Hlavní obsah

Vakcína proti borelióze možná na trh nepůjde, vědci potřebují další peníze

Novinky, khl, los

Vakcína proti lymské borelióze, kterou testovalo Biologické centrum Akademie věd v Českých Budějovicích, možná na trhu vůbec nebude. Vše bude záležet na dalším financování výzkumu. Podle českobudějovických vědců je ale stoprocentně účinná. Jak se vakcína testovala a jaký má účinek, zjišťoval štáb Novinek.

Vědci otestovali stoprocentně účinnou vakcínu proti boreliózeVideo: Novinky

Článek

Bude záležet na rozhodnutí americké farmaceutické firmy, zda bude ochotná investovat další peníze do klinických testů na lidech.

„Jestli se dostane na trh, se těžko odhaduje. Pokud by se firma k financování odhodlala, dalo by se očekávat, že vakcína by mohla být pro lidi do pěti let,“ řekl Novinkám molekulární biolog Radek Šíma z Biologického centra Akademie věd ČR v Českých Budějovicích.

Jedna vakcína proti lymské borelióze už v minulosti na trhu existovala, a to v roce 1998. „Ta komerčně úspěšná moc nebyla. Osobně si myslím, že je pro firmy dost veliký strašák. Mají obavy, jestli by tato vakcína neměla stejný osud,“ vysvětlil molekulární biolog.

Foto: Novinky

Českobudějovická laboratoř má vlastní infikovaná klíšťata.

Za neúspěchem předešlé vakcíny stojí podle Šímy řada vedlejších účinků. „Protilátková opověď byla poměrně slabá a bylo zapotřebí častější přeočkování. Navíc už v té době probíhalo protivakcinační lobby,“ doplnil. Kromě toho byla vakcína zaměřená jen na americký trh a nebyla cílená na evropská klíšťata.

„Vakcína, kterou jsme teď testovali, má všechny tyto nevýhody vyřešené. Je to globální vakcína proti všem boreliím a vedlejší účinky by tam být neměly,“ okomentoval to biolog s tím, že vakcíně věří.

Do přírody jen s repelenty a nelehat do trávy, upozorňují hygienici

Domácí

Českobudějovická laboratoř má jedinečnou testovací metodiku

Americká farmaceutická firma si laboratoř v Českých Budějovicích vybrala díky tomu, že má české biologické centrum vyvinutý model pro evropské klíště a pro evropské borelie. Kromě toho má navíc vlastní chov klíšťat. „Máme unikání možnost připravovat si vlastní infikovaná klíšťata a kontrolovat, čím přesně a nakolik je každé klíště nakažené,“ řekl Šíma.

Vakcína se v české laboratoři testovala na myších. „Měli jsme čtyři skupiny myší, tři skupiny dostaly vakcínu, jedna dostala kontrolní vakcínu. Po určité době jsme na myši nasadili klíšťata infikovaná naší českou borelií,“ popsal českobudějovický biolog. Poté vědci zkoumali, zda se myši nakazily.

Foto: Novinky

Vakcína se v Česku testovala na nejrozšířenější druh borelie.

Žádná nákaza se ve vakcinovaných skupinách podle biologa neukázala. „Prokázali jsme, že vakcína skvěle funguje, tedy stoprocentní úspěšnost,“ dodal Šíma.

Vakcína je účinná proti všem druhům borelií

Vakcína má kulovité jádro, na které jsou navázány složky buněčné membrány borelií. Protein na povrchu membrány borelie, na který se látka váže, se odborně nazývají OspA.

„Je to dominantní složka vnější membrány borelie. Když se tato vakcína dostane do lidského těla, nabudí imunitní systém, který si proti ní vytvoří protilátky,“ vysvětlil biolog. Pokud se pak tělo setká se skutečnou borelií, protilátky ji rozpoznají a imunitní systém ji zahubí.

V současnosti je na světě 23 popsaných druhů borelií. V České republice se objevují asi tři z nich. Nejčastější je pak Borrelia afzelii. „Vyskytuje se asi v 70 procentech infikovaných klíšťat. Je to borelie, která ráda napadá kůži a srdce, takže způsobuje nejrůznější kožní problémy nebo záněty srdce,“ řekl Šíma.

Foto: Novinky

Vakcína se na komerční trh možná nedostane.

Právě na té se v českobudějovické laboratoři nová vakcína ověřovala. „Látka se potom testovala i ve Spojených státech na Borrelii burgdorferi, což je zase druh dominantní v Americe. Vakcínu tak máme otestovanou na dvou ve světě se nejčastěji vyskytujících druzích borelií,“ doplnil biolog.

Látka by ovšem měla být účinná proti všem druhům. „Je univerzální. Na povrch vakcíny se dají navázat antigeny, které jsou přítomné u všech druhů borelií,“ popsal Šíma.

Americká vakcína proti lymské borelióze má stoprocentní účinnost, potvrdili budějovičtí vědci

Věda a školy

Částečně testovaná byla i délka účinnosti nové vakcíny. „Protektivita trvá minimálně šest měsíců. Zatím delší časový úsek sledován nebyl, to by bylo úkolem dalších studií na dobrovolnících,“ okomentoval účinnost vakcíny českobudějovický biolog.

Jedno ze čtyř klíšťat může člověka nakazit boreliózou

Borelióza je bakteriální onemocnění. Pokud se včas nezaléčí, přejde do chronického stadia, kdy napadá nejrůznější orgány jako mozek, srdce nebo klouby. „V této fázi je nemoc velice těžko léčitelná, často si lidé nesou následky po celý život,“ vysvětlil Šíma. Smrtelná nemoc to ale podle něj není.

V Česku se šíří nové druhy klíšťat. Vědci prosí veřejnost o pomoc

Věda a školy

Nemoc přenáší klíšťata. Těch žije v Česku na jedenáct druhů, z toho dva druhy jsou schopné boreliózu přenášet. Šance, že člověk narazí na klíště infikované borelií, je podle něj celkem vysoká. „Infikovaných je přibližně 20–25 procent a platí to víceméně pro celou Českou republiku,“ dodal vědec.

Výběr článků