon, který by jejich týmu, ať už by to bylo v zápasu proti Astralis, OG, či komukoliv jinému, překazil výhru a tučnou odměnu! Můžeme tedy dát na jejich dobrou víru a věřit, že se zachovají čestně?

[CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?

O totéž se jedná v situaci, kdy CSPPA měla uzavírat dohodu s Flashpointem. Flashpoint totiž pracuje na své vlastní online lize, u níž chtěl, aby CSPPA ukázala, že liga dodržuje všechna doporučení Asociace na pracovní podmínky pro hráče. Takovou službu totiž Asociace nabízí - zkontroluje, zda je všechno v turnaji podle pravidel, ať už časové nároky na hráče, ubytování, či technické zázemí při hře - šířka stolů, dostatečně výkonný počítač, aby se neopakovala situace z FACEIT Majoru v Londýně, kde hráči hráli na 60FPS a měli dropy, když šli přes smoke, jak podotýká Thorin v podcastu.

Je to v zájmu hráčů jako takových, aby taková liga fungovala? Jednoznačně. Je to ale v zájmu hráčů v komisi? Vzhledem k tomu, že téměř všichni jsou z týmů, které se účasní ESL Pro League, pro niž by Flashpoint liga byla konkurencí, odpověď zní ne. Pakliže Flashpoint uspěje ve svém snažení a liga se rozeběhne na plné obrátky, ESL Pro League bude, z celkem jasných důvodů, upadat. Tím by opět mohli přijít o svá vybojovaná místa a jistý příjem peněz. Konkurence turnajů, jichž se účastní, je logicky i jejich problém.

[CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?

Dalším problémem je samotné "úřednické" vedení organizace. V jeho čele stojí zmíněný Mads Øland, dánský odborář. Dánské vazby ale jsou mnohem silnější, než by být měly. Problémy s psychickým zdravím hráčů nejsou ani nové, ani ojedinělé. A přestože některé hlasy na takové případy ukazovaly, Asociace se nevydala žádným konkrétním směrem, který by měl takovou situaci řešit. Oheň na střeše přišel až v momentě, kdy byl problém v Astralis, nejznámějším dánském týmu, jehož hráč, Andreas "Xyp9x" Højsleth, má solidní vazby v Dánské asociaci atletů, mateřské organizaci CSPPA, pod níž původně spadal i Øland. V tom momentě se na organizaci Astralis vyvinul takový tlak ze strany Asociace, že se raději narychlo rozhodla udělat desetičlenný tým. Nikde jinde ve světě se ale takový rychlý a silný zásah vidět nedalo.

Financování

Běžné pracovní odbory jsou financovány z příspěvků jednotlivých členů. Chcete, aby vás CSPPA zastupovala v případě, že budete mít problém? Tak si zaplaťte. Ano, pokud bude mít někdo jiný problém, tak na něj asi půjde i ten váš příspěvek. Ale co kdybyste to byl vy? Je to podobná situace, jako s pojištěním. CSPPA to ale má jinak. A to je samo o sobě svým způsobem ošemetné.

Richard Lewis se sám kdysi pokoušel o tvorbu hráčského odboru, ten by však byl financován třetí stranou, nějakou značkou, která by nevstupovala do žádných kontraktů, které by tento odbor schválil. Fakticky by to bylo na bázi charity, ovšem byla by to investice do potenciálu - v budoucnu by poté mohli říct "podívejte se, co jsme všechno udělali pro profesionální hráče," což by obzvlášť dobře působilo v případě, že se herní průmysl bude i nadále rozšiřovat (jak to zatím vypadá).

[CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?

CSPPA je ale financována těmi stranami, se kterými vstupuje do smluvních závazků - takovým měl být i Flashpoint. Ten měl CSPPA vyplatit statisíce dolarů, aby CSPPA propagovala jejich turnaj, schvalovala jejich vybavení, apod. Je tohle ale správné? Asociace si tímto fakticky podmanila veškeré organizátory turnajů, aby jim platili za poradenství, které mají stejně veřejně na stránkách, jinak jim hrozí, že Asociace vyvolá stávku hráčů a veškerá negativní pozornost se snese na organizátory. Navíc, přestože se tváří jako bojovníci za rovná práva a spravedlnost, nikde není uvedeno, kam poplatky od organizátorů vedou. Jde to na případné pojištění hráčů? Jde to na platy a odměny vedoucích? V rámci Asociace neexistuje žádná transparentnost.

Kauza Flashpoint monitory

Zmíněné poradenství se ale může organizátorům značně nevyplatit. Dle Thorina se Flashpoint ozval Asociaci více než měsíc před samotným turnajem s tím, že Flashpointu bylo nabídnuto sponzorství od jednoho výrobce monitorů, a tak se chtějí ujistit, že takový monitor vyhovuje Asociaci, a tak vyhovuje i hráčům. Asociace se ozvala, že výrobky této značky nezná, proto by chtěli monitor ozkoušet, na což Flashpoint kývnul s tím, že jim testovací monitor zašlou a Asociace jim ho musí vrátit nepoškozený, jinak si poškození zaplatí.

[CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?

Důležité je poznamenat, že Flashpoint tehdy neměl fakticky ještě moc peněz, jakožto začínající liga, nemohl si tedy dovolit zatahovat rozbité monitory někým jiným, či jiné účty. Asociace ale monitory nikdy nezhodnotila a argumentovala tím, že dohoda nemohla platit proto, že není možné, aby někdo z hráčů či Asociace ručil za nepoškození testovacích monitorů.

Flashpoint sent a letter to CSPPA on 29 June 2020. In the following two messages, the CSPPA address all the false allegations against the CSPPA (1/2). pic.twitter.com/3GLlnbA8na

— Counter-Strike Professional Players' Association (@CSPPAgg) July 2, 2020

Asociace sice hovoří o falešných obviněních, v přiložených vyjádřeních ale fakticky říkají "udělali jsme to špatně, ale nemusíme za to pykat, protože si myslíme, že to není napsané v kontraktu," poznamenávají komentátoři. Navíc vypadá dost pokrytecky, protože na svou obhajobu říkají, že není ve smlouvě sepsáno, že budou kontrolovat technické zázemí na žádost organizátorů, v téže smlouvě ale jsou k dispozici informace o tom, že organizátoři musí dodržovat technické specifikace, včetně například šířky stolů.

Flashpoint se tedy rozhodl nevyplatit CSPPA ani dolar z původních 165 000 dolarů, které měli platit za podporu ze strany Asociace, protože kvůli lenosti a nezodpovědnosti Asociace přišel Flashpoint o sponzora, protože čekali tak dlouho na odpověď Asociace, že sponzor z dohody vycouval. Navíc svůj krok Flashpoint opírá o výklad dohody, jenž Asociace nedodržela jen proto, že "není specificky v dohodě napsáno, že by to měla dělat."

[CS:GO] Hráčská asociace - neštěstí pro CS:GO scénu?

Jak tedy píši v úvodu, cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. V kontextu CS:GO esportu se však může situace zvrhnout velmi rychle a nefunkční hráčská asociace tomu může jen pomoci - esport je pro mnoho institucí a firem téměř díra na peníze. Desítky a stovky firem sponzorují turnaje částkami, které se jim pouze možná můžou vrátit díky reklamě, ale určitě to není jistá investice, která se zaručeně vyplatí. Pokud však budou hráči vedeni asociací, která má sama značné problémy se střety zájmů a podobnými ošemetnostmi, může se stát, že investoři půjdou raději za jistějším druhem investice a e-sport scéna se bez sponzorů určitě neuživí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama