Hamburk je na cestě k přechodu na elektromobilitu

Bezemisní veřejnou dopravu podporuje ve městě i federální vláda. Za téměř 50 mil. Eur přispěje k nákupu 96 e-busů a nabíječek. Aktuálně Hochbahn poptává 50 autobusů na palivové články.
Bezemisní veřejnou dopravu podporuje ve městě i federální vláda. Za téměř 50 mil. Eur přispěje k nákupu 96 e-busů a nabíječek. Aktuálně Hochbahn poptává 50 autobusů na palivové články.
Spolkové ministerstvo životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti (BMU) podpoří přechod na veřejnou dopravu v Hamburku na elektrickou 47 miliony Eur. Rozhodnutí o financování získaly společnosti Hamburger Hochbahn AG (HOCHBAHN) a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) na konci července. Prostředky se použijí na nákup celkem 96 e-busů (72 solo a 24 kloubových) a 128 nabíječek pro depa. Na konci desetiletí plánuje federální vláda v Hamburku autobusovou flotilu zcela bez emisí, tj. na baterie a palivové články.

Celkové náklady obou společností na nákup elektrických autobusů činí 102 milionů Eur. HOCHBAHN má 72 milionů eur pro 54 solo autobusů, 10 kloubových autobusů a 96 nabíjecích stanic a VHH přibližně 30 milionů pro 18 solo, 14 kloubových autobusů a 32 nabíjecích stanic.

Hamburk v poslední době spoléhá na městskou dopravu bez emisí a šetrnou k životními prostředí. Vlaky U a S-Bahn již léta využívají certifikovanou zelenou elektřinu a i ostatní vozový park přechází na pohon bez emisí. Od začátku roku obě společnosti objednaly pouze ekologické autobusy. V současné době je v Hamburku 50 autobusů bez emisí (35 vlastní HOCHBAHN, 18 VHH). Letos přijede do HOCHBAHN dalších 30 a do VHH 22 kusů. HOCHBAHN má dva elektrické kloubové autobusy s palivovými články na prodloužení dojezdu od Solaris. Testoval také autobus ve spolupráci s Daimler a zájem měl o kloubový autobus Mercedes-Benz eCitaro G s palivovým článkem. Obě společnosti mají dohromady kolem 1 500 autobusů.

Město plánuje spojení veřejnou dopravu v taktu do 5 minut. V mnoha případech jsou standardní autobusy příliš velké, proto zakoupí menší vozy. Minulý týden testoval HOCHBAHN model ATAC Electric od Karsan. První minibusy mají být v provozu v roce 2022. Občanům chce také nabídnout dálkové autobusy pro přístup míst, kam se lze dostat jen auty. V nadcházejících letech bude vybudováno celkem 600 nových zastávek.

HOCHBAHN v současné době spustil výzvu k podání nabídek na nákup až 50 autobusů na palivové články do roku 2025. Jde o důležitý krok na cestě k sériově vyráběným vodíkovým autobusům. Půjde o autobusy čistě na palivové články a to jak dvanáctimetrové, tak i kloubové. Minimální požadavek na dojezd je 300 kilometrů na dvanáctimetrové a 230 kilometrů na kloubové. Dopravce uvádí, že v předkvalifikačním kole oslovila několik výrobců (v rámci utajení při veřejné zakázce neuvádí konkrétní společnosti).



Hamburk je na cestě k přechodu na elektromobilitu
V posledním červencovém týdnu testovali v Hamburku minibus ATAC Electric od Karsan s bateriemi BWV. Město předpokládá nákup velkého počtu malých autobusů. Foto Hamburger Hochbahn