Pilot Smartwings udělal mnoho chyb. Létal ještě rok, teď možná skončí

Že se chybami člověk učí, a že všichni jsme jenom lidé, platí pro obyčejné smrtelníky, ale ne pro osoby, které mají odpovědnost za lidské životy, mezi něž kromě lékařů a sester patří i řidiči dopravních prostředků. O tom se teď přesvědčil kapitán letu Smartwings, který přepravoval cestující z Řecka do Prahy a podle informací vědomě letět s jedním motorem, aniž by to s kýmkoliv řešil. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých (ÚZPLN) nehod už potvrdil, že se tím dopustil celkem 21 pochybení.

Dotyčný pilot Pavel Veselý byl z tohoto důvodu stažen ze služby a bylo mu také doporučeno vyšetření u psychologa. V případě negativního stanoviska se už do kabiny letadla vrátí leda jako pasažér, ale nikoliv jako vedoucí letu.

"Jsem přesvědčen, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem,“ odmítl Veselý podle informací Lidových novin přijmout svojí vinu.

Odborníci však mají za to, že by při zjištění takové závady měl neprodleně přistát na nejbližším letišti. Při vyšetřování letu z loňského srpna se ÚZLPN usnesl, že dotyčný kapitán pochybil v celkem 21 bodech, kdy nepostupoval v souladu s bezpečnostními pokyny.

Vyšetřovatelé se ve svém stanovisku vyjadřují také k přešlapům spočívajícím v neodpovídající komunikaci řízení letadla se stevardy a cestujícími, což je porušením předpisů, jakož i provozních příruček letounu i aerolinií a následném osudovém rozhodnutí pokračovat v cestě do Prahy navzdory jednomu motoru, který byl vyřazený z provozu. 

"Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhého pilota – pozn. red.) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce,“ zpráva se vyjadřuje také k odmítnutí reagovat na doporučení kopilota. 

Kapitán letu rovněž riskoval i v případě paliva, jelikož si nemohl být jistý, zda porucha motoru nespočívá v jeho kontaminaci. To by pak mohlo mít za následek vysazení i zbývajícího motoru, což by mohlo skončit katastrofou. Ústav se zároveň také nechal slyšet, že lze počítat i s případnými ekonomickými sankcemi pro dotyčného pilota.

Pilot musí k psychologovi

"ÚZPLN doporučuje společnosti Smartwings na základě provedení letu a přetrvávajícího přesvědčení PIC (velícího pilota – pozn. red.), že jeho výsledný rozhodovací proces byl proveden správně, provést u PIC psychologické vyšetření v Ústavu leteckého zdravotnictví,“ usnesla se komise a do letecké společnosti poslala také kontrolu.

"Smartwings se bude řídit všemi doporučeními vyplývajícími ze závěrečné zprávy ÚZPLN,“ ubezpečila mluvčí aerolinií Vladimíra Dufková s dodatkem, že do splnění požadavků nebude Veselý řídit letadla. 

Přestože byl kapitán krátce po incidentu suspendován, zůstal ve funkci vedoucího letu, a to až do čtvrtečního vydání závěrečného auditu.

"K návratu do funkce velitele dopravních letadel musel dotyčný kapitán projít přezkoušením. Splnil tak požadavky úřadů a všechny zákonné podmínky pro výkon této funkce,“ informovala mluvčí. Navzdory nejistému zdravotnímu stavu ale dotyčný i minimálně rok nadále pilotoval. 

K případnému postihu vedoucího letu se úřady zatím neuchýlily. Správní řízení však může mít za následek buď zákaz činnosti nebo jiný disciplinární postih. V krajním případě může mít Veselý na krku i trestní stíhání.

Související

Boeing 737 MAX 8 SmartWings

Americký soud odmítl žalobu českých aerolinek Smartwings

Americký soud ve čtvrtek odmítl žalobu české letecké skupiny Smartwings a polských aerolinek LOT na amerického výrobce letadel Boeing. Informuje o tom agentura Reuters. Letecké společnosti požadovaly odškodnění za nucenou odstávku strojů Boeing 737 MAX. 

Více souvisejících

Smartwings letadla, letectví doprava

Aktuálně se děje

před 50 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

ČEZ

Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE

Soudní dokumenty v Petrohradu potvrdily, že Kremlem ovládaný energetický gigant Gazprom podal žalobu proti české energetické společnosti ČEZ, rakouské OMV Gas Marketing & Trading a slovenské energetické skupině ZSE.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Černobylská jaderná elektrárna

Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří

Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.  

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy

Ukrajina dočasně stáhla z bojiště americké tanky Abrams M1A1. Ukázaly se jako zranitelné při útocích ruskými drony, uvedla agentura AP s odvoláním na zdroje v americké armádě.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy