Pandemie koronaviru, co dobrého nám přinesla?
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Pandemie koronaviru, co dobrého nám přinesla?Pandemie koronaviru, co dobrého nám přinesla?

 

Pandemie koronaviru, co dobrého nám přinesla?

Google       10. 8. 2020       24 271×

Pandemie koronaviru, která se stala jakýmsi symbolem první poloviny roku 2020, určitě nebyla ničím veselým a je možné, že nás do budoucna ještě trochu potrápí i její následky. Na druhou stranu ale v některých oblastech zanechala pozitivní změny a návyky, na které jsme dříve nebyli zvyklí. Pojďme se společně podívat na krizi z trochu jiného úhlu a zhodnotit její přínosy.

Práce z domova: dříve nemyslitelná, dnes standard

I když před krizí se mnohé firmy bránily práci na home office, během krize spousta leaderů zjistila, že na tomto systému vlastně není nic špatného. Mnozí zaměstnanci dokonce z domova pracují efektivněji. „Práce na dálku může fungovat jen s lidmi, které už máte nějakou dobu otestované - buď u vás byli nějakou dobu fyzicky a nebo naopak máte otestováno na několika projektech. Tím, že jsme zaměření spíše na hodnocení výsledků než na cokoliv jiného, zajímá nás u práce splněný termín a zda je hotová správně,“ potvrzuje Jan Skovajsa, CEO firmy myTimi, že přítomnost v kanceláři opravdu není nezbytná. 

Výhodou je určitě ušetřený čas za cestu do práce, možnost přizpůsobit si pracovní podmínky, které vám vyhovují, bez ohlížení na kolegy, v tom ale spočívá i úskalí, přicházíte o možnost interakce s kolegy, obzvlášť, pokud něco hoří,“ dodává Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně z NATURHOUSE.

Digitalizace: čas přemýšlet nad inovacemi

Výrazným přínosem, který je částečně spojený s home office, je digitalizace. V době, kdy vše muselo fungovat na dálku, začaly moderní nástroje užívat nejen firmy, ale také například školy. Díky krizi se zjistilo, že mnoho věcí lze zjednodušit a zrychlit. Některé firmy k moderním technologiím přistoupily nejen v rámci omezení osobního kontaktu, ale také proto, že krize přinesla čas na zvážení inovací a rovněž bylo potřeba podniknout kroky k přežití byznysu

„Digitalizaci si můžeme představit jako přechod ze zastaralých způsobů práce k moderním pracovním postupům takovým způsobem, aby využité technologie pracovaly pro lidi, ne proti nim. Účelem digitalizace je určitá úroveň automatizace, která by měla vést k úspoře času, a tím větší spokojenosti a efektivitě zaměstnanců i zákazníků. V neposlední řadě přináší digitalizace lepší strategická rozhodnutí na základě analýzy vnitropodnikových a obchodních dat,“ popisuje Daniel Blažek, Managing director digitální agentury Bold Interactive

Čas s rodinou: uvědomění, jak moc nám chyběl

Po dlouhé době jsme měli příležitost se zastavit a museli jsme trávit mnoho času se svou rodinou doma, což v mnoha případech přineslo pár konfliktů, ale zejména větší sblížení. Vztahy s rodinou jsou něco, o co bychom měli pečovat stále, a díky krizi si to mnoho lidí uvědomilo. „I nyní si nastavte společné chvíle se svou rodinou, blízkými jako prioritu, ne jako aktivitu, na kterou možná zbyde, možná nezbyde trocha času. Važte si, že je máte a pečujte o vaše vztahy, aby zůstaly pevné,“ radí Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o.

Hygiena: čisté ruce jsou základ

Na důkladné hygieně si nyní dáváme záležet více než kdy jindy. Koronavirová pandemie nás donutila více se zajímat o to, s čím dennodenně přicházíme do styku, více myslíme na časté mytí rukou a většina z nás možná poprvé sáhla po dezinfekčních přípravcích.  

Ekologie: koronavirus pročistil vzduch

Omezení leteckého a automobilového provozu i odstávka mnohých továren a celková menší spotřeba umožnily přírodě si oddechnout, odpočinout a oživit se. I dle družicových snímků výrazně ubylo koncentrace oxidu uhličitého a pročistila se voda, což lze pozorovat třeba v benátských kanálech. Postupný návrat k normálu může přírodě opět uškodit, a proto nastává chvíle si uvědomit, že bychom si naši planetu měli šetřit, protože žádnou jinou nemáme.

Empatie: umíme si navzájem pomoci

Pandemie ukázala, že ve chvíli, kdy nám není dobře, umíme se spojit a pomoci potřebným. Třeba tím, že se půlka národa odhodlá a začne šít roušky pro všechny, kdo mají nedostatek, pomůžeme a vyjádříme vděk lékařům a zdravotním sestrám v první linii nebo zajistíme nákup pro souseda v seniorním věku. Empatie a soucítění s ostatními jsou důležité pro pochopení lidí kolem nás a pomohou i nám samotným. 

 „Pokud se pokusíte utrpení jiných naslouchat a pochopit jej, možná zjistíte, že se tím vaše vlastní trápení zmenší, protože se na něj přestanete tolik soustředit,“ radí Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg, popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti TP Consulting.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

2 názory  —  2 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Tomáš ČadaAutor se zajímá o moderní technologie, internet věcí a vlastně jakoukoliv technologii, která dokáže v dnešním životě pomoci anebo i pobavit.

Nové články

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý