Blízké setkání padesátkového druhu. Retro sci-fi film The Vast of Night vrací UFO tajuplnost

29. červenec 2020

Nový ceněný retro sci-fi film The Vast of Night vypráví o setkání dvou mladých hrdinů s UFO. Odehrává se sice v padesátých letech, ale má v sobě podobnou nostalgickou chytlavost jako retro filmy zasazené do osmdesátek. Filmařsky precizní výlet do minulosti dokázal blízkým setkáním s létajícími talíři vrátit příchuť tajuplnosti a údivu.

Padesátkové maloměsto v Novém Mexiku momentálně žije hlavně probíhajícím školním basketbalovým zápasem. Mladá telefonní operátorka a rádiový disc jockey jsou ale na stopě něčemu mnohem epochálnějšímu – setkání s bytostmi, které dost možná nepocházejí z této planety.

Ve filmu The Vast of Night nikdy nezazní slovo UFO, a dokonce tu ani není zmínka o mimozemšťanech. Nanejvýš se tu mluví o stvořeních, která žijí na obloze. Film jako by se nás snažil vrátit do doby, kdy se všemožné mýty o neidentifikovaných létajících objektech a jejich spolupráci s americkou vládou teprve rodily. Takže i když má příběh filmu podobu vlastně úplně tuctového konspiračního ufologického thrilleru, všechno tu působí nově a neokoukaně, protože je to nové pro postavy filmu.

Je vlastně trochu jedno, že v padesátých letech už byla ufologická horečka v plném proudu a na toto téma vznikaly desítky béčkových sci-fi filmů. Debutující režisér Andrew Patterson a scenáristé James Montague a Craig W. Sanger se rozhodně nesnaží o realistický přístup. Naopak, celý film dokonce rámují jako epizodu fiktivní televizní série Paradox Theater, což je zjevná narážka na seriály jako Zóna soumraku nebo Krajní meze.

Samotný film si pak skvěle vyhrál s dobovými technologiemi. Není to ani tak zrnitá černobílá televizní obrazovka, jako spíš telefon, na jehož ústředně hlavní hrdinka Fay pracuje, a magnetofon a rádio, kterými zase vládne druhý protagonista Everett. Ne náhodou jsou to ve všech případech zvukové technologie. Zvuk je totiž pro The Vast of Night velmi důležitý. Tvůrci se nebojí vkládat mnoho informací do dlouhých monologů, které často působí dramaticky nejen tím, co se říká, ale i tónem a plynutím lidského hlasu. Patterson tu vědomě vzdává hold zlaté éře rozhlasového dramatu, která právě ve čtyřicátých a padesátých letech vrcholila.

Z filmu The Vast of Night

To ale neznamená, že The Vast of Night je jen rozhlasová hra s obrazem. Patterson si dal naopak velkou práci se zachycením dobového prostředí. Prostory jako vysílací studio rozhlasu nebo telefonní ústředna mají silnou retro atmosféru. Tempo filmu zase filmaři skvěle určují tím, že mezi pasáže, kde se hodně mluví, vloží dlouhou němou kamerovou jízdu skrz celé město nebo nechají kameru plout kolem postav v dlouhých záběrech. Pomalý spád filmu má v tomhle případě rozhodně dobrý smysl, protože nás pomalu, ale jistě nechává vplout do mysteriózní, nadreálné atmosféry.

Na druhou stranu ale Pattersonův film není ani tak zaumný jako některé nové artové horory. Naopak, kdyby byl vyprávěný klasickým hollywoodským způsobem, byl by tuctový a snadno prohlédnutelný. U Vast of Night ale nejde ani tak o to, co se děje, ale spíš o to, jak se to děje.

Z filmu The Vast of Night

Více o analogových zvěstech o mimozemských civilizacích a padesátkové ufologické nostalgii si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.